خبرگزاری کار ایران

بازرس کانون کارگران ساختمانی کشور:

نظام‌نامه‌های ایمنی کار جدی گرفته نمی‌شوند/کارفرمایان به صرف پرداخت دیه کارگر حادثه‌دیده، پروژه‌های خود را به اتمام می‌رسانند

asdasd
کد خبر : ۵۹۴۸۲۱

عباس شیری با انتقاد از کمبود بازرسان کار گفت: بایستی آموزش ایمنی کار برای کارفرمایاین اجباری باشد.

عباس شیری (بازرس کانون کارگران ساختمانی کشور) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: ضوابط و نظام‌نامه‌های ایمنی و بهداشت کار، در معادن و صنایع ساختمانی کشور جدی گرفته نمی‌شوند و همین امر موجب بالا رفتن آمار حوادث کار شده است‌.

وی افزود: در چهار سال گذشته بازرسی‌های کار افزایش یافته؛ با این حال به صرف بالا رفتن بازرسی‌های کار نمی‌توان با اطمینان از کاهش حوادث کار سخن گفت.

شیری افزود: متاسفانه اکثر معادن کشور ناایمن هستند و به علت کمبود تعداد بازرسان و قرار گرفتن آنها در اماکن  صعب‌العبور، امکان انجام بازرسی‌های همه‌جانبه از آنها وجود ندارد. هم‌اکنون تنها ۸۰۰ بازرس کار در سراسر کشور وجود دارد. بدیهی است این ۸۰۰ بازرس تنها می‌توانند هر ۶ ماه یا هر ۸ ماه از واحدهای تولیدی و معدنی بازدید کنند. درحالی‌که متوسط فواصل انجام بازرسی‌ها باید حداقل ۲ و حداکثر ۳ ماه باشد. ضمن این‌که باید توجه داشت برخی از واحدها، به علت عدم به‌روزرسانیِ تجهیزات، پرخطر ارزیابی می‌شوند و باید ضمن نوشتن آیین‌نامه‌های ایمنی برای آن‌ها، بازرسی‌های کار را هم افزایش و ریسک خطر را کاهش داد.

به گفته این فعال صنفی، در صنعت ساختمان، بالا بردن بازرسی‌های کار از پروژه‌ها کافی نیست و باید آموزش‌های ایمنی کار را برای کارفرمایان اجباری کرد.

وی افزود: کارفرمایان، پیمانکاران و خود کارگران بدون توجه به الزامات ایمنی در پروژه‌ها مشغول به کار می‌شوند و درنهایت هم کارفرمایان به صرف پرداخت دیه کارگر حادثه‌دیده، پروژه‌های خود را به اتمام می‌رسانند؛ هرچند کارگران حادثه دیده دیگر هیچ گاه نمی‌توانند به سرکار خود بازگردند.

شیری در پایان گفت: کارگران باید به این مسئله واقف شوند که کار نکردن در محل‌های ایمن بهتر از کار نکردن در تمام عمر است. گرچه این مساله به فرهنگ‌سازی بازمی‌گردد، اما باید درنظر داشت که کارگران ساختمانی از نظر معیشتی شرایط نامطلوبی دارند و برای اینکه کارگران ساختمانی ضرورت آموزش ایمنی را درک کنند و برای آن وقت بگذارند، باید برای آنان یک نظام رفاهی ویژه تعریف کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز