خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی کارگران ساختمانی:

نیازمند برنامه‌ریزی طولانی برای کاهش حوادث کار هستیم/پالایش بیمه‌ای کارگران ساختمانی گامی به جلو

asdasd
کد خبر : ۵۲۲۸۵۴

یک فعال صنفی کارگران ساختمانی می‌گوید؛ کاهش حوادث کار در میان کارگران ساختمانی نیازمند یک برنامه‌ریزی طولانی مدت برای کاهش حوادث کار است. به گفته «هادی ساداتی» این برنامه‌ریزی شامل تجهیز و ایمنی‌سازی، آموزش و تقویت نظام بازرسی‌های ایمنی است.

 «هادی ساداتی» فعال صنفی کارگران ساختمانی در گفت‌و‌گو با ایلنا، اظهار داشت: به صورت سنتی نیمی از حوادث کار در میان کارگران ساختمانی به وقوع می‌پیوندد، با این وصف نیازمند یک برنامه‌ریزی طولانی‌مدت برای کاهش حوادث کار هستیم.

نائب رئیس کانون سراسری کارگران ساختمانی افزود: این برنامه‌ریزی در یک مدت کوتاه چهار ساله محقق نمی‌شود چراکه نیازمند یک نظام آموزشی پویا و قانومند است که البته بسترهای قانونی آن موجود است اما باید پویای و دستگاه‌مند شدن آن هم تضمین شود.

ساداتی با بیان اینکه برنامه‌ریزی در این حوزه سه مرحله دارد، افزود: این سه گام شامل تجهیز و ایمنی‌سازی، آموزش و تقویت نظام بازرسی‌ها ایمنی است. البته در یک دهه اخیر دولت‌ها باتوجه به حساسیت‌های ناشی از افزایش آمار کارگران فوت شده در پروژه‌های ساختمانی؛ قدم‌هایی برای اجرا نمودن این برنامه‌های برداشته‌اند.

نائب رئیس کانون سراسری کارگران ساختمانی انعقاد تفاهم‌نامه میان انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی و سازمان فنی و حرفه‌ای برای اجباری نمودن آموزش‌های ایمنی را ضروری دانست و افزود: ادرات ذیربط در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیر در این خصوص گام‌هایی برداشته‌اند اما در این خصوص راه آسانی را پیش روی نداریم و نیازمند کار سخت و سنگین در این حوزه هستیم.

وی در ادامه با اشاره به رکود موجود در صنعت ساختمان و بیکاری کارگران ساختمانی به تاسی از آن، گفت: در یک دهه گذشته ساخت و ساز در شهرهای بزرگ رونق گرفت چراکه بانک‌ها تسهیلات بانکی را به سمت بازار ساخت و ساز سرازیر نمودند اما با بالا رفتن سود تسهیلات و  قیمت تمام شده تجهیزات ساختمانی، رکود دامن صنعت ساختمان را گرفت.

 این فعال صنفی کارگران ساختمانی افزود: این در حالی است که تعداد کارگران ساختمانی پیوسته در حال افزایش بود و حالا انبوه کارگران ساختمانی باید بر سر فرصت‌های شغلی اندک، باهم رقابت می‌کردند. اساسا رونق بخشیدن به صنعت ساختمان کاری دشوار است چراکه احتیاج به یک عزم ملی و هماهنگی بین تمامی دستگاه‌های اجرایی دارد و یک وزارتخانه به تنهایی نمی‌تواند این ماموریت خطیر را به سرانجام برساند.

این فعال صنفی کارگران ساختمانی با بیان اینکه شرایط موجود دستمزدهای کارگران ساختمانی را رقابتی ساخته و یک فریز مزدی گریز ناپذیر ایجاد کرده است، افزود: دستمزدهای کارگران ساختمانی تابعی از عرضه و تقاضای شغل در صنعت ساختمان است که به وسیله پیمان‌های دسته‌جمعی تعیین می‌شود ‌با این وصف یک فریز مزدی اجتناب ناپذیر پیش می‌آید که کارگران را متضرر ساخته است.

وی افزود: صنعت ساختمان ظرفیت‌های بالایی برای خلق شغل به صورت مستقیم و غیرمستقیم در اختیار دولت‌ها قرار داده است که دولت یازدهم هم به تازگی در برنامه‌های اشتغال‌زایی خود آموزش‌های مهارتی در کارگاه‌های ساختمانی را مورد توجه قرار داده است. از این رو هر دولتی فارغ از نگرش اقتصادی خود نیازمند ظرفیت‌های صنعت ساختمان و صیانت از کارگرانی است که در این صنعت مشغول به کار هستند که این تنها از طریق گسترش چتر بیمه‌های اجتماعی ممکن می‌شود.

نائب رئیس کانون سراسری کارگران ساختمانی در ادامه با بیان اینکه طرح شناسایی و تایید صلاحیت کارگران ساختمانی عضو انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی از موثر‌ترین اقدامات سازمان تامین اجتماعی بوده است، افزود: بسیاری از افراد که کارگران ساختمانی نبودند با عضویت در انجمن‌های صنفی مربوطه از مزایای بیمه‌های کارگران ساختمانی بهره‌مند شده بودند که با پالایش‌های صورت گرفته افراد غیرمرتبط از فهرست‌های بیمه حذف شدند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز