خبرگزاری کار ایران

تجمع کارگران رنگین نخ برای معوقات مزدی/مدیر کل‌ اداره کار سمنان: اموالی برای توقیف وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۵۴۳۶۱۶

شماری از کارگران بازنشسته و شاغل کارخانه رنگین نخ سمنان در اعتراض به آنچه بلاتکلیفی چندین ساله در دریافت مطالبات سنواتی و مزدی عنوان می‌شود، صبح امروز (شنبه، ۱۵ مهر ماه) مقابل ساختمان استانداری سمنان تجمع کردند.

شماری از کارگران کارخانه رنگین نخ سمنان در تماس با ایلنا گفتند: نزدیک به۴۹ نفر از کارگران بازنشسته و شاغل هستیم که هنوز بابت معوقات مزدی دوران اشتغال و نیز سنوات پایان خدمت طلبکاریم.

گفته می‌شود مراجعه این کارگران از زمان بازنشستگی آنها در شهریور ماه سال ۹۳ تاکنون بی‌نتیجه بوده است برای همین تجمع اعتراضی امروز مقابل ساختمان استانداری سمنان برپا شده‌است.

به گفته یکی از این معترضان، کارخانه رنگین نخ سمنان در حال حاضر تعطیل شده‌است اما تا پیش از این  در بخش‌های مختلف آن حدود ۵۵ کارگر رسمی و ۲۰ کارگر قراردادی مشغول کار بودند.

به گفته وی؛ کارگران بازنشسته رنگین نخ علارغم دریافت نکردن سنوات، حدود ۶ ماه مطالبات معوقه مزدی دارند که مربوط به زمان اشتغالشان در دوران قبل از بازنشستگی می‌شود.

این کارگر بازنشسته تصریح کرد: کارفرما در زمان قطع همکاری به صورت مرتب وعده پرداخت مطالبات را می‌داد اما بعدتر به بهانه‌های مختلف ازجمله مشکلات مالی از پرداخت مطالبات کارگران طفره رفت.

این کارگر درباره روند پیگیری حقوقی دریافت مطالبات خود و سایر همکارانش می‌گوید، بعد از بدقولی کارفرما‌ همه کارگران به صورت مجزا به اداره کار سمنان شکایت کردند و اداره کار حکم به پرداخت مطالبات داد اما بازهم کارفرما تمکین نکرد و پرونده برای اجرای احکام به سایر مراجع قضایی انتقال پیدا کرد.

به گفته او، بعداز کش و قوس‌های فراوان تعداد کمی از کارگران توانستند بخشی حداقلی از مطالبات خود را دریافت کنند اماتعداد دیگری از کارگران باقی مانده‌اند که هر کدام مبالغ زیادی از کارفرما طلب دارند؛ طی سالهای گذشته بلاتکلیف بوده‌اند.

این کارگر بازنشسته «رنگین نخ سمنان»در خاتمه  می‌گوید: پس از پیگیری‌های حقوقی سرانجام توانستیم حکم مصادره اموال کارخانه را برای دریافت طلبمان بگیریم اما پیش از کارگران یکی از بانک‌های دولتی برای وصول مطالبات معوقه خود اموال کارخانه را توقیف کرده‌ بود و در نتیجه پیگیری انجام شده بازهم بی‌نتیجه ماند.

کارگران رنگین نخ مدتهاست که دنبال طلب خود هستند

«اسماعیل غنیان»مدیر کل اداره تعاون کار ورفاه اجتماعی استان سمنان با تایید مطلبات کارگران رنگین نخ گفت: کارگران این کارخانه مدتهاست پیگیر مطالبات مزدی به حق خود هستند.

او با بیان اینکه پیگیر مشکلات کارگران رنگین نخ و کارگرانش هستیم، افزود: در خصوص پیگیری مشکلات کارگران رنگین نخ سمنان بارها با همراهی سایر مسئولان استان در کمیسیون‌های کارگری تشکیل جلسه داده‌ایم واین موضوع به صورت جدی از سوی اداره کل کار استان پیگیری می‌شود.

مدیرکل تعاون کار ورفاه اجتماعی استان سمنان بخش دیگری از مشکلات رنگین نخ سمنان را ناشی از مشکلات مدیریتی دانست و گفت: این واحد به دلیل ناتوانی‌های مالی کارفرمای کارخانه چندین سال است به تملک یکی از بانک‌های دولتی درآمده و دست‌ کارگران برای وصول مطالباتشان به جایی بند نیست.

غنیان در ادامه تصریح کرد: در پیگیری شکایت کارگران این کارخانه سال گذشته رای قطعی اداره کار برای پرداخت مطالبات کارگران این کارخانه صادر شد اما کارگران برای وصول مطالباتشان با مشکل روبرو هستند.

غنیان با یاد آوری به اینکه در حال حاضر هر اقدام قانونی که مربوط به اداره کار پیگیری کارگران کارخانه رنگین نخ  بشود، انجام شده است؛ افزود: مراحل بعدی پیگیری مطالبات کارگران به اجرائیات دادگستری مربوط است و به نظر می‌رسد این نهاد قضایی هم تلاش خود را در راستای قانون برای وصول مطالبات کارگران مورد نظر انجام داده است.

او در ادامه گفت: آنچه باعث شده این کارگران تا امروز نتوانند به حقوق قانونی خوشان برسند این‌است که اموال کارخانه توسط طلبکاران دیگر توقیف شده و کارگران چیزی برای توقیف نمی‌یابند.

او با بیان اینکه در ارتباط با رنگین نخ جلسات متعددی در کمیسیون‌های کارگری مطرح کرده‌ایم، افزود: در آخرین جلسه قرار بود کارفرما، مطالبات کارگران را در قالب چک تصویه کند که این کار هنوز انجام نشده است.

مدیرکل اداره تعاون کار ورفاه اجتماعی استان سمنان در خاتمه تصریح کرد: موضوع کارگران کارخانه رنگین نخ را همانند گذشته در جلسات بعدی کمسیون کارگری مطرح می‌کنیم و امیدواریم با حضور نماینده بانک ملی به عنوان مالک جدید کارخانه مشکل مرتفع شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز