خبرگزاری کار ایران

معاون پیشین حقوقی و پارلمانی سازمان تامین اجتماعی:

زندگی عزتمندانه‌ی حداقلی برای بازنشستگان میسر نیست/ بار همسان‌سازی را روی دوش صندوق‌ها نیاندازید

asdasd
کد خبر : ۵۷۴۹۹۷

محسن ایزدخواه با بیان این که همسان‌سازی، یک مطالبه برحق است؛ گفت: دولت باید هزینه‌های اجرای این خواسته را بر گردن بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ در ماهها و هفته‌های گذشته، بارها بازنشستگان کشوری در اعتراض به وضعیت معیشتی خود دست به تجمع زدند؛ از جمع شدن مقابل مجلس شورای اسلامی گرفته تا تجمع مقابل سازمان برنامه و بودجه؛ خواسته اصلی بازنشستگانِ معترض، اجرای دقیق همسان‌سازی براساس الزامات برنامه‌های توسعه است.

محسن ایزدخواه (معاون پیشین حقوقی و پارلمانی سازمان تامین اجتماعی) در همین رابطه به خبرنگار ایلنا گفت: مساله همسان‌سازی را باید از ابعاد مختلف مورد ارزیابی قرار داد.

به گفته او خواسته همسان‌سازی، یک مطالبه برحق است و بازنشستگان، چه مستمری‌بگیران تامین اجتماعی و چه بازنشستگان صندوق کشوری، وقتی همسان‌سازی را مطالبه می‌کنند، منظورشان این است که قدرت خریدِ مستمری دریافتی‌شان حفظ شود.

ایزدخواه با بیان این که مساله اصلی، تعیین مسئولیت‌هاست؛ گفت: دولت در این حیطه وظایفی دارد؛  ابتدا این که دولت اگر توانمندی اقتصادی و رونق ایجاد می‌کرد و می‌توانست نرخ تورم و رکود را کاهش دهد، عملا قدرت خرید مردم حفظ می‌شد؛ اما علیرغم تلاش‌های دولت در جهت کنترل تورم، به علت رکود و بی‌رونقی، جامعه در تامین حداقل‌های زندگی، دچار مشکلات عدیده است .

یک مستمری‌بگیر در تهران باید حداقل دو و نیم میلیون تومان دریافتی داشته باشد تا بتواند فقط اندکی بالای خط فقر بایستد؛

وی ادامه داد: بنابراین در شرایط موجود، براساس نقشه فقر، یک مستمری‌بگیر در تهران باید حداقل دو و نیم میلیون تومان دریافتی داشته باشد تا بتواند فقط اندکی بالای خط فقر بایستد؛ اما در عمل، بیش از 70 درصد مستمری‌بگیران، زیر دو میلیون تومان دریافتی دارند و این بدان معنی است که داشتن یک زندگی عزتمندانه و حداقلی برای این قشر عظیم بازنشسته امکان‌پذیر نیست.

این کارشناس صندوق‌های بیمه‌ای افزود: حالا در این شرایط اگر قرار باشد همسان‌سازی با هدف حفظ قدرت خریدِ مستمری‌بگیران انجام شود؛ مسئولیت با کیست؟ آیا صندوق‌های بازنشستگی توان پرداخت هزینه‌های همسان‌سازی را دارند؟

ایزدخواه با اشاره به ضعف‌های بنیه‌ای صندوق‌ها ادامه داد: وقتی به صندوق‌های بازنشستگی نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که همه آنها حتی صندوق تامین اجتماعی، از لحاظ منابع و مصارف، تعادل ندارند و قادر نیستند چنین افزایش‌هایی را در حوزه همسان‌سازی متقبل شوند.

وی افزود: لذا اگر شعار برحق بازنشستگان در اعتراضات اخیر بخواهد جامه عمل بپوشد، وظیفه اصلی بر عهده دولت است؛ دولت بایستی برآورد دقیق از هزینه همسان‌سازی داشته باشد و بار مسئولیتی که بر دوش صندوق‌ها تحمیل می‌شود را پیش‌بینی کند؛ در نهایت این بار مالی را در بودجه سالانه ببیند و به صندوق‌ها تخصیص بدهد.

به گفته ایزدخواه، تنها راه حل این است که دولت هم برای صندوق تامین اجتماعی و هم صندوق بازنشستگی کشوری، ردیف‌های لازم را در بودجه‌های سالیانه قرار دهد و نسبت به تخصیص آن متعهد باشد.

بازنشستگان فولاد هرماه مجبور هستند برای دریافت مستمری، تجمع برگزار کنند.

 ایزدخواه هشدار دهد: اگر بار همسان سازی روی دوش صندوق‌ها انداخته شود، نه تنها صندوق ها قادر به انجام این تعهدات نیستند، بلکه کار یومیه آنها نیز دچار اختلال می‌شود و این مساله می‌تواند در گذر زمان به بحران تبدیل شود؛ نمونه‌ای از این بحران را هم به وضوح در وضعیت فعلی صندوق فولاد می‌بینیم؛ بازنشستگان این صندوق باید هر ماه برای دریافت مستمری خود تجمع اعتراضی برگزار کنند و در نهایت، هر ماه دولت بایستی با سختی برای پرداخت این مستمری‌ها، تامین منابع انجام دهد.

معاون پیشین حقوقی و پارلمانی تامین اجتماعی در پایان تاکید کرد: خواسته همسان سازی، یک خواسته برحق است و مطالبه‌ای است که برآورده کردن آن بر عهده دولت است؛ لذا دولت در تدوین بودجه‌های سالیانه باید با دقت تمام، برآورده شدن این مطالبه را در دستور کار قرار دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز