خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه کارگران صنعت خودروسازی:

سهم کارگران خودروساز از افزایش بهره‌وری پرداخت شود/مشکلات صنعت خوردو مربوط به جزم‌اندیشی دولت‌های نهم و دهم

asdasd
کد خبر : ۵۲۴۲۶۲

رئیس اتحادیه کارگران صنعت خودروسازی می‌گوید: یکی از مطالبات کارگران پرداخت پاداش کارگران از افزایش بهره‌وری است. این در حالی است که به گفته وی کارخانه‌های خودروسازی به صورت سه شیفته کار می‌کنند و وضعیت تولید مطلوبی دارند.

مجتبی جاجی زاده (رئیس اتحادیه کارگران صنعت خودروسازی) در گفتگو با ایلنا، اظهار داشت: یکی از مطالبات کارگران خودورسازی‌ها از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این است که پاداش کارگران از افزایش بهره‌وری پرداخت شود چراکه هم اکنون کارخانه‌های خودروسازی و قطعه‌سازی به صورت سه شیفته کار می‌کنند و وضعیت تولید مطلوبی دارند.

به گفته وی، اکثریت کارگران این صنعت به شکل قراردادی، پیمانکاری یا شرکتی کار می‌کنند و به تعبیری هیچ امنیت شغلی ندارند. به همین علت است که به آسانی و پس از اعتراض به سرنوشت وضعیت استخدامی خود به راحتی توسط کارفرما اخراج می‌شوند.

حاجی زاده که عقیده دارد این مسئله از انعقاد قراردادهای موقت کار در مشاغل دائم ناشی می‌شود، اضافه کرده است: مگر می‌شود کارگری که 20 سال کار کرده است همچنان قرارداد موقت داشته باشد البته این امر به دولت یازدهم و دولت دوازدهم برنمی‌گردد اما به صورت کلی کارفرمایان خودروسازان کشور در هشت سال دولت‌های نهم و دهم فشار زیادی بر کارگران در جهت موقتی‌سازی کارگران وارد کردند.

وی در ادامه انتخاب مجدد ربیعی در سمت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را برای کارگران این صنعت سرنوشت ساز خواند و افزود: ربیعی پیش از انقلاب اسلامی کارگر تکنسین کارخانه‌های خودروساز کشور بوده است و می‌تواند با شناختی که از نوع  تعاملات کارگران و کارفرمایان دارد  مشکلات نام برده را شناسایی و برطرف کند.

وی با یادآوری اینکه در چهار سال گذشته دستمزد از تورم پیشی گرفته است، اضافه کرد: این امر ناشی از یک نگاه معیشت‌ستیزانه است که در گذشته نزدیک حاکم بود اما باید در نظر داشت که کارگران خودروسازی و قطعه‌ســازی در ایران به عنوان یکی از صنایع غنی از شرایط مالی خود گله دارند.

وی در ادامه با مقایسه شرایط کار اعضای خود با کارگران شاغل در صنعت خودروسازی دیگر کشورها، اضافه می‌کند: به عنوان مثال در کشور ایتالیا اوضاع در شــرکت‌های خودروسازی به گونه دیگری است. حداقل حقوق در خودروسازی‌‌های ایتالیا برای یک کارگر به عددی حدود هزار تا هزار و ۲۰۰ یورو می‌رســد این حقوق برای یک مهندس در شروع کار هم بین ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ یورو اســت از طرفی هزینه اجاره یک خانه ۶۰ متری در محله متوســط در شــهر تورین که مرکز خودروسازی ایتالیاست ۶۰۰ یورو در ماه اســت.

وی افزود: البته باید یادآور شد که سهم عمده مشکلات کارگران این صنعت و به صورت کلی صنعت خودروسازی به جزم اندیشی دولت‌های نهم و دهم بازمی‌گردد.

قدرت تشکل‌های کارگری دست کم گرفته می‌شود

حاجی زاده در ادامه با بیان اینکه در کشور ایتالیا قدرت اتحادیه‌های کارگری موجب شده است که سطح دستمزد و رفاه کارگران افزایش یابد، افزود: به عنوان مثال فیات پس از آنکه در سال ۲۰۱۱ کارخانه‌اش را در شهر سیسیل ایتالیا تعطیل کرد، فعالیت در پنج کارخانه دیگرش در ایتالیا را هم معلق کرد با این هدف که از هزینه‌هایــش بکاهد و در آینده نزدیک شاهد رونق کارخانه‌اش باشد. 

رئیس اتحادیه کارگران صنعت خودروسازی افزود: اما تحت فشــار سنگین اتحادیه‌های کارگری مجبور شد بخشی از حقوق ماهانه را به کارگران بیکار یا کارگرانی که فعالیت روزانه آنها کاهش یافته‌است، بپردازد تا در خانه بمانند.

وی می‌افزاید: اگرچه در ایران نیز وزارت کار در چهار سال گذشته اهتمام ویژه‌ای در جهت افزایش اختیارت تشکل‌های کارگری داشت اما به صورت کلی در ایران از قدیم الایام نقش چانه‌زنی تشکل‌های کارگری هرگز جدی تلقی نشده است.

ایمنی در داخل و خارج کارخانه خواسته کارگران

برخورداری از محیط کار و سرویس‌های رفت و آمد ایمن یکی از مطالبات صنفی کارگران خودروسازی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت دوازدهم است. حاجی زاده در این خصوص مدعی است: سرویس‌های رفت و آمد کارگران غالبا قدیمی و از رده خارج شده است. این در حالی است که رانندگان آنها باید سه شیفت در روز کار کنند؛ این موضوع در کنار فرسودگی بیشتر اتوبوس‌های جابجایی کارگران موجب خستگی مفرط رانندگان و وقوع حادثه احتمالی می‌شود از این رو کارگران همواره از این امر گلایه می‌کنند.

انتخاب مجدد ربیعی ثمربخش است

رئیس اتحادیه کارگران صنعت خودروسازی با بیان اینکه غالب کارگران شاغل در این حرفه در جریان انتخابات ریاست جمهوری اخیر حامی حسن روحانی بوده‌اند، تاکید دارند: قطعا انتصاب مجدد آقای ربیعی در این سمت ثمربخش است و رئیس جمهور نیز با در نظر گرفتن این امر وی را به مجلس شورای اسلامی معرفی نموده است از این رو از نمایندگان مجلس می‌خواهیم که با اکثریت قاطع آرا حمایت خود را اعلام کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز