خبرگزاری کار ایران

یک عضو کارگری شورای عالی اشتغال:

طرح کارورزی نیاز به بررسی دوباره دارد/دولت کارگران را از سیاست‌های اشتغالزایی مطلع کند

asdasd
کد خبر : ۴۹۹۸۶۱

یک عضو کارگری شورای عالی اشتغال با اشاره به تصویب طرح کارورزی در این شورا بدون حضور نمایندگان گروه کارگری تاکید دارد که این طرح نیاز به بررسی‌های مجدد دارد، چرا که به صورت کاملا شتاب زده تصویب و اجرای آن اشتغال موجود را به خطر می‌اندازد.

«ابولفضل پوروفایی» عضو کارگری شورای عالی اشتغال در گفت و گو با ایلنا، اظهار داشت:‌ طرح کارورزی به صورت سوال برانگیزی در بهمن‌ماه گذشته بدون حضور نمایندگان گروه کارگری در شورای عالی اشتغال تصویب شد.

وی در توضیح مقصود خود از سوال انگیز خواندن نحوه تصویب طرح کارورزی گفت: از آنجا که مفاد این طرح در تعارض آشکار با حقوق بنیادین نیروی کار است، این پرسش مطرح می‌شود که آیا نویسندگان طرح کارورزی از فرصتی که با غیبت نمایندگان کارگری بدست آمده بود برای تصویب این طرح استفاده کرده‌اند؟

مسئول کانون شوراهای اسلامی کار استان مرکزی که عقیده دارد در صورت حضور اعضای کارگری شورای عالی اشتغال، تصویب طرح کارورزی امر ساده‌ای نبود، ادامه داد: چون اجرای طرح کاروزی به صورت مستقیم منافع صنفی کارگران را تحت الشعاع قرار می‌دهد، با مصوبه مذکور باطل و جلسات مذاکره برای بررسی ابعاد آن با حضور نمایندگان صنفی کارگری برگزار شود.

وی در عین حال خواستار آن شد تا این بار مسئولیت بررسی این طرح نه از مجاری شورای عالی اشتغال که از طریق مداخله شورای عالی کار صورت بگیرد

پوروفایی علت اصلی مخافت ها با این طرح را به خطر انداختن اشتغال موجود توسط آن دانست و افزود:‌ دولت باید برای خلق یک شغل در صنایع بالادستی ۱ و نیم میلیارد تومان هزینه کند در این شرایط نمی‌توانیم به سادگی اشتغال موجود را  با یک طرح کاملا شتاب زده و صورت بندی نشده به خطر اندازیم.

این عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور در ادامه با اشاره به مغایرت های طرح کاروررزی با اهداف قانون برنامه پنجم توسعه و فصل پنجم قانون کار، تصریح کرد: قوانین در جهت توسعه انسانی و صیانت از حقوق نیروی کار به کاروررزی و ضرورت تربیت کارورزی توجه کرده اند.

پوروفایی با بیان اینکه در طرح کارورزی هر دو مولفه توسعه انسانی و حقوق نیروی کار قربانی نوعی صیانت از سرمایه شده اند،‌ گفت: در طرح فوق  دست کارفرمایان برای جذب کارورزان و اخراج بی ضابطه آنان بازگذاشته شده است  این در حالی است که اگر قرار باشد صرفا به کارفمایان امتیاز دهیم می توان این کار از روش های دیگری نیز انجام داد.

رئیس کانون شورای اسلامی کار استان مرکزی در پایان با بیان اینکه قرار است در فاز اول طرح کارورزی بیش از ۱۰۰ هزار نفر برای کارورزی جذب شوند، تصریح کرد: در نظر داشته باشیم که اگر ۱۰۰ هزار نفر بخواهند برای ۲ سال  تنها یک سوم حداقل دستمزد (چیزی معادل ۳۰۰ هزار تومان) حقوق دریافت کنند چه فاجعه معیشتی پیش خواهد آمد و در نهایت با عدم جذب آنها زمینه گسترش آسیب‌های اجتماعی  در همه ابعاد آن را فراهم ساخته‌ایم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز