خبرگزاری کار ایران

وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد:

ضرورت تقویت مهارت‌های زندگی براساس سبک زندگی ایرانی و اسلامی

asdasd
کد خبر : ۵۴۴۹۰۷

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهداف طرح ایران‌مهارت در راستای متحول نمودن نظام آموزش‌های مهارتی در سطوح پایه گفت: وزارت آموزش و پرورش در سه زمینه، تقویت مهارت‌ها را هدفگذاری کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدمحمد بطحائی (وزیر آموزش و پرورش) در مراسم رونمایی از فرش، کتاب و لوگوی "ایران مهارت" با اشاره به اهداف این طرح در راستای متحول نمودن نظام آموزش‌های مهارتی در سطوح پایه گفت: وزارت آموزش و پرورش در سه زمینه، تقویت مهارت‌ها را هدفگذاری کرده است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: اولین هدف تقویت و بسط مهارت‌های زندگی براساس سبک زندگی ایرانی و اسلامی است و دراین راستا دانش‌آموز باید مهارت تفکر، گفت‌وگو و تعامل پیدا کند. البته این بدان معنی نیست که آموزش و پرورش تاکنون به منظور رسیدن به این هدف کاری نکرده است اما لازم است که بگویم وزارت آموزش و پرورش دقیقاً جایی است که این کار باید در آن انجام شود.

بطحائی درخصوص هدف دوم تقویت نظام مهارت‌های آموزشی گفت: بر این اساس درنظر داریم در آینده دانش‌آموزان کارآفرین ایجاد کنیم تا خود آنها بتوانند با استفاده از امکاناتی که در اختیارشان گذاشته شده؛ کارآفرینان جدید با مهارت‌های بالا تربیت کنند. به همین منظور هریک از دانش‌آموزان در این طرح بین 2 تا 20 ساعت آموزش‌های مهارتی می‌بینند و با کار با تجهیزات مختلف آشنا می‌شوند.

وی افزود: هدف سوم ما این است که آموزش‌های مهارتی منجر به ایجاد شغل شود و لازم به یادآوری است که در گذشته‌ی نزدیک؛ مسئولان وزارت آموزش و پرورش به این منظور شاخه کار و دانش را ایجاد کرده بودند چراکه به خوبی درک کرده بودند آموزش‌های مهارتی باید در کنار صنعت و اشتغال قرار داشته باشند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: ما در تهیه طرح ایران‌مهارت به همان ضرورت‌ها و رویکردها توجه داشته‌ایم تا بتوانیم فاصله آموزش‌های مهارتی را با بازار کار کمتر و کمتر کنیم.

این مقام دولتی با بیان اینکه که اگر از گذر تحصیل در مدارس شغل ایجاد نمی‌شود در حال اتلاف منابع کشور هستیم، گفت: فارغ‌التحصیلان نظام آموزش و پرورش باید بتوانند به راحتی با یادگیری یک مهارت وارد بازار کار شوند. از این رو اگر نتوانستیم که این بستر را فراهم کنیم صرفاً منابع کشور را هدر داده‌ایم.

بطحائی افزود: ما در دوره‌ای غول کنکور را در بالای سر اهداف شاخه کار و دانش داشته‌ایم که این موجب شد بسیاری از دستاوردهای نظام کار و دانش از میان برود.

وی در ادامه با بیان اینکه آموزش مهارت تنها از محل یک همکاری بین دستگاهی ایجاد می‌شود، گفت: در اتاقی که به این منظور تهیه کردیم باید از توان وزارت صنعت، معدن و تجارت در کنار امکانات وزارت آموزش و پرورش و سازمان فنی و حرفه‌ای استفاده کنیم چراکه همانطور که گفتم هدف ما از این کار کاهش فاصله مهارت و صنعت و بازار کار است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بدین وسیله می‌توان به اهدافی که در کوتاه‌مدت تعیین کرده‌ایم برسیم، افزود: باید بخش غیردولتی را نیز در این راه همراه خود داشته باشیم و آنها را برای مشارکت در مهارت‌آموزی ترغیب کنیم. چراکه دولت به تنهایی نمی‌تواند بار سنگین آموزش مهارت‌ها را برعهده بگیرد و حتی ممکن است تجربه شکست خورده دهه 90 باز هم اتفاق بیفتد.

بطحائی در ادامه افزود: هم اکنون خروجی‌های نظام آموزش و پرورش عمومی ما بعد از 12 سال تحصیل  شایستگی‌های لازم را برای ورود به بازار کار کسب نکرده‌اند.

وی افزود: این گفته بدان معنی است که این افراد از مهارت‌های اجتماعی شدن بی‌بهره هستند و در سطوح بالای مدیریتی کشور نیز به این مسئله اذعان می شود. از طرفی باید بگویم که در بسیاری از بخش‌های کشور مشکل مهارت ندیده‌ها را داریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز