خبرگزاری کار ایران

رییس اتحادیه چایکاران در گفت‌وگو با ایلنا:

کارگران کارخانه‌های چای وضعیت مناسبی ندارند/چای‌چین‌ها در سال ۳۵۰ هزار تومان درامد دارند

asdasd
کد خبر : ۵۰۹۱۳۵

کارگران کارخانه‌های چای به دلیل مشکلاتی که کارخانه‌داران چای برای فروش چای خشک دارند؛ نمی‌توانند حقوق حداقلی خود را دریافت کنند.

پرویز شعبانی (رییس اتحادیه چایکاران کشور) به خبرنگار ایلنا گفت: کارگران کارخانه‌های چای‌ به دلیل اینکه نمی‌توانند حقوق‌ حداقلی خود را از کارفرماها دریافت کنند وضعیت معیشیتی مناسبی ندارند. از سوی دیگر کارفرما هم نمی‌تواند چای خشک خود را به فروش برساند.

او ادامه می‌دهد: در مجموع استان‌های گیلان و مازندران(غرب) ۱۲۰ کارخانه چای‌سازی داریم. در هر یک از این واحدها به صورت میانگین ۳۰ تا ۴۰ کارگر مشغول به کار هستند.

شعبانی با اشاره به تعداد روزهای فعالیت این کارگران افزود: کار در کارخانه‌های چای‌ در سال حدود بیست روز است.

وی خاطرنشان کرد: با پایان یافتن روزهای کاری در کارخانه‌ها؛ این کارگران روی به مشاغل کاذب می‌آورند و برخی نیز به کارگری در شالیزارها و دیگر مشاغل کارگری می‌پردازند.

این مقام صنفی؛ بروز این مشکل را در عدم توازن بین خریداری چای سبز و چای خشک توسط دولت می‌داند و می‌افزاید: دولت تنها چای سبز کشاورز را خریداری می‌کند و مبلغ چای را به کشاورز می‌پردازد. در سوی دیگر  کارخانه‌دار باید برای فروش چای ایرانی که در بازار رقیب‌های بسیاری دارد؛ به دنبال مشتری در بخش خصوصی باشد.

شعبانی با اشاره به وضعیت کارگران کارخانه‌های چای ادامه می‌دهد: برخی کارگران کارخانه‌ها بومی هستند که تعداد آنها هر سال رو به کاهش است به این دلیل که کارگرانی از استان‌های همجوار با دریافت حقوق‌ پایین و ساعت کار بیشتر، مورد توجه کارفرما قرار می‌گیرد.

او در توضیح وضعیت کارگران غیربومی می‌افزاید: کارگران غیربومی با ساعات کاری حدود ۱۸ ساعت در روز و با دریافت روزانه ۸۰ هزار تومان گوی رقابت را از کارگران بومی دزیده‌اند و بعد از ۲۰ روز کار با درآمدی حدودا یک میلیون و ششصد هزار تومان به شهر خود بازمی‌گردد.

این فعال صنفی ادامه می‌دهد: هنگامی که کارخانه‌دار نمی‌تواند چای خود را به موقع به فروش برساند مجبور می‌شود هزینه‌های خود را کمتر کند و با استفاده از کارگرانی که بیشتر کار می‌کنند و حقوق کمتری هم دریافت می‌کنند؛ به سود بیشتر برسند.

وی با تشریح وضعیت کارگران مزارع چای‌کاری پرداخت و گفت: کارگران مزارع چای وضعیت مناسب‌تری نسبت به کارگران کارخانه‌ها ندارند. کارگران مزارع چای در سال در حدود یک هفته بیشتر نمی‌توانند چای چینی مشغول باشند.

رییس اتحادیه چای‌کاران افزود: این کارگران بابت هر کیلو چای ۵۰۰ تومان دریافت می‌کنند. هر کارگر در روز قابلیت چینش ۸۰ تا ۱۰۰ کیلو چای را دارد. نهایت درآمد یک کارگر چای‌چین در سال به ۳۵۰ هزار تومان می‌رسد که آن هم باید بابت بدهی‌های خود به نانوایی، سوپرمارکت، قصابی و ... بپردازد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز