خبرگزاری کار ایران

مسئول نهاد صنفی آموزشکده‌های فنی وحرفه‌ای:

برای مهارت‌آموزی باید از ظرفیت‌های آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای استفاده کرد

asdasd
کد خبر : ۵۴۴۹۴۹

رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای گفت: آموزش و پرورش به تنهایی قادر به ارائه مهارت برای ایجاد شغل نیست و باید از ظرفیت‌های آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای نیز برای این کار استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، الـله‌کرم لیراوی (رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای) در مراسم رونمایی از طرح "ایران‌مهارت" با تاکید بر حضور بخش خصوصی در متحول نمودن نظام آموزش‌های مهارتی گفت: علوم نظری بدون پشتوانه مهارتی مبنایی نخواهند داشت و ما نیز نمی‌توانیم برای ایجاد تحول صرفاً متکی به علوم نظری باشیم چراکه امروزه در کشورهای پیشرفته 70 درصد آموزش‌ها مهارتی است.

رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای افزود: زمانی که مشکل مهارت‌آموزی و یادگیری مهارت‌ها را نداشته باشیم؛ می‌توانیم با تهدیدهای خارجی مبارزه کنیم. از طرفی باید گفت که آموزش و پرورش به تنهایی قادر به ارائه مهارت برای ایجاد شغل نیست و باید از ظرفیت‌های آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای نیز برای این کار استفاده کرد.

وی با بیان اینکه عملی شدن شعار "هر ایرانی یک مهارت" به همین آسانی میسر نخواهد شد، گفت: باید بسترهای لازم برای این کار در یک هماهنگی بین بخش‌های دولتی و غیردولتی فراهم شود. از همین رو آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای آماده هستند تا تجهیزات لازم را در اختیار بخش‌های دولتی بگذارند.

وی افزود: البته در این راه معتقدیم که دولت باید کوچک شود و بخش خصوصی در کنار آن رشد کند.

لیراوی افزود: در یک مورد عجیب که اخیراً دیده‌ام یکی از سازمان‌های دولتی با اختصاص یک بودجه هزاران میلیارد تومانی با ارائه آموزش‌های مهارتی را به یک موسسه داده بود که از هیچ امکاناتی برخوردار نیست و این موسسه هم به منظور انجام دادن کارها به آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای رجوع کرده بود. این در حالی است که از همان ابتدا دولت می‌توانست به صورت مستقیم و بدون واسطه قرارداد خود را با آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای منعقد کند و از توان آنها برای این کار بهره ببرد.

در ادامه این مراسم مجید تهرانیان (مدیرکل سازمان‌ فنی و حرفه‌ای) با اشاره به همکاری‌های بین دستگاهی برای تهیه و تدوین طرح ایران‌مهارت ویژه دانش آموزان گفت: قرار است که با دستورالعمل‌های صادره آموزش‌ در مدارس بر مبنای مهارت‌آموزی متحول شود. در این راستا ساختار و برنامه‌ریزی‌های درسی متحول می‌شوند و مهارت‌آموزی در آنها گنجانده می‌شود.

تهرانیان ادامه داد: هم اکنون هزار و 200 نفر ساعت روی طرح مهارت آموزی کار انجام شده و قرار است آموزش‌های دو جلسه‌ای و 20 جلسه‌ای با 500 استاندارد به دانش‌آموزان ارائه شود.

همچنین سازگارنژاد (رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای) با بیان اینکه هم اکنون مهارت‌آموزی به صورت یک گفتمان عظیم در حال شکل‌گیری است، گفت: هدف از راه‌اندازی این گفتمان حذف شاغلین و کمک به بیکاران است و این رسالت بزرگی است که ما  آن را به سرانجام می‌رسانیم.

وی افزود: نوجوانان ما باید با مشاغل و مهارت‌های موجود درفضای کسب و کار از همان ابتدا آشنا شوند چراکه در همه کشورها این کار به همین شکل انجام می‌شود و توفیقات فراوانی نیز از آن حاصل شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز