خبرگزاری کار ایران

یک عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی:

طرح کارورزی اثرات کوتاه‌مدت و جبران‌ناپذیری دارد/از تکرار قانون‌گریزی نگرانیم

asdasd
کد خبر : ۵۰۰۶۷۷

یک عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی می گوید طرح کارورزی اثرات کوتاه مدت و جبران ناپذیری بر روی حقوق کارورزان و نظام حمایت‌های اجتماعی می‌گذارد.

«اکبر شوکت» عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی در گفتگو با ایلنا، اظهار داشت: طرح کارورزی اثرات کوتاه‌مدت و جبران ناپذیری روی حقوق  کارورزان و نظام حمایت‌های اجتماعی می‌گذارد.

شوکت در تشریح این اثرات کوتاه‌مدت و جبران ناپذیری آنها، افزود: مطابق فصل پنجم قانون کار مصوبات شورای عالی کار شامل کارورزان نیز می‌شود اما در این طرح از همان ابتدا یک سوم حداقل دستمزد به کارگران پرداخت می‌شود این در حالی است که فارغ التحصیلان شاغل در این قرار نیست صرفا آموزش ببینند بلکه باید همانند سایر کارگران آن مجموعه ۸ ساعت در روز کار کنند.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگری استان قم با شک‌برانگیز توصیف کردن بیمه نمودن کارورزان در این طرح تصریح کرد: دولت گذشته با اعطای معافیت‌های بیمه‌ای به کارفرمایان کارگاه‌های بالای ۵ نفر و ۱۰ نفر و خارج نمودن آنها از شمول قانون کار تلاش داشت به این بخش رونق دهد اما در بلندمدت کارفرمایان به خاطرفرار از پرداخت مالیات با وجود اعطای معافیت کارگران خود را بیمه نکردند.

وی افزود: از این رو به صراحت باید نگرانی خود را از تکرار این قانون‌گریزی در طرح کارورزی اعلام کنیم و به صورت مشخص از دولت بخواهیم که به قیمت اعطای معافیت‌های سلیقه‌ای به منابع بیمه‌شدگان در سازمان تامین اجتماعی آسیب وارد نسازد.

این عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی در خصوص اینکه این طرح چگونه می‌توانست در مسیر اجرای صحیح قرار بگیرد، گفت: کارفرمایان به علت اینکه مالک کارگاه هستند به فکر پایین آوردن هزینه‌های تولید هستند. البته این بدان معنا نیست که دولت نباید از آنها حمایت کند بلکه این یعنی هدفمند کردن حمایت‌ها به گونه‌ای که به حقوق کار و نظام حمایت‌ها آسیب وارد نشود.

این فعال صنفی کارگری افزود: به جای اینکه با فرافکنی مخالفت با این طرح را به حساب مخالف به کارفرمایان و فعالیت‌های اقتصادی آنها بگذاریم بهتر است که جلوی اجرای ایده‌های غلط که صرف روی کاغذ عملیاتی می‌شوند را بگیرم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز