خبرگزاری کار ایران

رئیس کارگروه مزد کانون عالی شوراها:

طبقه دستمزدبگیر تابِ کوچک‌تر شدن سفره خود را ندارد/ فاصله ۱۷۰ درصدی سبد معیشت با حداقل دستمزد

asdasd
کد خبر : ۵۸۱۸۱۱

فرامرز توفیقی می‌گوید: در حال حاضر فاصله عمیقی بین سبد معیشت و حداقل دستمزد کارگران وجود دارد و کارگران دیگر طاقت ندارند سفره‌هایشان بیش از این کوچک‌ شود.

فرامرز توفیقی (رئیس کارگروه مزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در ارتباط با شرایط فعلی دستمزد و اتفاقاتی که در سال‌های گذشته رخ داده؛ گفت: اقتصاد، تورم حدود ۳۰۱ درصدی را از زمان آغاز هدفمندی یارانه (آذر ماه ۱۳۸۹) تجربه کرده‌است. افزایش دستمزد در همین بازه زمانی ۱۰۸ درصد و افزایش دستمزد در همین بازه به صورت تجمیعی، ۱۳۰ و شصت وشش صدم درصد بوده است.

وی ادامه داد: اگر بیاییم عقب‌ماندگی مزدی را در این بازه محاسبه کنیم، می‌بینیم عقب افتادگی دستمزد از تورم شاخص‌ها، حدود ۱۹۳ درصد و عقب‌افتادگی دستمزد تجمیعی از تورم شاخص‌ها، چیزی حدود ۱۷۰ درصد است؛ این ۱۷۰ درصد‌‌ همان عقب‌افتادگی جدی معاش کارگران است.

نماینده کارگران در کمیته دستمزد در ادامه گفت: حالا اگر همین سال ۹۶ را مبنا قرار دهیم؛ بازهم اعداد و ارقام به خوبی نرخ عقب‌ماندگی مزدی را نشان می‌دهند؛ حداقل دستمزد سال ۹۶ عبارتست از ۹۲۱۹۳۱ تومان و سبد معیشت حداقلی مصوب شورایعالی کار عبارت است از ۲۴۸۵۰۰۰ تومان یعنی فاصله ۱۷۰ درصدی سبد معیشت با حداقل دستمزد.

توفیقی در ادامه گفت: معنای این اعداد و ارقام و محاسبات چیست؟ معنا‌‌ همان کوچک شدن سفره است؛ این‌‌ همان تورمی است که ما در سبدمان می‌بینیم که اگر ماده ۴۱ قانون کار به درستی اجرا شده بود، این فاصله فاحش بین دستمزد و سبد معیشت حداقلی ایجاد نمی‌شد.

این فعال کارگری در ادامه هشدار داد: طبقه دستمزدبگیر نه تنها تحمل کوچک‌تر شدن سفره خود را ندارد؛ بلکه هرگونه فشاری می‌تواند تبعات جبران ناپذیری بر ارکان خانواده و اجتماع به بار بیاورد؛ دقیقا همانند زلزله.

نماینده کارگران در مذاکرات مزدی در پایان گفت: پس باید با ارائه راهکارهای مدبرانه و در بازه‌ای تعریف شده، ضمن سعی بر نگاه داشتن قدرت خرید جامعه در حالت کنونی، نسبت به ترمیم این شکاف در مدت زمانی معین اقدام شود تا شاهد شکوفائی صنعت، خانواده، جامعه و حرکت به سمت پویائی باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز