خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس بیمه‌های اجتماعی مطرح کرد:

سلامتِ کالایی، بازی با جان مردم/ به اهداف قانون اساسی پشت کرده‌ایم

asdasd
کد خبر : ۵۶۵۹۸۳

یک کارشناس بیمه‌های اجتماعی معتقد است؛ عقب‌نشینی طرح تحول نظام سلامت از اهداف اولیه خود موجب کالایی شدن نظام سلامت و در یک کلام گره خوردن آن به روابط و مبادلات پولی است.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، در روزهای گذشته خبرهایی درباره عدم پذیرش دفترچه بیمه های «ایرانیان» در بیمارستان‌های غیر دولتی نقل محافل شد. خبری که معنای دیگری جز کوچک شدن دایره مسئولیت ها و تعهدات طرح تحول نظام سلامت نداشت. این در شرایطی است که از ابتدا هدف کلی این طرح این بود که پرداخت‌های درمانی از جیب مردم کم شود.

چند روزی از جنجال‌های پذیرفته نشدن دفترچه بیمه‌های ایرانیان نگذشته بود که «محمد جواد کبیر» مدیرعامل سازمان بیمه سلامت خیال همه را راحت کرد و گفت که تمام بیمه شدگان همگانی خدمات خود را اعم از مراقبت‌های اولیه، پزشکی عمومی، خدمات سرپایی و بستری را صرفا از مراکز دولتی دریافت می‌کنند.

اما حالا با انحراف مکرر این طرح حداقل می توانیم بر انتقادات مطرح شده درباره آن درنگی بکنیم. انتقاداتی که روزهای نگران کننده را  نوید می دادند و همزمان زمان از متولیان اجرای این طرح می خواستند که بیش از منابع صندوق‌های بیمه‌های اجتماعی برای پیش برد نادرست اجرای طرح تحول سلامت هزینه‌نکنند.  

در همین باره «کامبیز لعل» کارشناس بیمه های اجتماعی به ایلنا، گفت: وقتی طرح تحول نظام سلامت کشور که وزارت بهداشت تمام قد از انحرافات آن دفاع کرد از اهداف اولیه خود دورمی‌ شد، قابل پیش بینی بود که روزی  متولیان آن به منظور کاهش تعهدات خود گام‌های این چنینی بردارند و دایره خدمات دهی خود را کوچک و کوچکتر کنند.

وی افزود:عدم پذیرش دفترچه بیمه های ایرانیان در شرایطی است که خیلی‌ها به علت شلوغی بیمارستان‌های دولتی و صعب العلاج بودن بیماری های خود امکان معطلی برای مراجعه و نوبت گیری از این بیمارستان‌های دولتی را ندارند و ناچار به مراجعه به مراکز درمانی غیر دولتی هستند.

 لعل با بیان اینکه عقب نشینی وزارت بهداشت از اهداف و آرمان های بزرگ خود به کالایی شدن نظام سلامت انجامیده و در یک کلام گره خوردن آن  به روابط و مبادلات پولی منجر شده است، گفت: در عرصه سلامت در خیلی از جاها خلاف قانون اساسی و ارائه خدمات رایگان درمانی و بهداشتی به مردم عمل کرده‌ایم به گونه‌ای که تنها می‌توان  گفت به اهداف مقدس خود در قانون اساسی پشت کرده ایم و این مطلوب منافع ملی نیست و به بیراهه رفتن است.

دوری از انحرافات راه خروج

لعل با بیان اینکه راه خروج از وضعیت فعلی بازگشت به همان آرمان های گذشته، درک اصول حمایتی قانون اساسی و پرهیز از انحرافاتی است که خواسته و ناخواسته بر آنها پافشاری کرده ایم، گفت: سیاست‌های تعدیل اقتصادی که از دهه هفتاد بنیان آنها گذاشته شد در درجه اول نظام سلامت کشور را از خود متاثر ساخت به گونه‌ای که باید گفت بیشترین بخشی که با ساز و کارهای حمایتی فاصله گرفت بخش سلامت بود و حالا هم در حال چیدن میوه‌های نارس همان فاصله افکندن‌ها هستیم.

این کارشناس بیمه های اجتماعی اضافه کرد: در نتیجه باید به ابتدای کار خود بازگردیم  و به اجماعی ملی بر سر پذیرش اشتباهاتمان دست یابیم و این نیازمند آن است که بخشی نگری و منفعت طلبی ها را به کنار بگذاریم. بدون این اجماع و یکپارچه سازی سیاست‌ها قطعا انحرافات حوزه سلامت تشدید شده و نارضایتی عمومی گسترده تر خواهد شد.

لعل  با تاکید بر اینکه سلامت هم اکنون به یک کالای قابل خرید و فروش تبدیل شده است، گفت: این یعنی حوزه اخلاق را زیرپا گذاشتن چرا که مخاطرات نظام بازار وارد حوزه سلامت می شود و آن چیزی که از آن باقی می ماند روابط پولی است وجیب های خالی.

این کارشناس بیمه های اجتماعی در پایان با بیان اینکه سلامت کالایی شده بازی کردن با جان مردم است، گفت: سلامت کالای لوکسی نیست که بتوان با گران کردن آن پول بیشتری از مردم گرفت،  موضوع جان مردم است و این یعنی بازی کردن با کبریت و آتش.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز