خبرگزاری کار ایران

یک مقام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

نمی‌توان جلوی تمامی تخلفات کارفرمایان را گرفت/کارورزی در همه جای دنیا معمول است

asdasd
کد خبر : ۵۱۷۰۶۰

یک مقام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید که در طرح کاورزی صرفا آموزش و انتقال مهارت‌ها برای ورود کارورزان به بازار کار مطرح است و کارفرمایان از این حق برخوردار نیستند که کاری را به فردی محول کنند.

«احمد مشیریان» در گفتگو با ایلنا، اظهار داشت: در طرح کاورزی صرفا آموزش و انتقال مهارت‌ها برای ورود کارورزان به بازار کار مطرح است و کارفرمایان از این حق برخوردار نیستند که کاری را به فردی محول کنند. از این رو نمی‌توان به فرد متقاضی عنوان کارگر را اطلاق کرد چراکه کار وی در حیطه روابط کار تعریف نمی‌شود اما در هر حال او در شش ماهی که مشغول به فراگیری مهارت‌هاست؛ از بیمه مسئولیت مدنی کارفرما برخوردار است و از دولت کمک هزینه ۳۰۰ هزار تومانی دریافت می‌کند.

مشیریان در پاسخ به این پرسش که وزارت کار در خصوص نگرانی از سوءاستفاده‌های احتمالی کارفرمایان از کارورزان چه تدبیری اندیشیده است، گفت: همانطور که گفته شد کارفرما نمی‌تواند کاری به کارآموز محول کند بلکه این فرد تنها باید آموزش ببیند تا برای ورود به بازار کار پس از طی دوره شش ماهه‌ی کارورزی آماده شود اما در حال نمی‌توانیم بگوییم که ۱۰۰ درصد می‌توان جلوی سوءاستفاده‌ها را گرفت.

معاون روابط کار و تنظیم مقررارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: البته مکانیزم‌های نظارتی به خوبی تهیه و تعریف شده‌اند و بازرسی‌ها هم از سوی وزارت کار و هم از سوی سازمان تامین اجتماعی انجام می‌شود تا هرگونه تخلفی به موقع گزارش شود.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر صرف بحث انتقال مهارت معیار است، چه زمانی قرار است کارورز مهارت‌های خود را در میدان عمل بیازماید، گفت: ارتباط کارورز و کارفرما در حیطه روابط کار تعریف نمی‌شود. البته این در همه جای دنیا یک روال معمول است. مثلا در آلمان فارغ‌التحصیل دانشگاهی پس از اتمام تحصیل به یک مرکز کاریابی مراجعه می‌کند و مثلا می‌خواهد که مدتی برای آشنایی با محیط کار به رایگان به یک کارگاه معرفی شود.

مشیریان افزود: پس در اینجا هم منظور کار کردن نیست. برای نمونه فردی که حسابداری خوانده وقت کارآموزی با وارد نمودن اطلاعات در دفا‌تر اَشنا می‌شود و قرار نیست که برای کارفرما کار حسابداری انجام دهد.

معاون روابط کار و تنظیم مقررارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با بیان اینکه در طرح کارورزی، کارفرما برای به‌کارگیری کارورز مخیر است، افزود: اگر کارفرما فرد را به کار گیرد تا ۲ سال از پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی وی معاف است. حتی اگر فرد را به کار نگیرد، کارآموز با مدرکی که پس از پایان دوره در اختیار دارد، می‌تواند با مراجعه به کارگاه‌های مشمول بدون گذراندن دوباره دوره شش ماهه کار کند و حداقل دستمزد به وی پرداخت شود.

مشیریان افزود: عده‌ای می‌گویند که وزارت کار در تدوین این طرح نظرات شرکای اجتماعی خود را جویا نشده است این در حالی است که در این خصوص با حضور نمایندگان کانون عالی شوراهای اسلامی کار جلسه‌ای در دفتر من برگزار شده بود و آقایان علی خدایی و حسین حبیبی نظرات و انتقادات خود را مطرح کرده‌اند.

معاون روابط کار و تنظیم مقررارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با بیان اینکه تاکنون جلسه‌ای درخصوص طرح مهارت‌آموزی در دفترش با حضور نمایندگان کارگران برگزار نشده است، افزود: در این خصوص درخواستی وجود نداشته است. از طرفی سازمان فنی و حرفه‌ای متولی این طرح است اما در هر حال معاونت روابط کار آمادگی شنیدن نقطه نظرات شرکای اجتماعی دولت را دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز