خبرگزاری کار ایران

فعال صنفی در کوره ‏پزخانه‌های قرچک:

ضرورت توجه به مشکل بازنشستگی کارگران کوره‌پزخانه‌ها

asdasd
کد خبر : ۵۱۹۶۶۹

عضو انجمن صنفی کارگران کوره‌‏پزخانه‌های قرچک ورامین خواستار ساماندهی بیمه کارگران شاغل در «کوره‌پزخانه» شده و گفت: در شرایط کنونی به دلیل نامعلوم بودن وضعیت پرداخت حق بیمه‌ها، بازنشستگی برای بیشتر کارگران کوره‌پزخانه‌ به رویا تبدیل شده‌است.

 «جعفر معصومی اصل» در این باره به ایلنا گفت: کارگران کوره‌پزخانه‌ها به صورت فصلی کار می‌کنند اما در بیشتر کارگاه‌ها آجرپزی حتی به اندازه ماه‌های فصل کاری نیز برای این کارگران حق بیمه پرداخت نمی‌شود و این وضعیت در حالی است که کارگران مورد نظر همیشه بین ۶ تا ۷ ماه از سال را به مشاغل دیگر  اختصاص داده‌اند.

وی با بیان اینکه کارگران کوره‌پزخانه در بهترین حالت ممکن، ۴ ماه از سال توسط کارفرما بیمه می‌شوند، افزود: این وضعیت در حالی است که آجرپزی جزء مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب می‌شود اما به دلیل شرایط فصلی حرفه آجرپزی و بدحسابی کارفرمایان این شغل امکان بازنشستگی پیش از موعد برای کارگران این حرفه وجود ندارد.

معصومی افزود: وضعیت به وجود آمده به این معنی است که کارگران آجرپزی باید برای بازنشسته شدن و دریافت یک حداقل مستمری معقول باید بیشتر از کارگران معمولی سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند که با یک حساب سرانگشتی این سابقه چیزی حدود 60 سال پرداخت حق بیمه و 80 سال عمر است.

این فعال صنفی در ادامه با اشاره به ناممکن بودن بازنشستگی برای کارگران فصلی کوره‌پزخانه، به پراکنده بودن سوابق بیمه‌ای و شیوه‌های مختلف کارفرمایان برای شانه‌ خالی کردن از بار مالی بیمه این کارگران، گفت: با وجود آنکه کارفرمایان این واحد‌ها بعد از هر تسویه‌حساب حق بیمه سهم کارگر را از دستمزد آنان کسر می‌کنند، اما در پرداخت کامل آن به تأمین اجتماعی کوتاهی می‌کنند.

این عضو انجمن صنفی کارگران کوره‌پزخانه‌های قرچک ورامین در پایان با تاکید بر اینکه مسئولان باید چاره‌ای برای حل مشکلات بیمه‌ای کارگران کوره پزخانه‌ها بیندیشند، گفت: در چنین شرایطی حتی اگر یک کارگر کوره‌پز پس از سالهای طولانی کار همراه با وقفه‌های بیکاری گاه و بیگاه به سن بازنشستگی هم برسد، مستمری ناچیزی دریافت می‌کند بنابراین کارگران از مزایای بازنشستگی مناسب و درخور نیز محرومند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز