خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با حمیدرضا گلپایگانی مطرح شد؛

تلاش برای کاهش هزینه‌ها در حفاری شمال/ به منظور «چابک سازی» نسبت به تعدیل نیرو اقدام شد

asdasd
کد خبر : ۵۴۳۵۲۰

مدیرعامل حفاری شمال از تلاش برای کاهش هزینه‌ها و بالاتر بودن سوددهی شرکت با اتخاذ تمهیدات جدید خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شرکت حفاری شمال در حال حاضر با مالکیت 9 دستگاه دکل حفاری خشکی و 3 دستگاه حفاری دریایی پایه دار(Jack up) و همچنین بهره‌مندی از دانش فنی/تخصصی حفاری در آبهای عمیق جزو پیشگامان صنعت حفاری مدرن در ایران و منطقه خاورمیانه است. شرکت حفاری شمال در آبان ماه سال گذشته شاهد تغییرات مدیریتی بود. دهم آبان ماه سال 95 حمیدرضا گلپایگانی به عنوان مدیرعامل جدید این شرکت منصوب شد.

در هفته‌ها و ماههای گذشته، شاهد تغییراتی در ترکیب نیروی انسانی این شرکت بودیم؛ در همین راستا، حمیدرضا گلپایگانی (مدیرعامل فعلی حفاری شمال) در گفتگو با خبرنگار ایلنا  گفت: در سال اخیر قیمت نفت به پایین ترین حد خود در سالهای اخیر رسیده است. همین امر موجب شده تعداد دکل‌های حفاری در کل دنیا نیز به حداقل خود رسیده و بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا اعلام ورشکستگی نمایند. به تبع آن صنعت نفت ایران نیز تحت تاثیر این تغییرات قرار گرفته و موجب بروز مشکلاتی اساسی در شرکت‌های دولتی به عنوان کارفرمایان و شرکت‌های خصوصی به عنوان پیمانکاران شده‌است.

وزارت نفت به عنوان بزرگ‌ترین کارفرمای صنعت حفاری با مشکلات بسیار روبروست

وی افزود: کاهش شدید قیمت نفت از یک سو و انواع تحریم‌های اقتصادی از سوی دیگر موجب شده تا صنعت نفت کشورمان به خصوص در یک سال گذشته با چالش‌های جدی مواجه شود. وزارت نفت به عنوان بزرگ‌ترین کارفرمای صنعت حفاری، از لحاظ مالی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند و همین امر موجب تاخیر در پرداخت به موقع مطالبات شرکت‌های حفاری شده است.

گلپایگانی تصریح کرد: کاهش قیمت نفت در سالهای اخیر موجب شد تا سوددهی اکثر پروژه‌های توسعه میادین نفت و گاز و در نتیجه حجم فعالیت‌های صنعت حفاری کاهش یابد. به دنبال متوقف شدن پروژه‌ها که ناشی از کاهش حجم فعالیت‌ها تحت تاثیر افت قیمت جهانی نفت صورت گرفت، تعداد دکل‌های بیکار افزایش یافت.

وی در ادامه به رفتارهای متفاوت کارفرمایان در دوره افت قیمت جهانی نفت اشاره کرد و گفت: شرکت‌های مورد نظر با توجه به نوع قراردادی که با شرکت‌های پیمانکار منعقد کرده‌اند، در این مدت رفتارهای گوناگونی از خود نشان دادند. به عنوان مثال در سال جاری به دلیل تجدید نظری که کارفرمایان نسبت به قیمتهای قراردادهای منعقد شده با شرکت حفاری شمال داشتند، موجب کاهش پیش بینی سود این شرکت شدند.

شرکت حفاری شمال شرایط سختی را متحمل شده

مدیرعامل شرکت حفاری شمال ابراز داشت: شرکت حفاری شمال نیز در یک سال اخیر شرایط سختی را متحمل شده و با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کرده اما سعی کرده با برنامه‌ریزی‌هایی راهکارهای مناسبی را جهت غلبه بر مشکلات پیش بینی نماید.

وی با اشاره به سابقه شرکت حفاری شمال اذعان کرد: شرکت حفاری شمال تا سال 1393 تمرکز خود را بر روی توسعه عملیات و خدمات شرکت قرار داده بود که موفق شد ناوگان حفاری خود را در زمان کوتاهی به 9 دستگاه حفاری خشکی و 3 دستگاه حفاری دریایی پایه دار افزایش دهد. اما در سال گذشته با توجه به مشکلات کاهش قیمت نفت و افت تقاضای حفاری، شرکت تمرکز خود را روی کاهش بهای تمام شده ارائه خدمات و توسعه بازارهای خود قرار داده تا بتواند پاسخگوی اعتماد سهامداران باشد.

گلپایگانی تصریح کرد: از آبان ماه سال گذشته که من فعالیت خود را در شرکت حفاری شمال آغاز کرده‌ام تاکنون این شرکت با مشکلات زیادی روبرو بود که از مهمترین آنها می‌توان به بالا بودن هزینه‌های شرکت و بیکار شدن تعدادی از دکل‌ها اشاره کرد. اما در این مدت اقدامات مناسبی به منظور بهبود وضعیت عملیاتی شرکت صورت گرفته که مهمترین آنها اقداماتی در جهت کنترل هزینه‌ها می‌باشد. با توجه به رفع تحریم‌ها سعی شد تا از تکنولوژی‌های جدید در شرکت استفاده شود که هدف اصلی از آن کنترل و مدیریت هزینه‌ها بود. اصلاح فرآیند و رویه‌های تجاری و اجرایی، یکی دیگر از اقدامات مثبت این دوره بود که به مهندسی هزینه‌ها کمک شایانی نمود.

حقوق و دستمزد کارکنان بازنگری شد/ با تورم نیروی انسانی مواجه بودیم

وی اضافه کرد: از بدو ورود به شرکت سعی شد به منظور کاهش یا به عبارتی مدیریت هزینه‌ها بازنگری و اصلاح ساختار سازمانی را در دستور کار خود قرارداده که با بهره‌مندی از کارشناسان خبره موفق شدیم طی خرداد ماه سال جاری آن را عملیاتی نماییم. ازجمله کارهای ضروری در این مسیر، بررسی وضعیت حقوق و دستمزد و ایجاد وحدت رویه در نظام پرداخت با رعایت اصل شایسته سالاری و عدالت محوری بوده که از ابتدای مهر ماه سال جاری عملیاتی شد.

در ادامه از این مقام مدیریتی در شرکت حفاری شمال پرسیدیم که علت تعدیل نیروی اخیر شرکت چه بود؛ وی تاکید کرد: از دیگر اقداماتی که می‌بایست در جهت کاهش هزینه ها مد نظر قرار می‌گرفت تورم نیروی انسانی غیرمرتبط یا فعالیتهای فنی و عملیاتی به ویژه در بخش ستاد و پایگاهها بود که این مهم با اجرای ساختار و چیدمان نیروها براساس شرایط احراز سمت‌ها با کمک مدیران و مسئولان واحدها سرانجام در شهریور ماه سال جاری نهایی شد. ایشان اعلام کرد در این مرحله تعداد 220 نفر از کارکنان شرکت با توجه به اتمام قرارداد فی مابین خاتمه خدمت داده شد.

وی افزود: طی سالهای 94 و 95 تعدادی نیروی عملیاتی به صورت توسعه آتی در کنار مجموعه نیروی انسانی شاغل در شرکت حضور داشتند. اما با توجه به اینکه بحث توسعه فعالیتهای عملیاتی یا اضافه نمودن خدمات جنبی فنی/مهندسی در دست پیگیری بود، این نیروها با پرداخت حقوق پایه تا شهریور ماه حفظ شدند که باتوجه به عدم تحقق این امر به منظور چابک سازی بدنه شرکت به تعدیل نیرو در برخی از بخش‌های شرکت اقدام شد و این تعداد نیرو نیز از بدنه شرکت منفک شدند؛ با توجه به اینکه روش معمول در پرداخت افراد تعدیل شده طبق قانون کار پرداخت یک ماه حقوق می‌باشد اما با حمایت بنیاد مستضعفان و سایر سهامداران به مدت 18 ماه این پرداخت صورت گرفته است.

به دنبال تامین منابع ارزان قیمت هستیم

گلپایگانی در ادامه به سایر اقدامات بااهمیت در این شرکت اشاره کرد و گفت: اجرای تکالیف مجمع در جهت فروش دارائی‌های مازاد یا راکد نیز ازجمله اقداماتی بود که با فروش ساختمان الوند و شیراز و همچنین پیگیری فروش ساختمان همیلا پس از رفع موانع موجود و کسب مجوزهای لازم صورت می‌گیرد. همچنین به منظور کنترل هزینه‌ها نسبت به تجمیع و انتقال انبارها از پایگاه بهشهر به پایگاه اهواز اقدام شد که این امر نیز تاثیر قابل ملاحظه‌ای در کنترل هزینه و تسریع در انجام امور خواهد داشت.

وی از دیگر تلاش‌های مثبتی که با هدف بهبود وضعیت عملیاتی و بنیادی شرکت حفاری صورت گرفته یاد کرد و اظهار داشت: تلاش برای تامین منابع ارزان قیمت، رفع موانع محیطی و اصلاح ساختار سرمایه‌ای شرکت از مهمترین اهدافی است که در پیش گرفته‌ایم.

او درباره وضعیت بودجه سال جاری شرکت تصریح کرد: شرکت حفاری شمال در اولین بودجه سال مالی 96 به دلیل پیش بینی افزایش درآمد ناشی از افزایش روزکارکرد دکل دریایی فروش و درامد ارایه خدمات کل امسال را بالغ بر 8،739 میلیارد ریال در نظر گرفت. افزون بر این با توجه به پیش بینی فروش بیش از 205 میلیارد ریال از دارایی‌های مازاد شرکت EPS امسال برابر با 406 ریال پیش بینی شد اما در بودجه‌ای که همراه با گزارش سه ماهه منتشر شد این مبلغ به 267 ریال کاهش یافت.

وی در ادامه به دلایل تعدیل منفی این شرکت اشاره کرد و افزود: با توجه به عدم تحقق درآمد دستگاه حفاری 111 ناشی از عدم ترخیص از پروژه آزادگان، عدم تحقق درآمد دستگاه 117 به دلیل طولانی شدن پروژه و عدم ترخیص تا پایان سال، کاهش نرخ روز کارکرد سکوی دریایی الیما طبق مذاکرات انجام شده با کارفرما، عدم تحقق درآمد شناورهای ایران بهشهر و راتا که ترخیص شده‌اند و هم اکنون فاقد قرارداد هستند و همچنین عدم کارکرد سکوی دریایی سحر 1 در فروردین ماه و محقق نشدن درآمد پیش بینی شده در این ماه از مهمترین علل کاهش پیش بینی سود حفاری شمال در بودجه امسال شده است.

تلاش برای کاهش هزینه‌ها در حفاری شمال/ به منظور «چابک سازی» نسبت به تعدیل نیرو اقدام شد

وی افزود: همچنین کاهش درآمد سکوی حفاری سحر 2 که در پیش بینی اولیه براساس نرخ قبلی برآورد شده بود و عدم تحقق درامد پروژه آزادگان ناشی از عدم تایید برخی از صورت حساب‌های پروژه آزادگان توسط کارفرما بر کاهش سود براوردی این شرکت موثر واقع شد. افزون بر این فعالیت‌های غیرعملیاتی شرکت مانند فروش دارایی‌های مازاد که در بودجه اولیه بالغ بر 205 میلیارد ریال پیش بینی شده بود، در بودجه اخیر به 192 میلیارد ریال کاهش یافت.

کاهش قیمت نفت منجر به افت تولید کارفرماها شد

گلپایگانی با اشاره به وابستگی نرخ قراردادهای شرکت حفاری شمال با بهای جهانی نفت تصریح کرد: در ماه‌های اخیر کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی موجب افت تولید کارفرماها شد و همین امر موجب شد تا نرخ قراردادهایی که با شرکت حفاری شمال منعقد می کنند دستخوش تغییراتی گردد که این امر به تبع در بودجه شرکت نیز موثر واقع شده است.

او تاکید کرد: با وجود اینکه نرخ قراردادها در بودجه امسال کاهش یافته و موجب پایین آمدن سود برآوردی شرکت برای کل سال شده اما در تلاش هستیم با انعقاد قراردادهای جدیدی سودآوری شرکت را افزایش دهیم. به رغم اینکه قراردادهای حفاری شمال برای سال 96 اتمام یافته بود اما تلاش‌های ما برای منعقد ساختن قراردادهای جدید با کارفرماهای خارجی ادامه دارد. در همین زمینه تلاش‌هایی شده تا قرارداد دراگون را به نتیجه رسانده و منعقد سازیم. همچنین با توجه به اینکه شرکت ترکمنستان تولیدات خود را کاهش داده بود با کارفرمای خارجی به توافقاتی رسیدیم تا قرارداد جدیدی را منعقد کنیم و این در حالی است که متاسفانه برخی از سایت‌های خبری براساس اطلاعات کذب ونادرست شایعه فروش دکل دریایی الیما را اذعان نموده بودند.

از نیروهای دکل امیرکبیر حمایت می‌کنیم

مدیرعامل حفاری شمال در ادامه به حمایت شرکت از نیروهای دکل امیرکبیر اشاره کرد و افزود: در سال‌های اخیر شرکت، دکل امیرکبیر را از دست داد؛ اما به منظور حمایت از نیروهای این دکل و جلوگیری از بیکار شدن آنها و همچنین بهبود شرایط عملیاتی شرکت، قرارداد راهبری با شرکت (I SHIPS MANAGEMENT L.L.C )منعقد شد تا از این نیروها روی دستگاه دریایی سیناI  استفاده شود.

تلاش برای کاهش هزینه‌ها در حفاری شمال/ به منظور «چابک سازی» نسبت به تعدیل نیرو اقدام شد

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز