خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل تعاونی لنج‌داران آبادان:

بیکاری و مهاجرت هزاران ملوان و کارگر لنج بنادر جنوبی/درآمدها تکافوی هزینه‌های سوخت را نمی‌دهد

asdasd
کد خبر : ۵۸۷۱۸۶

مدیرعامل تعاونی لنج‌داران آبادان از خارج شدن ۳۴۰ فروند شناور تجاری بندر این شهر از چرخه کار خبر داد.

مسعود حیاوی (لنج‌دار و مدیرعامل تعاونی لنج‌داران آبادان) در رابطه با مشکلات صنفی لنج‌داران و کارکنان شناورهای تجاری سنتی و کوچک به خبرنگار ایلنا گفت: سال ۱۳۹۲ تنها در بندر آبادان حدود چهارصد فروند لنج و شناور تجاری سنتی و کوچک وجود داشته‌اند که برای حداقل بیش از هزار خانوار ایجاد شغل کرده بودند و این ظرفیت را داشتند که به ازای هر لنج، ۱۰خانوار را از نظر اشتغال تامین کنند.

این فعال صنفی با بیان مشکلاتی که از سال‌های ۹۲ و ۹۳ برای لنج‌داران پیش آمد، اظهار کرد: از آغاز سال ۱۳۹۳ قیمت سوخت گازوئیل مصرفی لنج‌ها و شناورها با مصوبه شرکت ملی نفت به رقم دوهزار و ۳۰۰تومان رسید که این رقم -که برابر مبلغی است که شرکت پخش فراورده‌های نفتی از شناور خارجی می‌گیرد- فعالیت‌های اقتصادی شناورها را دچار اختلال کرد. به گونه‌ای که به‌دلیل عدم کفایت هزینه‌ها برای صاحبان لنج، تعداد شناورها و لنج‌ها از چهارصد فروند اکنون به شصت فروند رسیده است و باقی بلااستفاده مانده‌اند. 

حیاوی با اشاره به معضلاتی که این اقدام دولت در حوزه اشتغال ایجاد کرده است، گفت: اکنون هزاران نفر از جوانان فعال روی عرشه شناورها که سال‌ها سابقه کار داشتند، برای یافتن کار مجبور به مهاجرت به مراکز استان‌ها شده‌اند و این امر؛ عواقب سوءاجتماعی دربرداشته است.

وی افزود: بنابر پیش‌بینی‌ها قرار است رقم قیمت سوخت به ۲۶۰۰تومان نیز برسد؛ ما تا به‌حال این مسئله را از بسیاری از مسئولان، نمایندگان مجلس و فرمانداری پیگیری کردیم اما تاکنون هیچ نهاد و وزارتخانه‌ای در عمل پاسخگوی مشکلات صنفی ما نبوده است. 

مدیرعامل تعاونی لنج‌داران با اشاره به عملکرد مجموعه این تعاونی گفت: رسالت ما تسهیل صادرات و واردات برای لنج‌های تجاری بوده که در سال‌های اخیر پیگیری مسائل و مشکلات این صنف نیز به آن افزوده شده است.

این مقام صنفی ضمن بیان سابقه پیگیری مشکلات این صنف، تلاش‌هایی که تاکنون در این زمینه صورت‌گرفته را تشریح کرد و گفت: با پیگیری‌های ما قرار بود همانطور که لنج‌داران صیادِ تحت پوشش وزارت کشاورزی و بانک کشاورزی، تسهیلاتی برای جبران خسارت‌ها دریافت کردند، ما نیز برای بهسازی و تعمیر لنج‌ها و پوشش هزینه‌های جدید، کمک‌ هزینه‌هایی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت کنیم و در این رابطه وعده‌هایی در چندماه گذشته داده شد؛ اما تاکنون هیچ‌کدام از روی کاغذ و وعده شفاهی فراتر نرفته و عملیاتی نشده است.

مسعود حیاوی ادامه داد: مسئولان یکی از دلایل افزایش قیمت سوخت را راندمان مصرف لنج‌های سنتی عنوان کردند، ولی در میان برخی از لنج‌های ما، شناورهای مدرن دو میلیارد تومانی نیز وجود داشتند که مصرف مناسب داشتند با این‌حال آنها نیز درآمدشان تکافوی هزینه‌های سوخت را نمی‌دهد.

او در پایان با بیان این معضل که بسیاری از لنج‌داران به‌دلیل آنکه در سانحه یا مشکلات فنی لنج‌شان غرق‌شده است، گفت: بسیاری از لنج‌داران ازجمله خود بنده وقتی لنج‌مان غرق شد، با اتهاماتی نظیر قاچاق سوخت مواجه شدیم و از برخی نیز انگشت‌نگاری انجام شد. حال آنکه چنین اتفاقی غیرمنطقی است زیرا هزینه قاچاق سوخت اکنون بر درآمد آن پیشی گرفته و هیچ‌کس چنین کاری را نمی‌کند.

وی در پایان خواستار رسیدگی مسئولان به امور لنج‌داران و احیای فضای کسب و  کار و اشتغال مناطق جنوبی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز