خبرگزاری کار ایران

سرنوشت کارگران پالایشگاه ستاره خلیج فارس در هاله‌ای از ابهام!

کارگران: قصد تغییر کادر پالایشگاه را دارند/کارفرما: تا پایان شهریور قرارداد داریم

asdasd
کد خبر : ۵۳۳۵۹۱

ظاهرا ماجرای اعتراض کارگران تبدیل وضعیت یافته پالایشگاه ستاره خلیج فارس هنوز ادامه دارد، از یکسو مدیریت جدید اصرار دارد که این کارگران قرار است برای گذراندن یک دوره کارآموزی به شرکت پیمانکاری اویکو معرفی شوند و از سوی مقابل کارگران معترض مدعی‌اند که در صورت تغییر کارفرما هیچ تضمینی برای بازگشت‌شان به کار وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هفته گذشته ۷۰ نفر از کارگرانی که با گذشتن از سد آزمون کتبی به پالایشگاه ستاره خلیج فارس راه یافته بودند مقابل مجلس شورای اسلامی جمع شدند تا از نمایندگان خود بخواهند راهی برای احقاق حقوق زیر پا گذاشته آنها پیدا کنند. این کارگران در نهایت با وعده پیگیری؛ روز چهارشنبه گذشته تهران را به مقصد محل کارشان ترک کردند.

این کارگران که قراردادهای کاری آنها تا پایان ماه جاری (شهریور) اعتبار دارد، مدعی هستند پس از تغییر مدیریت پالایشگاه، به یک‌باره از آنها خواسته شده برای انعقاد قراردادهای جدید کاری به یک شرکت پیمانکاری به نام اویکو مراجعه کنند، اگرچه گفته می‌شود هدف از این جابجایی آموزش کارگران مورد نظر است اما ترس از دست دادن فرصت شغلی موجود باعث شده در هفته‌های گذشته تجمعات اعتراضی از جانب این گروه از کارگران در تهران و بندرعباس برپا شود.

پالایشگاه ستاره خلیج فارس ازجمله پروژه‌هایی است که عملیات ساخت آن از حدود۱۳ سال پیش تا به امروز ادامه داشته است و در این مدت تنها مسئولیت اجرایی آن دست به دست چرخیده‌است، در صورت به بهره‌برداری رسیدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس، این پالایشگاه بزرگ‌ترین تولید کننده میعانات گازی جهان خواهد بود که در صورت تکمیل نهایی روزانه ٣٦٠ هزار بشکه میعانات استخراجی از چاه‌های منطقه عسلویه را به ٢٧ میلیون لیتر بنزین یورو ٤  ، ٩ میلیون لیتر بنزین سوپر، ١٤ میلیون لیتر گازوییل،۳ میلیون و ٣٧٠ هزار لیتر سوخت تبدیل خواهد کرد.

در ادامه تغییرات مدیریتی که از زمان اجرای این پروژه نفتی تاکنون برقرار بوده است، در حال حاضر مسئولان وزارت نفت برای خارج کردن روند اجرای این پروژه از بن‌بست، مدیریت آن را به «مرتضی امامی» سپرده‌اند که پیش از این در تکمیل پروژه‌های مشابهی در فازهای ۱۷ و ۱۸ عسلویه دارای مسئولیت بوده است.

مدیر جدید پروژه ستاره خلیج فارس نیز در اولین قدم دستور داد 97 کارگری که با گذشتن از  آزمون ورودی به صورت قرارداد مستقیم در این پالایشگاه مشغول شده بودند، پس از خاتمه قرارداد در اختیار شرکت پیمانکاری قرار بگیرند. اقدامی که نتیجه آن تاکنون چیزی جز اعتراض صنفی نبوده است.

تا آخر شهریور با کارگران قرارداد داریم/صحبت با کارگران بی‌نتیجه بود

«مرتضی امامی» مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس در مورد اتفاقاتی که در چند هفته اخیر بین کارفرما و کارگران این پالایشگاه رخداده است به خبرنگار ایلنا می‌گوید: موضوع کاملا روشن و قانونی است. معترضان بخشی از نیروی کار این پروژه هستند ولی ما برای سرعت بخشیدن به کار به نیروهای متخصص و باتجربه نیازمندیم. این کارآموزان قرار است مدت ۳ ساله برای آموزش زیر نظر شرکت اویکو باشند و سپس برای ادامه کار به پالایشگاه ستاره خلیج فارس بازگردند.

او که اعتقاد دارد بزرگترین آفت پالایشگاه‌های کشور نبود نیروی انسانی متخصص است، ادامه می‌دهد:  امروز با پدیده‌ای روبه‌رو هستیم که هرکس از کنار پالایشگاه عبور می‌کند یا مدت کوتاهی در پالایشگاه مشغول به کار می‌شود فکر می‌کند به تخصص کافی رسیده است. این بچه‌ها هم دچار چنین تفکری شده‌اند. ما تصمیم گرفتیم آنها را برای آموزش به شرکت اویکو روانه کنیم.

کارفرمای پالایشگاه ستاره خلیج فارس اضافه می‌کند: کارگرانی که برای اعتراض به استانداری، مجلس، ریاست جمهوری و ... رفته‌اند باید بدانند طبق قانون تنها تا پایان شهریورماه سال جاری با پالایشگاه ستاره خلیج فارس قرارداد دارند و ما نیز تا این تاریخ آنها را جزء پرسنل خود می‌دانیم اما پس از تاریخ تعیین شده باید برای آموزش زیر نظر متخصصان اویکو قرار بگیرند.

امامی درمورد آغاز اعتراضات در پالایشگاه می‌گوید: آنها زیر کولر داخل کانکس نشسته‌ بودند و پا روی پا گذاشتند و گفتند تا تکلیف ما روشن نشود؛ کار نمی‌کنیم. ما به آنها گفتیم که اگر نمی‌خواهید کار کنید بروید خانه استراحت کنید. آنها از این صحبت ما سوءبرداشت کردند و بعد رفتند به رسانه‌ها گفتند که ما را از پالایشگاه بیرون کرده‌اند.

او در ادامه روایت خود می‌گوید: یک روز که کارگران مقابل درب ورودی جمع شده بودند با وجود شدت گرما و تابش شدید خورشید در هوای شرجی بندرعباس به دیدار آنها رفتم تا نگویند که مدیرعامل حرف ما را نشنید. نزدیک به دو ساعت در آن وضعیت با آنها صحبت کردم ولی گویا صحبت‌های آن روز تاثیری نداشتند و آنها راهی تهران شدند.

امامی در پاسخ به این سوال که چه ضمانتی وجود دارد که این کارگران پس از ۳ سال به پالایشگاه بازگردانده شوند، بیان می‌کند: این کارگران مانند بچه‌های ما هستند و با توجه به پیش آمدهای اخیر به آنها فرصت دیگری خواهیم داد. این کارگران گزینه دیگری مقابل خود ندارند جز اینکه بروند اویکو و ظرف مدت ۳ سال کار یاد بگیرند. پس از آن ما برای تکمیل تیم بهره‌برداری خود از آنها استفاده خواهیم کرد.

مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج در پایان با انتقاد از کسانی که او را مدیرعاملی با حقوق نجومی‌ می‌خوانند، می‌گوید: در پست قبلی خود که آنجا هم مدیرعامل بودم با توجه به اینکه تنها ۲۸ میلیون حقوق می‌گرفتم به من لقب نجومی‌بگیر دادند. من از تجربه ۳۰ ساله خودم استفاده می‌کنم تا اینکه بهترین نتیجه را بگیریم و برای این کار هم ترجیح می‌دهم برای ادامه کار از نیروهای با تجربه استفاده کنم.

برای ماندن جایی غیر از کانکس نداریم/خودمان پیش قدم صحبت با مدیرعامل شدیم

درواکنش به صحبت‌های مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس، یکی از کارگران معترض این پالایشگاه به ایلنا یادآور می‌شود: وقتی اجازه کار نداشته باشیم غیر از ماندن در کانکس‌های کارکنان جای دیگری نداریم، باتوجه به شرایط هوا در بندرعباس، روشن بودن کولر در در این کانکس‌ها طبیعی است.

وی بابیان اینکه اگر می‌توانستیم مانند سایر همکارانمان در محل کار خود حاضر شویم هرگز یک دقیقه هم زیر باد کولر کانکس‌ها نمی‌ماندیم، ادامه می‌دهد: به ما اجازه تردد در محیط پالایشگاه را نمی‌دهند و می‌گویند باید طبق تصمیم کارفرما خود را به اویکو معرفی کنیم.

این کارگر معترض ستاره خلیج فارس از مکالمه دو ساعته خود و همکارانش با مدیرعامل روایت متفاوتی دارد و به ایلنا می‌گوید: این ما بودیم که از سر سرگردانی خواستیم با یکی از مقامات ارشد پالایشگاه صحبت کنیم البته از قبل هم برای پیگیری خواسته خود مکاتباتی انجام داده بودیم که بی‌نتیجه بود اما آن روز به صورت تصادفی آقای مدیرعامل را در چند قدمی خود دیدیم، در مجموعه پالایشگاه که هیچ مقامی از سمت مدیرعاملی بالاتر نیست؟ برای همین تصمیم گرفتیم با او راجع به مشکل خود صحبت کنیم.

وی با بیان اینکه مجموعه این مکالمه بیشتر از نیمساعت طول نکشید، افزود: اگر این گفتگو نتیجه‌ای داشت اکنون ما به کار سابق خودمان مشغل بودیم و دیگر این وضعیت ادامه پیدا نمی‌کرد.

با وجود قبولی در آزمون به ندانستن محکوم شدیم

در هفته گذشته شماری از همین کارگران در جریان سفر چند روزه خود به تهران به خبرگزاری کار ایران(ایلنا) مراجعه و به تشریح شرایط نامناسب کاری خودشان و فروپاشی آینده‌ای که برای خود متصور بودند، پرداخته بودند.

یکی از این کارگران می‌گوید: «هنگامی که توانستیم در آزمون کتبی که ۶ هزار نفر در آن رقابت می‌کردند موفق شویم بدان معناست که دانایی کافی برای کار در پالایشگاه را داریم. نه تنها من بلکه بسیاری از همکاران من پیش از این تجربه کار عملی نیز داشته‌ایم و ولی حالا می‌گویند ما کار تخصصی نمی‌دانیم که به نظر بهانه‌جویی است.»

این کارگر ستاره خلیج فارس که برای پیگیری‌های مطالبات خود لباس فرم محل کارش را در تهران پوشیده بود،  ادامه داد: «ما برای ساختن آینده خود از مشاغلی که داشتیم استعفا دادیم تا به حوزه‌ای که در آن درس خوانده‌ایم بازگردیم. تعدادی از دوستان استخدام رسمی بودند که فریب این آزمون را خوردند و حالا آینده خود را مبهم می‌بینند.»

وی در پاسخ به اینکه علت این تغییرات چست، می‌گوید:«ما در حال آموزش بودیم که مدیرعامل جدید دستور داد پس از اتمام قراردادمان دیگر به همکاری با ما ادامه نخواهند داد و برای آموزش باید به شرکت اویکو برویم. وقتی ما سابقه کار داریم و در آزمون هم شرکت کرده‌ایم این دستور به معنای آن است که نه حالا و نه ۳ ساله دیگر هم با ما همکاری نخواهند کرد.»

مدیرعامل جدید اهمیتی به آینده ما نمی‌دهد/ با ما مثل بچه سرراهی رفتار می‌کنند

این کارگر پالایشگاه ستاره خیلج فارس اضافه می‌کند: «مدیرعامل جدید هیچ اهمیتی به آزمونی که برای جذب کارگر در سال ۹۳ گرفته شده است؛ نمی‌دهد و در جواب صحبت‌های ما می‌گوید "این آزمون درست نیست و اگر هم درست باشد من آن را قبول ندارم".

این کارگر پالایشگاه ستاره خلیج ادامه می‌دهد: «ما از همه جای ایران برای کار در پالاشگاه به بندرعباس آمدیم. اکثر دوستان که به تازگی ازدواج کرده‌اند با هزاران امید دست زن و بچه خود را گرفته‌ و به اینجا آمده‌اند.»

او اضافه می‌کند: «اینکه به بسیاری از وعده‌های خودشان عمل نکرده‌اند  اشکالی ندارد ولی واقعیت این است که زندگی ما برای هیچکس اهمیت ندارد و مثل یک بچه سر راهی با ما رفتار می‌کنند و نهایت هر بحثی می‌گویند شما تنها تا پایان شهریور ۹۶ با ما قرار داد دارید و پس از آن نیروی ما محسوب نمی‌شوید.»

 وی در پایان می‌گوید: «از رفتار مدیرعامل و مشاوران او چنین بر می‌آید که آنها می‌خواهند افراد دیگری را جایگزین ما بکنند که این موضع اصلا اخلاقی نیست. کار در این پالایشگاه حق ما است زیرا در آزمون کتبی شرکت کرده‌ایم. قرار است این پالایشگاه ساخته شود تا تغییراتی در زندگی جوانان رخ دهد نه اینکه عده‌ای که خود را همکار می‌دانند، با سرنوشت ما بازی کنند. ما به جد می‌خواهیم دولت به این موضوع ورود کند تا وضعیتمان روشن شود.»

هیچ‌کس در پالایشگاه امنیت شغلی ندارد/ مدیریت جدید قصد تغییر کادر  پالایشگاه را دارد

یکی دیگر از کارگرانی که در حال حاضر در پالایشگاه ستاره خلیج کار می‌کند در مورد شرایط پالایشگاه پس از این حواشی می‌گوید: «با رخدادهای اخیر دیگر کسی میلی به کار کردن ندارد. همه ما تا پایان شهریور قرارداد داریم و گویا نمی‌خواهند پس از آن با ما قرارداد امضا کنند. سرنوشت ما هم مانند آن کارگرانی می‌شود که با آزمون به اینجا آمده‌اند.»

او ادامه می‌دهد: «با روی کار آمدن مدیرعامل جدید وضعیت ثابتی نداریم. حقوق‌های ما با تاخیر واریز می‌شود و اضافه کار هم به صورت کامل پرداخت نمی‌شود. وقتی از حق مسکن صحبت می‌کنیم آقایان می‌گوید که شما بومی هستند.»

ناصر در پایان می‌گوید: «با استناد به قانون هرکاری می‌خواهند با کارگران می‌کنند.»

گزارش: سیاوش پورعلی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز