خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

مرزنشینان سیستان برای خرید مواد خوراکی۳۰ درصد مالیات می‌دهند/پرداخت حق سوخت قاچاق را ۷۰ درصد کاهش می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۵۱۰۳۹۵

با وجود مشکلات زیست محیطی که باعث رنج مردم سیستان و بلوچستان شده است؛ عدم توجه به مسائل رفاهی رنج آنها را چند برابر کرده است. غیر از عدم پرداخت منظم حق سوخت به مردم، آنها باید بابت مواد غذایی وارداتی ۳۰ درصد و بابت خرید کالاهای خارجی ۷۰ درصد پرداخت کنند.

عبدالله بریچی (مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی مرزنشینان سیستان و بلوچستان) به خبرنگار ایلنا گفت: بخشی از وزارت نفت باتوجه به شرایط نامناسب معیشتی مردم منطقه؛ همکاری لازم را برای متوقف کردن قاچاق سوخت با تعاونی‌های مرزنشینان ندارد.

این فعال صنفی با پرداختن به بدهی‌ها وزارت نفت بیان کرد: بخشی از  مبلغ حاصله از فروش سال گذشته محصولات نفتی هنوز به حساب اتحادیه واریز نشده است. اکنون هم به دلیل بالا و پایین شدن قیمت ارز پرداخت مبلغ مورد نظر را تقبل نمی‌کنند.

او ادامه می‌دهد: پرداخت حق فروش سوخت به مرزنشینان می‌تواند تغییرات زیادی در روند زندگی آنها ایجاد کند ولی سهمیه نفت تعاونی از برج ۹ سال گذشته تا اردیبهشت ماه سال جاری کاملا قطع شده بود.

بریچی معتقد است؛ چنین تصمیماتی موجب می‌شود میزان قاچاق سوخت افزایش یابد و مردم استان به سمت سوخت‌بری گرایش پیدا کنند.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی مرزنشینان سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: وضعیت نامناسب معیشتی مرزنشینان سیستان و بلوچستان بر کسی پوشیده نیست. با این وجود سهمیه ۱۱۲ لیتر ماهیانه خانوارها را به مدت شش ماه به بهانه اینکه در داخل کشور به این مقدار سوخت احتیاج داریم، قطع کرده‌اند.

بریچی به گفته مسئولان شرکت نفت اشاره کرد و گفت: در جلسه‌ای که با مسئولان شرکت نفت داشتیم خودشان معتقد بودند که پرداخت حق سوخت به مرزنشینان، قاچاق سوخت را ۶۰ تا ۷۰ درصد کاهش می‌دهد.

وی در مورد دیگر مشکلات تعاونی‌ مرزنشینان خاطرنشان کرد: در ابتدای سال گذشته سوخت را با قیمت ۷۰۰ تومان به تعاونی برای صادرات دادند. تعاونی همه این سوخت‌ها را طی ماه‌های مختلف به فروش رساند. پس از گذشت ۹ ماه از فروش سوخت به قیمت لیتری ۷۰۰ تومان به ما اطلاع دادند که قیمت را تقریبی به تعاونی داده بودند و حالا بابت هر لیتر باید ۸۰۰ تومان بپردازیم. آیا با چنین شرایطی می‌توان بازرگانی کرد؟

این فعال صنفی می‌افزاید: قیمت فروش سوخت‌های قاچاق در مرز‌های استان ۲۰۰ تومان پایین‌تر از سوختی است که ما صادر می‌کنیم، چگونه می‌توان در چنین وضعیتی رقابت کرد و درآمد کسب کرد؟!

او با انتقاد از مصوبه‌ای که در سال ۹۴ برای دریافت عوارض محصولات وارداتی از مرزنشینان به تصویب رسید، گفت: طبق مصوبه هیات دولت از دو سال قبل مرزنشینان باید برای خرید محصولات خوراکی وارداتی ۳۰ درصد و برای خرید کالا ‌های وارداتی ۷۰ درصد پرداخت کنند. چنین شرایطی باعث شده تا بازارچه‌های مرزی استان از رونق نداشته باشد.

این مقام صنفی با اعتراض به وضعیت بازارچه‌های مرزی خاطرنشان کرد:‌ ما بارها از مسئولان استانی درخواست کردیم که مسئولیت بازارچه‌های مرزی را به تعاونی مرزنشینان بدهند. از طریق این بازارچه‌ها باید محصولات ایرانی به فروش برسد ولی در حال حاضر این اماکن به انبارهای بازرگانان افغان تبدیل شده است.

وی افزود: بازرگانان افغان که باید از بازارچه‌ها محصولات ایرانی را خریداری کنند، اکنون مستقیم به درب کارخانه می‌روند و محصولات را خریداری می‌کنند. پس از آن محصولات خریداری شده را به بازارچه‌ها منتقل می‌کنند و با تعویض ماشین‌های حمل اجناس، به سمت افغانستان می‌روند.

بریچی می‌گوید: بازرگانان سیستان و بلوچستانی توان رقابت با قاچاقچیان را ندارند. به عنوان مثال هر یک کیلو برنج برای بازرگانان استان ۹۰۰ تومان تمام می‌شود. این درحالی است که برنج خریداری شده یک ماه بعد به دست آنها می‌رسد. در مقابل یک قاچاقچی بابت هرکیلو برنج ۶۰۰ تومان پرداخت می‌کند و چند ساعت بعد از سفارش دادن، برنج به انبار او می‌رسد و او می‌تواند محصول خود را به فروش برساند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز