خبرگزاری کار ایران

برابر مواد قانون کار؛

شرایط مزدی کارگرانی که در تاسوعا و عاشورا کار می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۵۴۱۴۵۰

مطابق تقویم رسمی روزهای تاسوعا و عاشورا جزء تعطیلات رسمی کشور محسوب می‌شوند و برابر ماده 63 قانون کار فعالیت تمامی کارگاه‌ها در چنین روزهایی باید متوقف شود، با این حال مطابق قانون کار، درخصوص نحوه محاسبه و پرداخت دستمزد کارگرانی که ناگزیر به انجام کار در چنین روزهایی هستند، شرایطی پیش بینی شده است که کارفرمایان مشمول ملزم به رعایت آن هستند

به گزارش خبرنگار ایلنا، مطابق تقویم رسمی روزهای تاسوعا و عاشورا جزء تعطیلات رسمی کشور محسوب می‌شوند و برابر ماده 63 قانون کار فعالیت تمامی کارگاه‌ها در چنین روزهایی باید متوقف شود، با این حال مطابق قانون کار، درخصوص  نحوه محاسبه و پرداخت دستمزد کارگرانی که ناگزیر به انجام کار در چنین روزهایی هستند، شرایطی پیش بینی شده است که کارفرمایان مشمول ملزم به رعایت آن هستند.

اما از آنجا که فعالیت‌ برخی از کارگاه‌های مشمول مقررات قانون کار  به سبب ماهیت یا موقعیت تعطیل بردار نیست، در تبصره یکم از ماده 62 همین قانون به کارفرمایان و کارگران مشمول این اجازه داده شده است تا از طریق توافق روز دیگری را جایگزین  روز تعطیل نمایند.

البته در همین بخش از قانون آمده است چنانچه امکان انتخاب جایگزین روز تعطیل وجود نداشته باشد و کارگر تمام مدت به کار خود مشغول باشد باید معادل 40 درصد دستمزد روزانه خود از کارفرما مزد اضافی دریافت کند.

بنابراین چنانچه کارگری به هر عنوان ملزم شود تا در یکی از دو روز تعطیلات رسمی عاشورا یا تاسوعا برای انجام کار در کارگاه حاضر شود باید حداقل مطابق معیار تعیین شده در قانون کار، مزد اضافی مطالبه نماید.

از طرف دیگر چنانچه این کارگر در ایام یاد شده علاوه بر کار معمول خود ملزم به انجام کار اضافی (حداکثر چهار ساعت) یا شبانه(ساعت 22 شب تا 6 بامداد) بشود علاوه بر دریافت مبالغ تعیین شده باید مطابق شرایط تعیین شده در مواد 58 و 59 قانون کار به ترتیب دست کم معادل 35 و 40 درصد دستمزد بیشتر دریافت کند.

به بیان دیگر اگر مطابق مصوبه دستمزدهای سال 96 شورای عالی کار حداقل دستمز روزانه یک کارگر مشمول قانون کار مبلغ 37 هزار تومان باشد و این کارگر به دلیل شرایط کارگاه در روزهای تعطیل تاسوعا و یا عاشورا برای انجام کار حاضر شود باید بابت هر روز کار، مبلغی در حدود 15 هزار تومان علاوه بر مزدروزانه خود دریافت کند که در صورت انجام کار اضافی یا شبانه بازهم مطابق قانون کار به ترتیب مبالغی در حدود 20 و 17 هزار تومان به دستمزد روزانه وی اضافه خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز