خبرگزاری کار ایران

با رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری؛

قرارداد کمتر از یک سال در حکم قرارداد یکساله مغایر با قانون است/ ابطال دستورالعمل شماره ۴۰ روابط کار

asdasd
کد خبر : ۵۲۷۲۶۶

روز گذشته دستورالعمل شماره ۴۰ روابط کار با رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری باطل شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در جلسه ۳۱ مرداد ماه سال جاری دیوان عدالت اداری، ابطال دستورالعمل شماره ۴۰ روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به شماره ۴۹۲۰۷ مورخ ۹۴/۳/۱۹ مورد بررسی قرار گرفت.

در دستورالعمل شماره ۴۰ آمده که در کارهای با ماهیت مستمر، انعقاد قراردادهای زیر یک سال ممنوع است و کارفرمایان مکلفند در صورت انعقاد قرارداد موقت، قرارداد را حداقل به مدت یک سال منعقد نمایند. این دستورالعمل در خردادماه سال هزار و سیصد و نود و چهار ابلاغ شد.

جالب است که این دستورالعمل یک هفته پس از ابلاغ با اعتراض کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی ایران به دلیل نیاز به بررسی بیشتر مواجه شد که اجرای دستورالعمل مزبور کان لم یکن و متوقف شد.

حالا دو سال بعد از اینکه دستورالعمل از حیز انتفاع ساقط شده، شاکی با این ادعا که اجرای دستورالعمل فوق الذکر، کارفرمایان را مکلف به انعقاد قرارداد به مدت حداقل یک سال را کرده و قرارداد‌های کمتر از یک سال را در حکم قرارداد یکساله محسوب کرده و موجب خدشه وارد شدن به قرارداد‌های زیر یک سال می‌شود، ابطال آن را درخواست کرده است.

پس از ثبت شکایت، موضوع با اعلام نظر هیئت تخصصی بیمه، کار و تامین اجتماعی دیوان عدالت اداری مبنی بر اینکه صدور ابلاغ دستورالعمل شماره ۴۰ روابط کار خارج از حدود و اختیارات مرجع وضع و قابل ابطال است، در دستور کار هیئت عمومی قرار گرفت و هیئت عمومی دیوان نیز با تایید نظر هیئت تخصصی دستورالعمل مورد اشاره را که انعقاد قرارداد کار مدت موقت کمتر از یکسال در کار‌های دارای ماهیت مستمر را در حکم قرارداد یکساله محسوب کرده بود را خارج از اختیار مرجع وضع و مغایر با قانون تشخیص داد و ابطال کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز