خبرگزاری کار ایران

معطلی۵ ساله بازنشستگان نخ پارسیلون برای سنوات

asdasd
کد خبر : ۵۰۶۲۰۰

نزدیک به ۲۰۰ نفر از کارگران کارخانه «نخ پارسیلون » که از سال ۹۱ به تدریج بازنشسته شده‌اند می‌گویند که کارفرما توان مالی کافی برای پرداخت سنوات آنها ندارد.

جمعی از کارگران بازنشسته کارخانه نخ پارسیلون در تماس با خبرنگار ایلنا می‌گویند که از سال ۹۱ تاکنون احکام بازنشستگی‌ بیشتر آنها به استناد قانون بازنشستگی پیش از موعد مشاغل سخت و زیان آور صادر شده است اما تا این لحظه هنوز بابت سنوات پایان خدمت خود از کارفرمای سابق طلبکارند.

این کارگران که تعداد آنها در حدود  ۲۰۰ نفر است مدعی هستند که بابت این مطالبه صنفی بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان طلبکارند.

برابر ماده 24 قانون کار، کارفرمایان باید به هر کارگر در زمان خاتمه قرار داد، مبلغی را تحت عنوان سنوات پایان کار پرداخت نمایند که مبلغ آن نباید از میزان یک ماه دستمزد پایه در ازاء هر سال سابقه کاری کمتر باشد.

کارگران بازنشسته نخ پارسیلون می‌گویند: به دلیل بدحسابی کارفرمای سابق، ارزش مالی این طلب پرداخت نشده آنها روز به روز ناچیزتر شده و این درحالی است که هزینه های زندگی در فاصله این سالها افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

آنها می‌گویند که از زمان بازنشستگی برای پیگیری این مطالبه مزدی برزمین مانده، تاکنون تجمعات متعددی را مقابل نهاد های مختلف دولتی انجام داده اند.

کارگران درباره روند پی‌گیری حقوقی دریافت مطالبات‌شان می‌گویند بعد از بدقولی کارفرما‌ همه کارگران به اداره کار خرم آباد شکایت کردند و با وجود صدور رای پرداخت از سوی هیات‌های تشخیص و حل اختلاف، کارفرما همچنان از عمل به تعهد قانونی خودداری کرده که نتیجه آن ارسال پرونده به دادسرای خرم آباد بوده است.

یکی از این کارگران بازنشسته درباره سرانجام مطالبات خود و سایر همکارانش گفت: مهم‌ترین عامل معوق ماندن سنوات کارگرانی که به مرور از کارخانه نخ پارسیلون بازنشسته می‌شوند کمبود نقدینگی است چنانچه پیش از این کارفرما برای پرداخت مطالبات کارگرانی که جلوتر از ما بازنشسته شده بودند بخشی از املاک کارخانه را فروخت.

این کارگر بازنشسته که به نمایندگی از سایر بازنشستگان  نخ پارسیلون سخن می‌گفت افزود: هم اکنون در آمد حاصل از فروش محصولات این کارخانه صرف هزینه‌های جاری کارخانه و پرداخت حقوق کارگران شاغل می‌شود.

کارگران بازنشسته  نخ پارسیلون می‌گویند  با وجود آنکه کارگران از مشکلات مالی کارخانه آگاهند ،اما کارگران معتقدا بایستی مطالبات تشان به روز محاسبه وپرداخت شود.در غیر اینصورت این کارگرانند که که با پائین آمدن ارزش پولشان زیان می بینند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز