خبرگزاری کار ایران

یک نماینده مجلس مطرح کرد:

نگرانی از انحراف برنامه‌های اشتغالزایی دولت

asdasd
کد خبر : ۵۰۶۲۱۶

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نسبت به انحراف برنامه‌های اشتغالزایی که از طرف دولت در قالب طرح‌های کارورزی و مهارت آموزی ارائه شده است، هشدار داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «عبدالرضا مصری» عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اگرچه برخلاف کارگران معترض برنامه‌های اشتغالزایی دولت، با خوشبینی مدعی وجود جنبه‌های مثبت در طرح‌های یاد شده است امادر عین حال او هم عقیده دارد که اجرای غلط این برنامه‌های  می‌تواند عواقب ناگواری را متوجه مناسبات بازار کار کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی به زعم خود از نبود نظارت صحیح بر اجرای برنامه‌های اشتغالزایی دولت به عنوان تهدیدی یاد کرد که می‌تواند باعث بروز انحراف در جذب تضمین شده فارغ‌التحصیلان در مناسبات بازارکار بشود.

وی که عقیده دارد برای بازگرداندن ثبات و تعادل ازدست رفته به بازار کار دولت باید از طریق نظارت مثبت نحوه ورود و هدایت جویندگان کار به بازار کار را تغییر دهد، افزود: هم اکنون شمار قابل توجهی از کارگران حاضر ند تا برای تامین معاش خود در ازاء دستمزدهای 200 هزار تومانی کار کنند،

نماینده حوزه انتخابیه کرمانشاه افزود: این وضعیت در حالی است که قانون کار اجازه چنین پرداخت‌هایی را به کارفرمایان نمی‌دهد، اما در کارگاه‌هایی که در همه جا یافت می‌شوند کارگرانی از این دست وجود دارند که حاضرند بدون آنکه لب به اعتراض بگشایند، در ازاء دستمزدهای زیر حداقل کار  و با شرایط نامناساب کنند. 

البته این نماینده مجلس که مدعی است دولت باید تعادل از دست رفته را به طرفین عرضه و تقاضا در بازار کار بازگرداند، برخلاف کنشگران صنفی کارگری، وجود هرگونه وجود شباهت میان شرایط حقوقی مشمولان طرح کارورزی و مهارت آموزی با شرایط نامناسب کارگران زیر حداقل بگیری را که خود از وجود آنها خبر داده است را رد می‌کند. 

باوجود آنکه مخالفان برنامه‌های اشتغالزایی دولت معتقد هستند که اجرای دو طرح کارورزی و مهارت آموزی به نابرابری بیشتر مناسبات در بازار کار منجر می‌شود اما مصری عقیده دارد که این برنامه‌ها دارای جنبه‌های مثبتی است که اگر درست اجرا شوند از طریق هدایت صحیح فازغ‌التحصیلان، می‌توان تعادل از دست رفته را دوباره به بازار کار بازگرداند.

لازم به یادآوری است که با انتشار خبر اجرای طرح های اشتغالزایی دولت در هفته‌های گذشته گروه‌های مختلف کارگری بارها نگرانی خود را از تکرار آنچه که تجارب اجرای سیاست‌های شکسته خورده تعدیل ساختاری می‌دانند اعلام کرده‌اند، منظور این معترضان اعطای معافیت‌هایی است که توسط دولت‌ها و مجالسی که در سالهای پس از جنگ تحمیلی برسرکار آمدند در قالب معافیت کارگاه‌های کوچک، تاسیس مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، شیوه نامه استاد-شاگردی و..... به صاحبان سرمایه اعطا شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز