خبرگزاری کار ایران

واکنش نائب رئیس هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی به سخنان اخیر رئیس کل بیمه مرکزی

asdasd
کد خبر : ۵۲۱۷۰۱

علی حیدری (نایب رئیس هیأت مدیره سازمان تامین اجتماعی) نسبت به سخنان اخیر رئیس کل بیمه مرکزی واکنش نشان داد.

به گزارش ایلنا؛ علی حیدری (نایب رئیس هیأت مدیره سازمان تامین اجتماعی) نسبت به سخنان اخیر رئیس کل بیمه مرکزی که در روز ۱۷ مردادماه در نشست خود با خبرنگاران واکنش نشان داد.

پیش از این در اخبار به نقل از عبدالناصر همتی، رئیس کل بیمه مرکزی آمده بود که براساس مجمع اخیر بیمه مرکزی خبر بر عملکرد صندوق‌های بازنشستگی نظارت خواهد شد و بیمه مرکزی آمادگی دارد مسئولیت رگولاتوری این صندوق‌ها را برعهده بگیرد.

براساس این خبر، رئیس کل بیمه مرکزی گفته بود: مطمئن هستم با اجرای طرح صندوق‌های بازنشستگی خصوصی، می‌توانیم آن‌ها را سامان دهیم که در مجمع اخیر بیمه مرکزی نیز بحث شد؛ اعتقاد ما این است که باید صندوق‌های بازنشستگی زیر نظارت یک دستگاه باشند که با توجه به نقش بیمه مرکزی می‌توان این کار را برعهده بیمه مرکزی گذاشت.

«علی حیدری» نائب رئیس هیأت مدیره سازمان تامین اجتماعی در واکنش به این اظهارات گفت: صرف‌نظر از اینکه به موجب احکام مطرح قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی مصوب سال ۱۳۸۳ که بیمه‌های مکمل بازنشستگی را ذیل نظام مزبور و تحت نظارت عالیه و راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌داند؛ به تازگی در ماده ۳ قانون احکام دائمی بر این موضوع مجدداً تصریح و تاکید کرده است.

در این ماده قانونی آمده است: به‌منظور فراهم نمودن شرایط رقابتی و افزایش کارآمدی بیمه‌های بازنشستگی و جلوگیری از ایجاد هرگونه انحصار یا امتیاز ویژه برای صندوق‌های بازنشستگی اعم از خصوصی، تعاونی یا دولتی اجازه داده می‌شود صندوق‌های بازنشستگی غیردولتی با تضمین پوشش تعهدات آتی بیمه‌شدگان بازنشسته براساس آیین‌نامه‌ای که به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه کشور به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، ایجاد شود.

در تبصره آن نیز از سوی قانونگذار تاکید شده است: فعالیت این‌گونه صندوق‌ها در لایه بیمه‌های مکمل و در قالب نظام تأمین اجتماعی چند لایه است.

حیدری همچنین افزود: در ماده ۵ قانون احکام دائمی نیز به سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه‌گر اجتماعی اجازه داده شده است تا بیمه‌های سطح مازاد و مکمل بازنشستگی را در قالب حسابهای انفرادی (DC) برای افراد تحت پوشش خود فراهم سازند.

در متن این ماده از قانون آمده است: به‌منظور برقراری بیمه تکمیلی بازنشستگی، صندوق‌های بیمه اجتماعی مجازند نسبت به افتتاح حسابهای انفرادی شخصی جهت بیمه‎شدگان با مشارکت فرد بیمه‌شده اقدام نمایند.»

نائب رئیس هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی همچنین یادآور شد که به موجب بند الف ماده ۵۷ قانون یاد شده و نیز ماده ۸۱ قانون برنامه ششم توسعه، فعالیت بیمه‌های مازاد و مکمل بازنشستگی در چارچوب نظام چند لایه تامین اجتماعی میسر خواهد بود که تحت راهبری خدمات تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

وی ادامه داد: بنابراین حتی اگر شرکت‌های بیمه تجاری بخواهند به این عرصه ورود نمایند، بایستی تحت رگولاتوری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدام نمایند.

حیدری افزود: وضعیت رگولاتوری بیمه‌های تجاری در گذشته و در حال حاضر خیلی بهتر از وضیت رگولاتوری بیمه‌های بازنشستگی نیست و پرونده اختلاس بیمه و پرونده بیمه توسعه و حال و روز صورت‌های مالی شرکتهای بیمه تجاری، گواه این مدعاست و متاسفانه سالهاست بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری که ماهیتاً جزو صنعت بیمه‌های تجاری محسوب می‌شود به اسم بیمه‌های بازنشستگی تبلیغ می‌شوند و آن‌ها را بجای بیمه‌های اجتماعی سطح پایه جا می‌زنند و هیچ نظارتی در این زمینه از طرف متولی نظارت راهبری بیمه‌های تجاری اعمال نمی‌شود. مضافاً به اینکه رگولاتوری و تنظیم‌گری مقررات در حوزه بیمه‌های اجتماعی که مبتنی بر چندجانبه‌گرایی و بویژه سه‌جانبه‌گرایی (کارگر، دولت و کارفرما) هستند، کاملاً متفاوت با بحث بیمه‌های تجاری و انتفاعی است.

این مقام مسئول سازمان تامین اجتماعی گفت: البته وقتی متولیان امور بجای اینکه بهILO و ISSA مراجعه کنند بیشتر به بانک جهانی، صندوق بین المللی پول، OECD و مکنزی اندکامپاند و... مراجعه کنند، نتیجه‌ای بهتر از موضع گیری امروز رئیس کل بیمه مرکزی حادث نخواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز