خبرگزاری کار ایران

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

به صندوق‌های بازنشستگی در دولت تدبیر و امید توجه شد

asdasd
کد خبر : ۵۷۷۳۲۷

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه برخی از کشورهای همسایه ما با تمدن ایرانی مشکل دارند، گفت: امریکا هم دنبال دموکراسی در جهان نیست بلکه به فکر منافع خود است.

علی ربیعی در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه در همه جای جهان اعتراضاتی وجود دارد، افزود: باید میان اعتراض و نا‌آرامی و تخریب تفکیک قائل شویم. ما می‌توانیم در سایه عقلانیت، صدا را بشنویم و کار‌ها را پیش ببریم ودرد‌شناسی کنیم. ما احساس مسئولیتی بسیار جدی داریم.

وی افزود: اعتراض حق مردم است و در سال‌های مختلف این اعتراضات وجود داشته است. نظام ما گوش شنوا دارد و حرف‌های مردم را خوب می‌شنود و مدارا می‌کند اما قطعاً میان آنچه که به حق بیان می‌شود و آن بخش که می‌خواهد موج منفی ایجاد کند، تفاوت وجود دارد.

ربیعی با بیان اینکه باید شرایطی را فراهم کنیم تا صدا‌ها بیشتر شنیده شود، افزود: ما انقلاب کردیم که مردم حرف به حق خود را بزنند و اعتراضات خود را بیان کنند اما باید عاقلانه، قانونمند و در آرامش باشد چرا که می‌توانیم در فضای انتقاد توأم با آرامش رشد کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: «برنامه‌های بسیار منظمی در حوزه مبارزه با فقر و ایجاد اشتغال داریم و رفع فقر و ایجاد اشتغال را دو هدف عمده دولت دوازدهم در بودجه سال ۹۷ است.

وی تصریح کرد: امسال این دو هدف عمده را در سیاست گذاری‌های خود در نظر گرفتیم که باید تا پایان دولت دوازدهم اجرایی شود و گام نخست آن از بودجه سال ١٣٩٧ آغاز شد.

وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: با توجه به اینکه دو مسئله رفع فقر و ایجاد اشتغال با وظایف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مرتبط است بودجه بیشتری برای این وزارتخانه در نظر گرفته شده است.

برنامه اشتغال فراگیر ضد فقر

ربیعی با تاکید بر اینکه نه امام راحل نه مقام معظم رهبری و نه دولت به دنبال برنامه رشد و توسعه‌ای نیستند که فقرا زیر چرخ‌های آن له شوند، تصریح کرد: دولت به دنبال برنامه اشتغال فراگیرضد فقری است که تنها مبتنی بر افزایش رشد محض نباشد و نابرابری و فقر را به طور گسترده کاهش دهد. هدف ما رشد و توسعه به هر قیمت و بدون توجه به رفع فقر نیست.

ارقام قابل توجه اشتغال در دولت یازدهم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه تجربه دولت یازدهم درخصوص اشتغال را ارقامی قابل توجه دانست و افزود: در سال ٩۵ و ٩۴ میزان جمعیت کشور ٩٠٠ هزار نفر افزایش یافته است. هرچند دولت توانسته است متناسب با این نسبت مشاغلی را ایجاد کند اما به دلیل افزایش جمعیت فعال نرخ بیکاری کاهش چندانی نیافته است.

وی با بیان اینکه در شش ماه نخست امسال ٣۵۵ هزار دفترچه اولی تامین اجتماعی داشتیم، افزود: در گذشته دو شغل رسمی و یک شغل غیر رسمی داشتیم اما به علت رکود طولانی، اکنون به ازای هر شغل رسمی یک شغل غیر رسمی داریم به این ترتیب ما می‌توانیم بگوئیم حدود ٧٠٠ هزار شغل ایجاد کردیم و تا پایان امسال به عدد قابل توجهی خواهیم رسید.

ربیعی با اشاره به اینکه معمولاً مسائل اقتصادی و اجتماعی با تاخیر زمانی به دوره بعد منتقل می‌شود، ادامه داد: از سال ١٣٧۶ به مدت ٨ سال خط رشد دیده می‌شود و بعد از آن ٢ تا ٣ سال ادامه دارد سپس خط رشد کمتر شد.

وی با بیان اینکه مسیری که طی کردیم درست بود اما کافی نبود، افزود: کار‌شناسان معتبر بین المللی از کشورهایی که شبیه کشور ما بودند به ایران آمدند و با همفکری آن‌ها و کار‌شناسان داخلی این برنامه‌ها را استخراج کردیم. با تدابیر آقای روحانی ثبات اقتصادی ایجاد و روابط اقتصادی ما با جهان تسهیل شد.

 توجه به صندوق‌های بازنشستگی در دولت تدبیر وامید

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بیش از ۶٠ سال به صندوق‌های بازنشستگی بی‌اعتنایی شد و در دولت تدبیر و امید به آن توجه کردیم. با برنامه ریزی‌هایی که انجام دادیم چشم انداز روشنی برای رفع فقر و ایجاد اشتغال خواهیم داشت. برنامه جامع فقرزدایی داریم جامعه ما به علت کوچک شدن کیک اقتصاد نیاز به برنامه ریزی و کار بیشتری برای رفع فقر دارد. دهک‌های میانی آسیب پذیرند و ممکن است به دهک‌های پایین‌تر سقوط کنند.

وی افزود: حداکثر درآمد دهک ششم در بهترین حالت، دو میلیون و ۴٠٠ هزار تومان است و مراقب افراد دهک‌های پایین هستیم و همه سیاست ما این است که بر روی دهک‌های اول، دوم و سوم تمرکز کنیم. درگذشته طب ملی جزو آرزو‌ها بود و ما طرح تحول سلامت را اجرا کردیم و ١١ تا ١٢ میلیون حاشیه نشین شهری دارای دفترچه بیمه سلامت شدند.

وی ادامه داد: اکنون کودکی نیست که تمایل به مدرسه رفتن داشته باشد اما نتواند به مدرسه برود و همچنین قدرت خرید سال ١٣٩٢ نسبت به سال ١٣٨٩ برای کارگران ۴٠ درصد کاهش یافت، از سال ٩٣ تا کنون ٢٧ درصد آن را جبران کردیم.

ربیعی با اشاره به اینکه قدرت خرید بازنشستگان در طول ٨ سال، ۶٧ درصد کاهش یافت، گفت: ما نمی‌توانیم به یک باره ۶٧ درصد به حقوق آنان اضافه کنیم اما باید در راستای جبران این موضوع، جهت گیری و تلاش کنیم.

وی تصریح کرد: هم اکنون خانوار ۵ نفری مستمری بگیر ما اکنون حدود ۶۴٠ هزار تومان دریافت می‌کند که باید افزایش یابد حدود ٨٠٠ هزار نفر را هم شناسایی کردیم که مستحق دریافت مستمری هستند.

تورم را کنترل کردیم

ربیعی با بیان اینکه از کشاورزان ١۵ هزار میلیارد تومان گندم خریدیم گفت: بی‌آبی نتیجه سیاست‌های غلط دهه‌ها بود و اکنون زندگی کشاورز با مشکلات روبرو است. در سال ١٣٩٢ تورم مواد غذایی ۵۶ درصد بود، افزود: ١١ درصد قدرت خرید کارگران در سال‌های ٩١ و ٩٢ از بین رفت، با سیاست‌هایی که اتخاذ کردیم تورم را کنترل کردیم اما آثار تورم ۴٠ درصدی که در گذشته بود قدرت خرید مردم را کاهش داد و دهک‌ها را جا به جا کرد. رکود مزمن، نبود اتصال به بازارهای جهانی و تحریم ظالمانه موجب این مشکلات شد و باید سیاست‌های مناسبی را اتخاذ کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه کارگرانی داریم که چند ماه حقوق دریافت نکردند، افزود: ١۶ هزار میلیارد تومان برای جلوگیری از بیکار شدن شاغلان و تثبیت شغل در نظر گرفتیم.

ربیعی با اشاره به اینکه سه سال پیش، از رکود خارج شدیم، گفت: ثبات و آرامش ایجاد شده و فضای عقلانی شکل گرفته است و نباید ناامیدی را در جامعه ایجاد کرد.

وی افزود: تصویرهای نامناسبی در جامعه از وضعیت اقتصادی کشور ایجاد شد و باعث شد عده‌ای سوء استفاده کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره بازنشسته‌ها با اشاره به اینکه سعی کردیم صندوق‌ها را پایدار کنیم، افزود: سن بازنشستگی در ایران تغییر یافت و نسبت جمعیت حقوق بگیر حق بیمه پرداخت کن بر هم خورد.

ربیعی افزود: باید سعی کنیم مشاغل غیررسمی را رسمی کنیم تا بتوانیم حق بیمه دریافت کنیم تا به پایداری صندوق‌ها کمک شود.

وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: صندوق‌ها باید قدرت داشته باشند تا مستمری‌ها را بهبود ببخشند و وابستگی خود را به دولت کاهش دهند.

وی با بیان اینکه سالمندی ما نباید با فقر، بیماری و معلولیت توأم شود، افزود: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به موضوع سالمندی و سند جامع مربوط به آن پرداخته‌اند. اگر بتوانیم از محل هدفمندی بودجه سال آینده منابع بیشتری را بدست بیاوریم در جهت ترمیم صندوق‌های بازنشستگی استفاده خواهیم کرد و وضع مستمری بگیران را بهبود می‌بخشیم.

ربیعی افزود: مزد کارگری باید از تورم پیشی بگیرد و در این جهت تلاش خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز