خبرگزاری کار ایران

کارشناس ارشد ایمنی و بهداشت کار:

بخش زیادی از قوانین کار در ارتفاع اجرا نمی‌شود/کارفرمایان از ناظران ایمنی تبعیت نمی‌کنند

asdasd
کد خبر : ۵۴۵۳۱۱

یک کارشناس ارشد ایمنی و بهداشت کار می‌گوید: با وجود اینکه قوانین کار در ارتفاع در ایران سختگیرانه تدوین شده‌ اما عملا بخش زیادی از این قوانین همچون الزام تهیه یک داربست استاندارد، اجرا نمی‌شوند.

«شهرام غریب» کارشناس ارشد ایمنی و بهداشت کار در گفتگو با ایلنا، اظهار داشت: با وجود اینکه قوانین کار در ارتفاع در ایران سختگیرانه تدوین شده‌اند اما عملا بخش زیادی از این قوانین اجرایی نمی‌شوند از همین رو است که سقوط از ارتفاع، بیشتر از همه عوامل دیگر قربانی می‌گیرند.

غریب یکی از مواردی تاثیر گذار در این رابطه را مربوط به عدم تهیه داربست استاندارد در پروژه‌های ساختمانی توسط پیمانکاران دانست و افزود: استانداردهای تهیه یک داربست توسط کارفرما، پیمانکار یا مسئول کارگاه در قوانین و آیین‌نامه‌های ایمنی و بهداشت کار آمده است و البته باید گفت که ایران با تدوین مو به موی استانداردها در قوانین در این زمینه از بسیاری از کشورها جلوتر است.

این کارشناس ایمنی و بهداشت کار در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود تذکر ناظرین ایمنی در پروژه‌های ساختمانی در مورد الزمات تهیه یک داربست غیرحادثه ساز، بازهم شاهد سرپیچی کارفرمایان هستیم، گفت: ناظرین ایمنی در صورت تذکر به کارفرما با برخورد وی مواجه می‌شوند.

وی افزود: این برخورد غیرقانونی با ناظرین ایمنی به گونه‌ای است که حتی اگر در مورد ضرورت‌های استفاده از ابتدایی‌ترین تجهیزات حفاظت فردی از سوی ناظر ایمنی به کارگران تذکری داده شود، بازهم شاهد برخورد کارفرمایان خواهیم بود.

غریب در ادامه با بیان اینکه اینگونه از برخوردها و سرپیچی از ابتدایی‌ترین قوانین موجب شده قوانین مدرن داربست بندی توسط کارفرمایان به دست فراموشی سپرده شود، افزود: استفاده از تجهیزات با کیفیت همچون لوله‌های مناسب، بهره بردن از سه ردیف تخته در زیر پای کارگر، استفاده از گاردهای حفاظتی هند ریل (در محدوده کمر) و مید ریل (در محدوده زانو)، لایف لاین و شورت لاین برای جابه‌جایی کارگر حین کار در ارتفاع و poe bord (تخته‌های حفاظتی) از مواردی است که باید در داربست‌ها لحاظ شود.

وی افزود: حتی تخته‌هایی که در زیر پای کارگر استفاده می‌شود نباید پوسیده، قدیمی، باران دیده باشند چراکه به راحتی می‌شکنند و باعث سقوط کارگر می‌شوند. از طرفی هر یک متر مربع از این تخته‌ها، تنها ۱۵۰ نیوتن تحمل وزن دارند.

این کارشناس ارشد ایمنی و بهداشت کار  با بیان اینکه کار در ارتفاع بیش از ۱ متر و ۲۰ سانتی متر؛ کار در ارتفاع محسوب می‌شود، تصریح کرد: ممکن است که یک کارگر حتی اگر از ارتفاع دو متری سقوط کند مشکلی متوجه وی نشود اما کارگر دیگر در همین شرایط می‌تواند دچار شکستگی دست و پا شود از همین روست که ارتفاع بیشتر از ۱ متر و ۲۰ سانتی متر را  کار در ارتفاع تعریف کرده‌اند.

غریب افزود: با این شرایط سخن گفتن از ایمنی کار در ارتفاع و ملزومات آن انگار چیزعجیبی است اما باید درنظر داشته باشیم که در صورت وقوع حادثه، همه مسئول هستند و نمی‌توان تقصر را صرفا به گردن کارگر، کارفرما یا مسئول ایمنی گذاشت چراکه هر یک از آنها مسئولیت‌هایی دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز