خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس ایمنی مطرح کرد:

نقش پیمانکاران آموزش ندیده در افزایش حوادث کار

asdasd
کد خبر : ۵۱۲۶۱۶

عضو هیات مدیره کانون عالی مسئولین ایمنی و بهداشت کار کشور می‌گوید از سال ۸۹ آموزش های ایمنی و بهداشت کار برای پیمانکارن اجباری شده است؛ اما غالب پیمانکاران کشور این آموزش ها را ندیده‌اند و این موجب افزایش حوادث کار شده است.

«محمد گنجی کیا»  عضو هیات مدیره کانون عالی مسئولین ایمنی و بهداشت کار کشور در گفت و گو با ایلنا، اظهار داشت: سال ۱۳۸۹ شورای عالی حفاظت فنی آیین اجباری شدن آموزش‌های ایمنی و بهداشت کار برای پیمانکارن، کارگران و کارآموزان را تصویب کرد چرا که یکی از علت بالا رفتن آمار حوادث کار اجباری نبودن گذارن دوره‌های آموزشی بود.

وی  با تاکید بر اینکه در این آیین نامه الزام شده است که پیمانکارن از حیث آموزش های ایمنی رتبه بندی شوند، افزود:‌ بر این اساس قرار شد که هر پیمانکاری که  برای دریافت مجوزهای لازمه به سازمان برنامه و بودجه مراجعه می کند، دوره‌های آموزش ایمنی و بهداشت کار را بگذارند و در صورت تایید صلاحیت بتواند به کار خود ادامه دهد.

گنجی کیا با بیان اینکه اجرای این آیین نامه آرام آرم به دست فراموشی سپرده شد، افزود: همچنین بر اساس آیین نامه شورای عالی حفاظت فنی باید این آموزش‌ها برای همگی کارگران و کارآموزان اجباری شود و کارفرمایان مکلف هستند که پیش از اینکه این افراد در پروژه‌ها مشغول به کار شوند یک دوره هشت ساعت آموزش های ایمنی را به آنها ارائه کنند.

عضو هیات مدیره کانون عالی مسئولین ایمنی و بهداشت کار کشور در ادامه افزود: اخیرا وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است که آموزش‌های ایمنی باید برای کارگران و پیمانکاران اجباری شود که باید آن را به فال نیک گرفت اما در هر حال پیش از این الزامی بودن این آموزش‌ها بر اساس آیین نامه شورای عالی حفاظت فنی تکلیف شده است و باید از همین ظرفیت‌های قانونی موجود بهره جست.

رئیس کانون مسئولین ایمنی و بهداشت کار استان تهران در پایان با بیان اینکه باید بر روی معادن کشور به لحاظ دشواری در دسترسی و انجام بازرسی‌های ایمنی کار، حساسیت بیشتری داشت، افزود: معادن غالبا بین پیمانکاران متعدد دست به دست می‌شوند و این مسئله موجب شده است که آنها توجهی به مسائل ایمنی نداشته باشند از این رو  علاوه بر بحث‌های بازرسی نیازمند نظامند شدن آموزش‌های ارائه شده به کارگران و پیمانکاران هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز