خبرگزاری کار ایران

یک اقتصاددان مطرح کرد؛

پنجره جمعیتی ایران سال ۱۴۲۲ بسته خواهد شد/ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی و صنعت دیگر امکان‌پذیر نیست

asdasd
کد خبر : ۵۹۴۸۶۵

سیدمحمد صادق الحسینی، گفت: پنجره جمعیتی ایران به معنای امکان زایش شغل به واسطه ورود جمعیت جوان از سال ۱۳۸۲ شروع شده و در سال ۱۴۲۲ بسته خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدمحمد صادق الحسینی (اقتصاددان) در نخستین نشست از سلسله نشست‌های «عدالت اجتماعی از آرمان تا واقعیت» با موضوع اشتغال و عدالت اجتماعی گفت: پنجره جمعیتی ایران به معنای امکان زایش شغل به واسطه ورود جمعیت جوان از سال ۱۳۸۲ شروع شده و در سال ۱۴۲۲ بسته خواهد شد. این درحالیست که عراق و افغانستان به عنوان شرکای استراتژیک ایران، در سال ۱۴۲۰ بازخواهد شد که فرصت بسیار بزرگی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۷۵ درصد اشتغال جدید در حوزه خدمات است، تصریح کرد: دولت باید نگاه ویژه به این بخش داشته باشد، زیرا ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی و صنعت دیگر امکان پذیر نیست.

این اقتصاددان تاکید کرد: باید تمرکز دولت معطوف به ایجاد اشتغال ناقص باشد و یارانه‌های موجود در کشور نیز باید به سمت یارانه‌های مبتنی بر ایجاد شغل اختصاص یابد.

وی ادامه داد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید در برابر سرکوب قیمتی ارز ایستادگی کند و با این پدیده مبارزه کند؛ چراکه افزایش نرخ ارز یکی از عوامل رقابت‌پذیر کردن تولید داخلی و تحریک تقاضای خارجی برای محصولات ایرانی بوده و می‌تواند تا حدودی از نرخ بیکاری موجود بکاهد.

صادق الحسینی ادامه داد: من معتقدم باید منابع محدود خود را برای آرزوی دست نیافتنی کاهش بیکاری در دهه پیش رو صرف نکنیم.

وی گفت: ما می‌توانیم به سمت ایجاد اشتغال ناقص خصوصا در مناطق محروم و کمتر برخوردار برویم و یارانه‌هایی که اکنون در اقتصاد ایران به وفور پرداخته می‌شود، به اشتغال خرد یا ناقص تبدیل کنیم.

این اقتصاددان افزود: چاره‌ای نداریم جز اینکه به سرعت به سمت ایجاد زیرساخت‌ها برای فن‌آوری‌های نو حرکت کنیم و در بستر تنها حوزه‌ای که شاید امکان ایجاد شغل در آن باشد، حوزه فن آوری است.

به گفته وی، استارت‌آپ‌هایی که در حوزه حمل و نقل در کشور شکل گرفته‌اند، نمونه بارز این نوع اشتغال است که کارآیی و اشتغال‌زایی خود را نشان داده است.

این کارشناس اقتصادی در بخش دیگری از اظهارات خود به سهم بخش کشاورزی در ایجاد اشتغال اشاره کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز