خبرگزاری کار ایران

قائم مقام وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی :

سالانه 6 هزار میلیاردتومان صرف نظام مهارت‌آموزی می‌شود/برای استفاده از ظرفیت‌ها در وضع مناسبی نیستیم

asdasd
کد خبر : ۵۴۴۸۹۹

به گفته قائم‌مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با وجود آنکه سالانه بالغ بر 6 هزار ملیاردتومان برای نظام مهارت آموزی کشور هزینه می‌شود اما هنوز با مشکلات جدی در این زمینه روبرو هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ابوالحسن فیروز آبادی، قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم رونمایی از طرح "ایران‌مهارت" گفت: هم اکنون با وجود هزینه 6 هزارمیلیارد تومانی در سال و وجود دانشگاه‌های جامع علمی‌-کاربردی و 11 تا 14 هزار مرکز فنی حرفه‌ای فعال و نیمه‌فعال باز هم نظام مهارت‌آ‌موزی مشکلات جدی دارد.

فیروزآبادی افزود: برای ساماندهی مهارت‌ها هم در حوزه وضع استانداردها و هم بهره‌گیری از ظرفیت مهارت‌ها در وضع درخشانی نیستیم و این در حالی است که تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی پیوسته در حال افزایش است. اما همین افراد از مهارت لازم برای رقابت در بازار کار برخوردار نیستند و به همین دلیل برای تمام سطوح زندگی نیازمند به یک مداخله استراتژیک هستیم.

این مقام مسئول وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با اشاره به توافق صورت گرفته میان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ستاد کل نیروهای مسلح به منظور مهارت آموزی به سربازان در دوران خدمت گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به صورت گسترده‌ای در حال همکاری با سازمان‌های مختلف برای آموزش مهارت‌ها است و سربازان نیز باید از این آموزش‌ها بهره‌مند شوند تا خانواده‌های آنان پس از اتمام دوران خدمت نگران ورود آنها با بازار کار نباشند.

قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه افزود: هدف از طرح ایران‌مهارت ارائه محیط‌شناسی بازار کار به دانش‌آموزان است تا آنها هرچه بیشتر از واقعیت‌های فضای کسب و کار مطلع شوند.

وی در ادامه با اشاره به نحوه صنعتی شدن جوامع گفت: اگر زمانی جوامع از دوران شبانی به دوران کشاورزی و از کشاورزی به سمت صنعتی شدن گذار کرده‌اند امروز شاهد فراصنعتی شدن جوامع در بستر دانش و اطلاعات هستیم که این به معنای تحولی شگرف در تمام جوانب زندگی اجتماعی مردم است.

فیروزآبادی افزود: هم اکنون تمایل فراوانی برای حوزه کار به منظور ورود به بخش خدمات وجود دارد و این در حالی است که بازار کار در قسمت خدمات هر روز  رقابتی‌تر می‌شود و کالاهای متنوعی در آن تولید می‌شود. از این رو ضرورت دارد تا دانش آموزان که قرار است در آینده وارد این بخش‌ها شوند از همین حالا امکان خلق کالا در این بازار رقابتی و گسترده را بیاموزند.

قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه نمی‌توانیم صرفاً از طریق نظام نمایش و نمادها به ارائه آموزش‌های مهارتی بپردازیم، گفت: در حالی که بازار فارغ‌التحصیلان دانشگاهی پیوسته در حال وسیع‌تر شدن است اما جامعه مصرفی آن حتی به اندازه سالی یک میلیون نفر نیز بزرگ نمی‌شوند. پس می‌بینیم که شاهد برهم ریختن نظام عرضه و تقاضا درمیان بازار مصرف‌کنندگان و بازار تولیدکنندگان خدمات هستیم.

فیروزآبادی افزود: در گذشته گفتند که به کودکان خود ماهی ندهید بلکه به آنها ماهیگیری را یاد دهید و حالا هم حرف ما همین است که باید مهارت آموزی را از کودکی وارد نظام آموزش و پرورش کرد.

وی افزود: این بدان معنی است که دانش‌آموزان باید مارکتینگ و زنجیره‌های خلق ارزش، نوآوری و کالا و خدمت را بشناسند تا بتوانند در آینده بهره‌وری کاری خود را افزایش دهند.

قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان گفت: در حال حاضر شرکت اپل کالاهای خود را در یک روز در سراسر دنیا عرضه می‌کند و به فروش می‌رساند. این یعنی نظام خلق نوآوری و کالا به درستی فهمیده شده است و ما نیز باید به منظور قرار گرفتن در این زنجیره به خود کمک کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز