خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی کارگری خبر داد:

توقف مذاکرات در مورد برنامه های اشتغالزایی/ دولت جلوی اجرای طرح «مهارت آموزی» را بگیرد

asdasd
کد خبر : ۴۹۹۷۲۰

عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور از تصمیم گروه کارگری برای توقف مذاکرات صنفی با وزارت کار در مورد طرح‌های اشتغالزایی دولت خبر داد.

علی خدایی با اعلام این خبر به ایلنا گفت: ظاهرا همچنان دولت تمایل دارد تا به دور از چشم کارگران و در پشت درهای بسته در مورد تغییر قواعد حاکم بر بازار کار تصمیم بگیرد و در کنار آن با اشاعه گفتمان جدیدی که جامعه کارگری را به گروه های متعارضی همچون شاغل و بیکار تقسیم بندی می‌کند، زمینه اجرایی شدن این تصمیمات جدید را فراهم کند.

وی از تصمیم خودسرانه دولت در مورد ارسال لایحه معیوب اصلاح قانون کار، تهیه لایحه توسعه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی  به مجلس شورای اسلامی و تدوین و اجرای آزمایشی طرح کارورزی به عنوان شاهد نمونه یاد کرد و افزود: امروز به صورت اتفاقی متوجه شدیم که علاوه بر همه این اقدمات ضد کارگری، دولت از مدتی قبل با ابلاغ طرح جدیدی به نام مهارت آموزی در مناسبات بازار کار جبهه جدیدی را علیه منافع نیروی کار گشوده است.

وی در توضیح طرح مهارت آموزی گفت: این طرح در واقع نسخه بازبینی شده شیوه نامه استاد-شاگردی است که ابتدا توسط دولت دهم به اجرا گذاشته شد و در نهایت پس از بالاگرفتن اعتراض نهادهای صنفی کارگری ادامه اجرای آن توسط دولت یازدهم متوقف اعلام شد.

وی در توضیح تفاوت‌های دو طرح کارورزی و مهارت آموزی گفت: اگر درطرح کارورزی تنها دانشجویان فارغ التحصیل جوینده کار هستند که تحت عنوان کارورز از مزد قانونی و بیمه تامین اجتماعی محروم می‌شوند این بار در طرح مهارت آموزی به کارفرمایان این اجازه داده شده است تا بدون هیچ محدودیتی سنی، زمانی و ریالی تمامی جویندگان کار را در اختیار بگیرند.

وی ادامه داد: اکنون ارزیابی گروه کارگری این است که مسئولان دولتی تمایلی به مطلع شدن کارگران از سیاست‌های اشتغالزایی ندارند چرا که تا به امروز تنها زمانی حاضر شده اند که درب های جلسات خود را به صورت نیمه گشوده به روی نمایندگان کارگران بگشایند که جامعه کارگری به طریقی از وجود چنین طرح‌هایی مطلع شده‌ است.

خدایی گفت: با این شرایط ترجیح گروه کارگری این است که به جای شرکت در مذاکرات دقیقه نودی، تا توقف کامل طرح مهارت آموزی، انصراف خود را از ادامه حضور در چنین جلساتی اعلام و پیگیری‌های رسمی و قانونی خود را برای توقف اجرای چنین سیاست‌هایی در پیش بگیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز