خبرگزاری کار ایران

مشاور ایمنی سازمان نظام مهندسی معادن کشور:

بازرسی‌های ایمنی از معادن متمرکز شده است/ جلوگیری از قربانی شدن سرمایه‌های انسانی/ کارفرمایان معادن زغال سنگ الزمات تعیین شده را رعایت نمی‌کنند

asdasd
کد خبر : ۵۲۲۳۰۰

مشاور ایمنی سازمان نظام مهندسی معادن کشور معتقد است که تشکیل «کارگروه بازرسی‌های مستمر از معادن» موجب شده که بازرسی از معادن به صورت متمرکز صورت پذیرد.

«حسین ربیع‌نژاد» مشاور ایمنی سازمان نظام مهندسی معادن کشور در گفت‌و‌گو با ایلنا، اظهار داشت: تشکیل «کارگروه بازرسی‌های مستمر از معادن» موجب شده است که بازرسی از معادن به صورت متمرکز انجام شود چرا که کمبود یک نظام جامع ایمنی که نقش نظارتی فراگیر داشته باشد محسوس بود.

ربیع‌نژاد با بیان اینکه چنین اتفاقی را می‌توان یکی از دستاوردهای مهم وزارت کار کابینه یازدهم در بحث تامین ایمنی محیط‌های شغلی قلمداد کرد، افزود: هم اکنون معادن استان کرمان تحت نظارت مستمر این کارگرروه قرار دارند به ویژه معادن زغال سنگ استان کرمان که به علت قدمتی که دارند از حادثه خیز‌ترین معادن کشور به شمار می‌روند.

مشاور ایمنی سازمان نظام مهندسی معادن کشور با بیان اینکه خصوصی سازی معادن کشور در دو دهه گذشته موجب شده است که لحاظ نمودن استانداردهای ایمنی دست کم گرفته شود، گفت: بخش خصوصی به علت توجهی که به افزایش سود خود از محل افزایش برداشت دارد به هزینه کردن برای تجهیز معادن بی‌توجهی نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه قرار نیست فعالیت بازرسان ایمنی ادارات کار متوقف شود، تصریح کرد: بازرسان ادرات کار به صورت شبانه‌روزی بازرسی‌ از معادن را انجام می‌دهند اما کارفرمایان معادن زغال سنگ آنگونه که باید به رعایت الزمات تعیین شده تن نمی‌دهد.

مشاور ایمنی سازمان نظام مهندسی معادن کشور با بیان اینکه در این هنگام تعطیلی معادن یکی از راه‌های پیش روی ادارت کار است، افزود: باید توجه داشت که تعطیلی معادن نا‌ایمن تنها یک راه است که ممکن است موجب بیکاری صد‌ها نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم شود و نمی‌توان به سادگی از آن سخن راند آن هم در شرایطی که در بسیاری از روستاها به جز کار در معدن برای اهالی کار دیگری وجود ندارد.

ربیع‌نژاد با بیان اینکه دولت‌ها یک راه حل میانی را برای حل این تعارض دردسرساز اتخاذ کرده‌اند، تصریح کرد: در یک سال گذشته دولت ۴ میلیارد تومان برای تجهیز معادن اختصاص داد که البته این رقم کافی نیست اما در هر صورت می‌توان گفت که حداقل‌های لازم برای تجهیز معادن فراهم شده است.

سربازرس معادن استان گلستان در این راستا به حادثه معادن یورت و تدابیر ایمنی اتخاذ شده آن اشاره کرد و افزود: هر چند تونل شماره یک معادن زمستان یورت در حال آماده سازی برای بهره برداری احتمالی است اما فعلا قرار نیست که این کار انجام شود چرا که به علت فوت بیش از ۴۰ کارگر حساسیت‌های ویژه‌ای بر روی بازگشایی مجدد آن وجود دارد.

ربیع‌نژاد افزود: این در حالی است که تنها چند هفته پس از حادثه معدن یورت عده‌ای از فعالیت مجدد آن سخن گفتند که این صرفا یک شایعه در جهت نا‌آرام نمودن جو انتخابات ریاست جمهوری بود.

مشاور ایمنی سازمان نظام مهندسی معادن کشور با بیان اینکه کارگران معادن با برخورداری از سال‌ها سابقه کار طولانی در اعماق زمین سرمایه‌های انسانی یک کشور محسوب می‌شوند، گفت: نمی‌توان سرمایه‌های انسانی را به آسانی قربانی مطامع سودجویانه کرد.

ربیع‌نژاد در ادامه با اشاره به اینکه نگرانی‌هایی از سوی فعالان کارگری در این خصوص وجود دارد، افزود: پس از حادثه معدن زمستان یورت نگرانی‌هایی در خصوص ایمنی معادن زغال سنگ وجود داشت اما تجهیز معادن زغال سنگ با دستگاه‌های جدید تهویه و باد بزن در اولویت قرار گرفت.

وی در پایان افزود: کارفرمایان نیز در این راستا ملزم هستند که با بازرسان کار خود را هماهنگ کنند و تذاکرات ایمنی را جدی بگیرند در غیر این صورت باید پاسخگوی عواقب جانی و اجتماعی حوادث کار باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز