خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری:

مجلس نشان‌ داد قادر نیست شعار دفاع از ضعفا و محرومان را عملی کند/به اعتراضات‌مان ادامه می‌دهیم تا جلوی دست‌اندازی به حقوق کارگران را بگیریم

asdasd
کد خبر : ۵۹۵۸۶۹

مجلس بیشتر وکیل دولت هست تا وکیل ملت و عموما منویات دولت را دنبال می‌کند. هیئت دولت آقای روحانی هم بیش از آنکه دولت‌محور باشد، وزیر‌محور است و این وزیر کسی نیست جز دکتر سیدحسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران.

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، پیرامون انتقال منابع درمان تامین اجتماعی به خزانه‌داری کل کشور که در بند (ز) تبصره 7 لایحه بودجه 97 از سوی دولت گنجانده شده بود و در روزهای گذشته از سوی نمایندگان مردم در خانه ملت تصویب شد، اظهار‌ داشت: این مصوبه مبین تغییر نگرش مجلس از ضعفا به ‌سمت اغنیا و به‌مثابه سم برای انقلاب است. این مصوبه خلاف دیدگاه حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری در رابطه با ضعفا هست که نمونه بارز آن این جمله حضرت امام هست که می فرمایند: "یک موی کوخ‌نشینان بر همه کاخ‌نشینان ترجیح دارد"؛ و فرمایش مقام معظم رهبری  خطاب به قانون‌گزاران با این مضمون که قوانین را به گونه‌ای اصلاح و تصویب کنید که جنبه دفاع از ضعیف در آن پر‌رنگ‌تر دیده‌شود. امروز مجلس با این مصوبه، خلاف این مشی انقلابی عمل کرده‌ است. مجلسی‌های ما نگاه لردی پیدا کرده‌اند. نگاه مجلسی‌های ما بیش از آنکه ضعیف‌محور باشد، ارباب‌محور است و از ثروتمندان و اغنیا دفاع می‌کنند و حقوق ضعفا را قربانی می‌کنند. این مجلس با این مصوبه نشان‌ داد قادر نیست به شعار دفاع از ضعفا و محرومین جنبه عملی ببخشد. 

وی افزود: بعلاوه، این مجلس بیشتر وکیل دولت هست تا وکیل ملت و عموما منویات دولت را دنبال می‌کند. هیئت دولت آقای روحانی هم بیش از آنکه دولت‌محور باشد، وزیر‌محور است و این وزیر کسی نیست جز دکتر سیدحسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران.

صادقی در واکنش به نقش وزیر بهداشت پیرامون الحاق و سپس تصویب بند (ز) تبصره 7، گفت: ما انتقادی به او نداریم. اتفاقا برعکس؛ باید به دکتر قاضی زاده هاشمی آفرین گفت به خاطر چنین تسلطی که بر آقای روحانی دارد و خطاب به مجلس هم باید گفت زنده‌باد اغنیا و مرگ بر ضعفا!

وی در رابطه با عملکرد دکتر ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز اظهار داشت: ما از دکتر ربیعی انتقاد داریم. ما منکر تلاش وی برای جلوگیری از این مصوبه نیستیم؛ اما معتقدیم تلاش‌شان کافی نبود. باید دولت را متقاعد می‌کرد که در این زمینه راستی‌آزمایی صورت گرفته و ثابت می‌کرد ابهامی در هزینه‌ها وجود ندارد. اگر بنا هست سیستم هزینه‌کرد تامین اجتماعی را در حوزه درمانی رصد کنید راهش گرفتن این منابع از سازمان نیست؛ به‌جای چنین اقدامی سیستم نظارتی قوی‌تری ایجاد کنید. مجلس به‌جای انجام تکلیف نظارتی خود، فرار رو به جلو انجام داده ‌است. انتقاد به آقای ربیعی، هم از منظر دفاعش در هیئت دولت مطرح هست و هم نحوه حضورش در صحن علنی مجلس. چرا وی در روز رای‌گیری در مجلس حضور پیدا نکرد؟! وزیر منتخب ما که از جنس جامعه کارگری است باید بتواند از کارگران دفاع کند.

صادقی گفت: دیگر کاری از کارگران ساخته نیست. پیش‌تر ما تلاش‌ کردیم جلوی حرکت طوفان‌زای برخی را بگیریم. با نمایندگان رایزنی‌های بسیار کردیم و بسیاری از آنها هم قول مساعدت دادند. با این وجود، خلاف گفته‌شان عمل کردند. به نظر می‌رسد نمایندگان ملت برخلاف کارگران که منافع‌شان در راستای منافع ملی است، عمل کردند.

وی معتقد است؛ اگر کمک‌های صندوق درمان تامین اجتماعی نبود، پزشکان در طرح تحول سلامت متضرر می‌شدند. این جامعه کارگری بود که به ایشان کمک کرد.

صادقی اظهار داشت: برای جلوگیری از این اقدام؛ ما پیشنهاد تشکیل نهادی مستقل متشکل از نمایندگان دولت، مجلس و قوه قضائیه را دادیم که بر ردیف بودجه سازمان در حوزه درمان و نحوه اداره مراکز درمانی، هزینه اداری و پرسنلی، نحوه اخذ حق بیمه، نحوه تعاملات شرکای اجتماعی در سازمان، پیشنهادات جهت انجام سرمایه‌گذاری‌های عقلگرا و... نظارت کند اما به‌جای نظارت، اکنون دارند دخالت می‌کنند. آنها که فرق نظارت و دخالت را نتوانند تشخیص دهند نباید بر کرسی‌های مسئولیت در کشور تکیه بزنند.

وی افزود: ما نه تنها جلوی مجلس، بلکه در کل کشور اجتماع می کنیم تا این مصوبه برگردد. هشدار می‌دهیم اگر این مصوبه برنگردد و یک نهاد نظارتی مستقل شکل نگیرد، ما به اعتراضات‌مان ادامه می‌دهیم چراکه این حیثیت و اموال جامعه کارگری است و این اقدامات دست‌اندازی به حقوق کارگران هست.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: از نظر قانونی و رسمی، می‌توان با نهادی که رگه‌های حمایت از محرومان دارد، یعنی شورای نگهبان، مذاکره کنیم. باید با شورای نگهبان رایزنی کنیم و به آنها بگوییم منابع تامین اجتماعی حق‌الناس هست، نباید این منابع را وارد منابع عمومی دولتی کنیم. تامین اجتماعی غیردولتی است و خزانه‌داری کل، عمومی دولتی است. مگر تابه‌حال شده‌ است کسی درآمدهای پزشکان را به خزانه‌داری دولت واریز کند؟!

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز