خبرگزاری کار ایران

یک فعال کارگری:

طرح کارورزی یک سیستم برده‌داری نوین محسوب می‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۰۰۷۵۸

دبیر اجرایی خانه کارگر شرق استان تهران معتقد است که طرح کارورزی یک سیستم برده‌داری نوین محسوب می‌شود که در آن کارفرما می‌تواند به راحتی از کارگران خود با کمترین حقوق کار بکشد.

"فتح الله بیات" دبیر اجرایی خانه کارگر شرق استان تهران در گفت‌وگو با ایلنا گفت: از پی‌ریزی و معرفی طرح کارورزی مهم‌تر، نحوه اجرای آن است زیرا ما در کشور چنین طرحی‌هایی را داریم. به عنوان مثال در دانشگاه‌ها دانشجویان ملزم هستند بعد از اتمام دوران تحصیل مدتی را برای کارورزی بگذارند ولی اینکه در چنین طرحی چه می‌خواهند بکنند هنوز مشخص نشده است.

این فعال کارگری با انتقاد از اجرایی شدن این طرح ادامه داد: ما در کشور سازمان عریض و طویلی به نام فنی و حرفه‌ای داریم. چرا دولت از این پتانسیل استفاده نمی‌کند و حالا به فکر ایجاد طرح جدیدی شده است؟ ما همواره از مطرح کردن چنین طرح‌های خاطرات تلخی داریم.

وی ادامه داد: یکی از این خاطرات تلخ به طرح قرارداد‌های موقت بازمی‌گردد. در این طرح دولت و کارفرما نتوانستند هماهنگی لازم را ایجاد کنند و درنهایت این طرح سرنوشتی جز شکست نداشت.

بیات با نزدیک خواندن این طرح به سیستم برده‌داری افزود: اینکه یک فرد بعد از گذراندن دوران تحصیلات عالیه بیاید با حداقل حقوق کار کند مانند شیوه برده‌داری است که در آن همه اختیار کارگر در دست کارفرما است. هنوز مشخص نشده است که قدرت کارفرما در این طرح چقدر است اگر کارفرما خواست هر سه ماه کارگران خود را تعویض کند و با همین سیاست کارگاه خود را اداره کند چه باید کرد؟

دبیر اجرایی خانه کارگر شرق تهران با اشاره به تعداد ثبت‌نام کنندگان در این طرح گفت: اینکه تعداد ثبت‌نامی‌ها به تقریبا دوبرابر تعداد پیش‌بینی شده رسیده است جای تعجب نیست این احتمال هم وجود دارد که تعداد آنها به یک میلیون هم برسد زیرا تعداد بیکاران بسیار زیاد است و همه می‌خواهند به نوعی بعد از تحصیل درآمدی کسب کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز