خبرگزاری کار ایران

انتقاد یک مدافع حقوق کارگران از مواضع دو نماینده مجلس؛

خونسردی بیش از اندازه کسانی که خود را مدافع کارگر می‌دانند، برای کارگران نگران‌کننده است/ برخی نمایندگان مجلس فراموشکار شده‌اند

asdasd
کد خبر : ۵۰۲۳۰۹

یک فعال صنفی کارگری در انتقاد از مواضع اخیر اعضای فراکسیون کارگری مجلس در قبال برنامه‌های اشتغالزایی دولت، گفت: خونسردی بیش از اندازه کسانی که خود را مدافع کارگر می‌دانند، برای جامعه کارگری نگران‌کننده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پس از آنکه دو نماینده مجلس شورای اسلامی در واکنش به نگرانی‌ رو به افزایش کارگران از اجرای دو طرح مهارت‌آموزی و کارورزی، مدعی بی‌مورد بودن این نگرانی‌ها شدند، علی خدایی، از اعضای کارگری شورای عالی، کار گفت: شنیدن این موضع‌گیری نمایندگان مجلس برای جامعه کارگری دلسردکننده است.

این فعال صنفی کارگری ادامه داد: توقع جامعه کارگری از اعضای فراکسیون کارگری مجلس و خصوصا آن گروه از نمایندگانی که به واسطه داشتن مسئولیت در کمیسیون اجتماعی مجلس؛ در جریان نگرانی‌های کارگران بودند، بیشتر از اینها بود. هنوز مدت زیادی از تجمع کارگرانی که در اعتراض به بررسی لایحه اصلاح قانون کار مقابل مجلس شورای اسلامی جمع شده بودند، نگذشته است.

وی ادامه داد: گویا در این فاصله زمانی برخی نمایندگان مجلس فراموشکار شده‌اند که حالا اینطور از کارگران می‌خواهند در مقابل اصرار دولت به اجرای طرح‌های اشتغالزایی کارورزی و مهارت‌آموزی خونسرد باشند و از نگران شدن خودداری کنند.

وی افزود: از قرار معلوم اطمینانی که این نمایندگان مجلس نسبت به اظهارات شفاهی وزیر کار پیدا کرده‌اند باعث شده است تا آنها اینطور در برابر اجرای طرح‌های تعدیل ساختاری دولت رویه تساهل اتخاذ کنند. معلوم نیست که این ملاقات در کدام در حاشیه کدام جلسه یا سفر داخلی و خارجی صورت گرفته است اما معمولا مرسوم بوده است که مذاکرات حقوقی و قانونی در داخل مجلس و به صورتی غیر از شیوه شفاهی صورت بگیرد.

خدایی ادامه داد: در این مدت بارها از جانب کارگران عنوان شده است که تبعات اجرای مفاد طرح‌های معیوب اشتغالزایی دولت به اندازه لایحه معیوب اصلاح قانون کار برای کارگران مخرب است و منافع صنفی کارگران از اجرای طرح‌ کارورزی و یا مهارت‌آموزی به همان اندازه‌ای آسیب می‌بیند که ممکن بود با تصویب لایحه معیوب اصلاح قانون کار در معرض تهدید قرار بگیرد.

عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور گفت: شاید اعضای فراکسیون کارگری مجلس شناخت درستی از مناسبات بازار کار ندارند که اینطور از گفتمان تمایز قائل شدن میان کارگران بیکار و شاغل تبعیت می‌کنند. در بازار بی‌ثبات کار ایران، وضعیت کارگر از دوحال خارج نیست، یا شاغل است یا بیکار اما جنس مطالبات صنفی هر دو اینها یکی است و طرف حساب هردوی آنها کارفرمایان دولتی و خصوصی هستند.

وی افزود: مدافع حقوق صنفی کارگران وظیفه دارد تا از حقوق تمامی کارگران صرف‌نظر از شاغل یا بیکار و ماهر یا غیرماهر  حمایت کند. فعالیت صنفی کارگری تنها محدود به دفاع از حقوق کارگران شاغل نیست، همانطور که در فصل پنجم قانون آمده است کارآموزان نیز کارگر محسوب شده و باید از حقوق تعیین شده در این قانون برخوردار شوند.  

خدایی ادامه داد: همان اصول اقتصادی که مورد قبول نویسندگان سیاست‌های تعدیل ساختاری دولت واقع شده است به صاحبان سرمایه و مدافعان منافع آنها این توصیه را می‌کند تا از طریق برجسته کردن تضادهای میان کارگران شاغل و بیکار برای پایین آوردن هزینه‌های تولید اقدام کنند و به زعم خود قیمت کارگر را پایین بیاورند.

این فعال صنفی کارگری افزود: مسئله این است که مدافعان این باور اقتصادی تمایلی برای دیدن آسیب‌های اجتماعی ناشی از تعدیل ساختاری ندارند و برای همین است که تاکنون برای شنیدن مطالبات قانونی کارگران گوش شنوایی پیدا نشده است.   

عضو هیات مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران افزود: دست‌کم اعضای فراکسیون کارگری مجلس باید بدانند که هیچ تضمینی وجود ندارد تا کارگر بیکاری که در قالب طرح‌های اشتغالزایی دولت از حقوق صنفی خود محروم شده است؛ بتواند از این وضعیت خارج شود و همینطور هیچ تضمینی وجود ندارد که مبادا حقوق صنفی کارگران شاغل نیز به اندازه شرایط کارورزان و مهارت‌آموزان تعدیل شود. 

پیش از این سلمان خدادادی و محمدرضا بادامچی، از اعضای فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با ایلنا اظهار داشته بودند که دلیلی برای نگرانی کارگران از اجرای طرح‌های مهارت‌آموزی و کارورزی وجود ندارد زیرا این طرح‌ها با هدف انتقال مهارت به جویندگان کار تدوین شده است و نمایندگان مجلس مراقب هستند که مبادا با اجرای چنین طرح‌های به حقوق صنفی کارگران لطمه‌ای وارد شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز