خبرگزاری کار ایران

یک کارگر تهرانی در انتقاد از پایین بودن مزایای مزدی:

«کمک‌هزینه مسکن» کمتر از کرایه یک ساعت سقف بالای سر خانواده‌های کارگری/ حق اولاد، هزینه پوشک بچه را هم تامین نمی‌کند

asdasd
کد خبر : ۵۸۱۴۱۹

یک فعال کارگری می‌گوید: مبالغی که هم اکنون بابت کمک هزینه ماهیانه مسکن یا حق اولاد به کارگران پرداخت می‌شود؛ هیچ سنخیتی با واقعیت‌های زندگی روزانه ندارد.

«مسیح اکبری» کارگری است که برای امرار معاش خانواده‌ خود در یکی از واحدهای صنعتی شهر تهران کار می‌کند؛ او در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، توقعی که کارگران از دستمزدهای سال ۹۷ دارند را اینطور توضیح می‌دهد: جامعه کارگری خواهان افزایش معقول و منطقی مزد است؛ افزایشی که بتوان با آن از عهده هزینه‌های یک ماه خانوار برآمد.

به عقیده او یکی از اتفاقاتی که معمول است در جلسات تعیین مزد رخ بدهد؛ این است که می‌گویند در کنار افزایش مزد، مزایایی مانند کمک هزینه مسکن، حق اولاد و حق بن تا فلان مقدار افزایش یافته است؛ در حالی که این افزایش هیچ سنخیتی با واقعیت‌های زندگی ندارد.

این کارگر تهران در توضیح مقصود خود می‌گوید: همین حالا مبلغ ۴۰ هزار تومان بابت کمک هزینه ماهیانه مسکن به کارگران پرداخت می‌شود؛ در حالی که این مبلغ آنقدر نیست که بتوان با آن، کرایه یک ساعت سقف بالای سر خانواده‌های کارگری را پرداخت کرد؛ اعضای شورای عالی کار آیا می‌دانند که مزدبگیرانی مانند کارمندان شهرداری‌ و پرسنل نظامی چقدر بابت حق مسکن می‌گیرند؟ هزینه‌ای که دولت بابت حق مسکن این افراد پرداخت می‌کند؛ حداقل ۲۰۰ هزار تومان است.

وی انتقاد خود از پایین ماندن مزایای مزدی کارگران را اینطور ادامه می‌دهد: طبق قانون، حق اولاد یکی از مزایایی است که باید توسط کارفرما به کارگران دارای فرزند پرداخت شود؛ در حال حاضر ارزش این مبلغ برای کارگری که دو فرزند دارد؛ مبلغی در حدود ۱۸۰ هزار تومان است؛ نمی‌توان منکر شد که با این مبلغ حتی نمی‌توان هزینه‌های پوشک یک بچه شیرخوار را پرداخت کرد.

وی تاکید می‌کند: تعیین حداقل مزد اتفاق مهمی است و بر سرنوشت یک سال خانواده‌های مزدبگیر تاثیر می‌گذارد؛ اعضای شورای عالی کار و به ویژه دولت باید در زمان تعیین مزد، نگاهی به ریخت‌وپاش‌های مالی که  توسط اشخاص خاص در جامعه اتفاق افتاده‌است، داشته باشند.

این کارگر تهرانی صحبت‌های خود را اینطور خاتمه می‌دهد: نهایتا می‌خواهند ۱۰۰ هزار تومان دیگر روی دستمزدهای امسال بگذارند و بگویند که مزدتان را برای سال ۹۷ افزایش دادیم؛ مزدبگیران چطور می‌توانند با این مسئله کنار بیایند؛ در حالی که می‌شنوند در فلان‌جا صحبت از اختلاس‌ و فساد مالی چند هزار میلیارد تومانی در میان است؛ حداقل اگر مزد‌ها  واقعی‌تر افزایش یابند، شاید منابع مالی برای فساد مالی کاهش یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز