خبرگزاری کار ایران

در تجمع اعتراضی کارگران مقابل شورای نگهبان مطرح شد؛

این مجلس ضعفا را می‌زند و از قدرت حمایت می‌کند/۱۱۰ نماینده با دولت بر سر جدایی منابع بخش درمان تامین اجتماعی موافقت کردند+فیلم و عکس

asdasd
کد خبر : ۵۹۶۰۴۴

در تجمع اعتراضی کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی که با هدف اعتراض به تصویب بند ز تبصره 7 لایحه بودجه برگزار شد. تجمع‌کنندگان اعلام کردند: حق درمان کارگران جزء اموال عمومی کشور نیست و هر کس این دو را با هم خلط می‌کند، از حقوق اطلاعی ندارد و جایش در مجلس شورای اسلامی نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، از ساعت 9 صبح امروز (چهارشنبه 2 اسفندماه) تجمع اعتراضی کارگران مقابل ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

در این تجمع که چند صد نفر از کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی حضور دارند، با هدف اعتراض به تصویب بند ز تبصره 7 لایحه بودجه برگزار شده است.

حاضران در تجمع با در دست داشتن پلاکاردهایی از یک طرف اعتراض خود را به تصویب این بند را نشان می‌دهند و از طرف دیگر از شورای نگهبان می‌خواهند که جلوی دست‌اندازی به اموال کارگران را بگیرند.

شعارهای پلاکاردها اکثرا در ارتباط با درخواست از فقها و حقوقدانان شورای نگهبان برای جلوگیری از تصویب بند ز است.

فراخوان این تجمع توسط اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری و کانون عالی شوراهای اسلامی کار، چند روز پیش منتشر شد و تشکل‌های کارگران و بازنشستگان استان‌های مختلف از این تجمع اعلام حمایت کردند.

دارند به اموال کارگران در صندوق درمان سازمان تامین اجتماعی چوب حراج می‌زنند

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در تجمع امروز کارگران و بازنشستگان مقابل ساختمان شورای نگهبان در اعتراض به تصویب تبصره «ز» بند 7 لایحه بودجه سال 97 گفت: امروز آمده‌ایم که صدای مستضعفین را به گوش اعضای شورای نگهبان برسانیم؛ چراکه دارند به اموال کارگران در صندوق درمان سازمان تامین اجتماعی چوب حراج می‌زنند.

وی افزود: کارگران؛ ضعیف‌ترین اقشار جامعه هستند لذا نباید اجازه دهیم عده‌ای که در مجلس در حقوق خصوصی و عمومی و وجه تمایزات آنها اطلاع ندارند، به اموال آنان نگاهی غیرحمایتی داشته باشند.

صادقی با بیان اینکه؛ آنچه در صندوق درمان سازمان تامین اجتماعی وجود دارد از پول همین کارگران و زحمتکشان جمع شده است، گفت: واریز حق درمان کارگران به خزانه‌داری دولت خلاف اصل 53 قانون اساسی است. حق درمان کارگران جزء اموال عمومی کشور نیست و نخواهد بود و هر کس که این دو را با هم خلط می‌کند، از حقوق اطلاعی ندارد و جایش در مجلس شورای اسلامی نیست.

وی با بیان اینکه بهتر است که دولت به‌جای اموال کارگران؛ اموال وزارت بهداشت و صندوق‌های بیمه‌ای تحت نظر خود را به حساب خزانه‌داری واریز کند، گفت: ما نمی‌دانیم چرا با وجود اعتراضات مکرر بازهم عده‌ای با وزیر بهداشت در عدم اجرای قانون (اصل 53 قانون اساسی) همراهی کردند؟! این باید برای ما روشن شود که چرا چنین حرکتی علیه ضعیف‌ترین اقشار جامعه انجام شده است؟! این مجلس، مجلسی است که ضعفا را می‌زند و از قدرت در مقابل آنها حمایت می‌کند. چراکه همانطور که گفتم اجرای قانون بر زمین مانده، و آنچه که وزیر بهداشت دنبال می‌کرده، عملی شده است؛ آنهم به منظور ادامه اجرای طرح ورشکسته تحول نظام سلامت.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با بیان اینکه قانون به صراحت گفته است که هزینه‌های حوزه درمان سازمان تامین اجتماعی باید توسط خودِ این سازمان اداره شود، افزود: مجلسی که فقرا به آن راه پیدا نکنند و طرفداران ثروت در آن بر سر کار بیایند، نتیجه‌اش همین می‌شود که اجرای قانون دست‌کم گرفته می‌شود. امروز وزیر بهداشت نه در جایگاه وزیری بلکه در جایگاه رئیس‌جمهوری نشسته است.

صادقی افزود: از جناب آقای جنتی، رئیس محترم شورای نگهبان رهبری می‌خواهیم که مانع از واریز حق بیمه‌های کارگران به خزانه‌داری کل کشور شود؛ چراکه این وسط کارگران چوب عده‌ای پزشک را می‌خورند که باد درآمدهای نجومی هر روز قدرتمندتر می‌شوند و حالا هم از حق درمان کارگران برای ثروتمندتر شدن؛ استفاده می‌کنند. این وسط همه می‌دانیم که طرح تحول سلامت شکست خورده است و این پول‌ها هم که قرار است به خزانه‌داری منتقل شود، به ناکجاآباد می‌رسد.

صادقی با بیان اینکه نباید اجازه دهیم مجلس شورای اسلامی، مجلس لردها شود، گفت: نمایندگان مجلس اگر دلشان برای نظام درمانی کشور می‌سوزد پول شرکت‌های دولتی را به این منظور اختصاص دهند و آن را با تصویب قانون راهی خزانه‌داری دولت کنند.

صادقی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی امروز به ورطه ورشکستگی رسیده است، گفت: شرایط سازمان تامین اجتماعی به‌گونه‌ای نیست که کسی قصد دست‌اندازی به اموال بیمه‌شدگان را در آن داشته باشد. توجه داشته باشید که در لایحه بودجه بندهای دیگری برای دست‌اندازی به اموال کارگران وجود دارد که این‌بار صندوق بازنشستگی را هدف گرفته است. ما بارها به صراحت مشخص‌ کرده‌ایم که اوضاع روز به روز به سمت بحرانی‌تر شدن پیش می‌رود و نباید بیش از این شرایط را برای بیمه‌شدگان اسفناک‌تر کرد. این کارگران که امروز اینجا جمع شده‌اند طرفداران نظام و رهبری هستند و در چنین شرایطی نباید به آنها بیش از این ظلم شود.

صادقی افزود: چند سال پیش تجمع دیگری مقابل همین ساختمان مجلس قدیم آمدیم و شعار دادیم: «مجلس به ما عیدی داد/ یک نان آجری داد» و حالا هم همین شعار را تکرار می‌کنیم؛ لذا از شورای نگهبان می‌خواهیم که با ابطال این تبصره ضدقانونی به ما به‌جای نان آجری شهد شیرین عیدی دهد.

مجلس وکیل‌الدوله است؛ شورای نگهبان ورود کند

مجلسی‌ها با پیوندی نامبارک قصد دارند منابع سازمان تامین اجتماعی را تصرف و حق‌الناس را مخدوش کنند

رئیس هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور در این تجمع گفت: پیوند دولت و مجلسِ وکیل‌الدوله کارگران را ناگزیر کرده از شورای نگهبان استمداد بطلبند.

 اولیا علی‌بیگی در اعتراض به دست‌اندازی دولت به منابع سازمان تامین اجتماعی گفت: امروز جامعه کارگری به جایی رسیده که با صدای بلند فریاد می‌زند «هل من ناصر الینصرنی» چراکه به نظر می‌رسد دست به دست هم داده‌اند تا اموال کارگران را به یغما ببرند.

وی افزود: پیوند دولت و مجلسِ وکیل‌الدوله کارگران را ناگزیر کرده از فقهای شورای نگهبان استمداد بطلبند چراکه تامین اجتماعی نهادی عمومی و غیردولتی است و منابع مالی آن صد درصد متعلق به کارگران و بازنشستگان است.

این فعال کارگری افزود: فقهای شورای نگهبان باید بدانند دولت و مجلس هیچ نقشی در تامین منابع تامین اجتماعی ندارند؛ لذا صدای فریاد کارگران را بشنوند و نگذارند که با تصویب بند «ز» تبصره 7 لایحه بودجه حق کارگران و تبعات فرودست جامعه پایمال شود.

علی‌بیگی در ادامه گفت: در شرایط فعلی کشور کارگران با مشقت‌های فراوان و بدون امنیت شغلی مشغول به کارند. آنها قبل از گرفتن دستمزد 30 درصد آن را به تامین اجتماعی می‌دهند اما متاسفانه دولتمردان و مجلسی‌ها به‌جای آنکه قدر بازنشستگان کارگر را بدانند با پیوندی نامبارک قصد دارند منابع سازمان را تصرف کنند و حق‌الناس را مخدوش.

او ادامه داد: باز هم تاکید می‌کنم پیوند دولت و مجلس پیوندی نامبارک است و تلاش برای تصرف منابع سازمان دست‌اندازی به حق‌الناس است.

علی‌بیگی ادامه داد: ما کارگران و بازنشستگان به دو دلیل در برهه زمانی کنونی از شورای نگهبان استمداد می‌طلبیم؛ اول اینکه تامین اجتماعی به لحاظ نص صریح اساسنامه غیردولتی است بنابراین نمی‌توان اموالی را که متعلق به دولت نیست به خزانه دولت واریز کرد و دلیل دوم اینکه منابع تامین اجتماعی حق‌الناس است و براساس شرع و قانون نباید به حق‌الناس دست‌ درازی شود و خداوند نیز تعرض به حق‌الناس را نمی‌بخشد.

این فعال کارگری در پایان گفت:‌ از شورای نگهبان می‌خواهیم به نفع کارگران و در جهت دفاع از حق و عدالت وارد میدان شود و حق کارگران را به آنها برگرداند.

با مصوبه اخیر؛ کارگران و بازنشستگان باید کاسه گدایی به دست بگیرند

رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته سراسر کشور دیگر سخنران این مراسم بود. وی گفت: تاکنون کارگران بازنشستگان در مقابل دست‌اندازی‌ها سکوت کرده‌اند اما دیگر نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم.

علی‌اصغر بیات با اشاره به انتقال منابع درمان تامین اجتماعی به خزانه‌داری کل گفت: با تصویب بند «ز» تبصره 7 لایحه بودجه، کارگران و بازنشستگان باید کاسه گدایی به دست بگیرند چراکه همه اموال آنها قرار است غارت و به حساب دولت واریز شود.

وی ادامه داد: تاکنون کارگران و بازنشستگان در مقابل برخی دست‌اندازی‌های دولتی سکوت کرده‌اند اما دیگر نمی‌توانیم دست‌روی دست بگذاریم و اجازه دهیم هر طور که می‌خواهند اموال ما را به یغما ببرند.

بیات با بیان اینکه در حال حاضر سه میلیون و اندی بازنشسته تامین اجتماعی در کشور وجود دارد، گفت:‌ این تعداد را در هر عددی ضرب کنیم به این نتیجه می‌رسیم که حداقل هفت میلیون نفر مستمری‌بگیر تامین اجتماعی در سراسر کشور زندگی می‌کنند که دولت باید به معاش آنها توجه کند. حالا دولت نه تنها این وظیفه حداقلی را انجام نداده بلکه قصد دارد اموال آنها را به یغما ببرد.

بیات در ادامه گفت: 70 درصد از بازنشستگان تامین اجتماعی حداقل‌بگیر هستند؛ بقیه هم دریافتی‌شان در مرز حداقل است. سوال اینجاست که همسان‌سازی وعده‌ داده شده چه شد؟ پس چرا اجرایی نشد؟ آقایان که وعده‌ها را عمل نکرده‌اند با چه جراتی می‌خواهند به اموال بازنشستگان و کارگران دست‌درازی کنند؟!

این فعال کارگران بازنشسته در پایان گفت: به عنوان مسئول ارشد تشکل بازنشستگان تامین اجتماعی سراسر کشور از شورای نگهبان تقاضا دارم صدای ما زحمتکشان را بشنود و مصوبه‌ای که اموال ما را قرار است غارت کند، لغو نماید.

حداقل 110 نماینده با دولت بر سر جدایی منابع بخش درمان تامین اجتماعی موافقت کردند

علی خدایی (عضو هیئت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور) دیگر سخنران تجمع امروز کارگران و بازنشستگان مقابل شورای نگهبان رهبری بود. وی گفت: خدای نکرده برای کسی سوءتفاهم نشود که اینهایی که امروز در تجمع حضور دارند کل نمایندگان کارگران و بازنشستگان هستند.

وی گفت: این چه انصافی است که در چنین روز مهمی چنین حرکتی علیه کارگران و منافع آنها انجام می‌شود؟ این در شرایطی است که پیش از این بارها به نمایندگان مجلس و حامیان طرح تغییر و تحول سلامت و وزیر بهداشت ادغام بخش درمان سازمان تامین اجتماعی هشدار داده بودیم.

وی افزود: مجلس در واقع با این کار خود مجوز دست‌اندازی قانونی به اموال کارگران در صندوق درمان سازمان تامین اجتماعی را صادر کرد. ما هم امروز در اعتراض به آن حرکت اینجا جمع شده‌ایم چراکه امام گفته بودند باید جلوی هر انحرافی ایستاد و حالا ما انحراف از حق‌الناس را دیدیم.

این عضو کارگری شورای عالی کار ادامه داد: روزی معیشت ما را تهدید می‌کنند و روزی دیگر درمان‌مان را. ما نمی‌دانیم از دست اینها به چه کسی پناه ببریم. مغایرت این مصوبه با قانون اساسی بر هیچ کس پوسیده نیست. با این حال انگار این مجلس، مجلسِ دولت است و حداقل 110 نماینده با دولت بر سر جدایی منابع بخش درمان تامین اجتماعی موافقت کردند.

خدایی با بیان اینکه نمایندگان مجلس به رئیس‌جمهوری نامه نوشته‌اند و خواستار استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شدند، گفت: آنها همزمان با اینکه واریز سهم درمان کارگران را به خزانه دولت دنبال می‌کردند، تلاش دارند استیضاح وزیر کار را نیز کلید بزنند و برای آن نامه‌نگاری کردند. اولا باید بگوییم که اگر قرار است کسی بر عملکرد وزیر کار معترض باشد، ما کارگران هستیم نه آنها که خلاف منافع جمعی کارگران حرکت می‌کنند. انتقاداتی به وزیر کار وارد است ازجمله اینکه وی باید در روز تصویب بند ز تبصره 7 در مجلس حضور پیدا می‌کرد. وزیر کار باید با پنج مدیرکل خود در هر استان بر وزیر بهداشت با یک مدیرکل فائق می‌آمد.

خدایی افزود: اعتراض امروز شروع حرکت ماست و مناسب‌ترین جا برای شروع این حرکت مقابل شورای نگهبان است چراکه مجلسی‌ها از فیلتر شورای نگهبان رد شدند. از شورای نگهبان به صراحت می‌خواهیم که جلوی این انحرافات را بگیرند.

این عضو هیئت مدیره کانون شورای اسلامی کار در پایان گفت: دیروز عزدار حضرت صدیقه طاهره بودیم و امروز عزادار صندوق درمان تامین اجتماعی. این دو را از هم جدا نمی‌بینیم و عزاداری امروز خود را ضمیمه عزاداری دیروز می‌کنیم چراکه باید ندای حق‌خواهی خود را به گوش همه برسانیم.

طرح تحول سلامت، منابع دولتی را به خاک سیاه نشاند با منابع کارگران هم می‌خواهند همان کار را بکنند

اکبر شوکت (عضو هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی) آخرین سخنران تجمع امروز کارگران و بازنشسشتگان مقابل شورای نگهبان بود. وی گفت: جناب آقای خدایی از یکشنبه سیاه سخن گفتند من هم اضافه می‌کنم که دو یکشنبه سیاه داشتیم. یکشنبه سیاه اول روزی بود که سعید مرتضوی در مجلس آن جنجال‌ها را به پا کرد و یکشنبه سیاه دوم تصویب بند ز تبصره 7 لایحه بودجه بود. این بار اما رئیس‌جمهوری یکشنبه سیاه را برای ما تکرار کرد و دلسوزترین اقشار جامعه که همین کارگران هستند را عزادار سازمان تامین اجتماعی کرد.

شوکت افزود: همین کارگران تورم 50 درصدی را به خاطر بی‌لیاقتی مدیران تحمل کردند و حالا درد دیگری به آن اضافه شد. امروز دست‌اندازی تنها به اموال ما نیست بلکه دست انداختند و می‌خواهند کت ما را هم دربیاورند. اگر عده‌ای در وزارت بهداشت عرضه اجرای طرح تغییر تحول سلامت را ندارند، چه کار به اموال کارگران دارند که هزینه‌های سرسام‌آور درمان به آنها تحمیل شده؟ همین حالا یک عمل آپاندیس که در گذشته با صد هزار تومان انجام می‌شد دیگر با کمتر از 900 هزار تومان و یک میلیون تومان انجام نمی‌شود. لذا ما بیش از این اجازه نمی‌دهیم که صورتمان را با سیلی سرخ نگه دارند. این بار اگر سیلی جدیدی بزنند از صورت ما خون می‌ریزد و ما اجازه نمی‌دهیم که بیش از این صورت ما خونی شود. جناب آقای روحانی؛ کارگرانی که 700 یا 800 هزار تومان حقوق می‌گیرند، نباید مورد ظلم و تبعیض قرار گیرند امروز سایر صندوق‌ها نیز اوضاع مساعدی ندارند و آنها هم به گل نشسته‌اند.

شوکت افزود: طرح تغییر و تحول سلامت، منابع دولتی را به خاک سیاه نشاند و حالا می‌خواهند منابع کارگران را هم به همان سرنوشت چار کنند. آقای وزیر بهداشت هر بلایی که بر سر ما آوردید بس است. شما از سال 69 تا به حال از دوره‌ای که بر سر کار آمدید سرانه درمان ما کارگران را پرداخت نکردید و حالا هم می‌خواهید ماده 42 و 43 قانون تامین اجتماعی را هوا کنید.

عده‌ای تصور کردند سازمان تامین اجتماعی یک لقمه چرب و نرم است

سهیلا جلودارزاده (نماینده مجلس شورای اسلامی) با حضور در مقابل شورای نگهبان اعتراض خود را به تصویب بند ز تبصره 7 لایحه بودجه سال 97 اعلام کرد.

جلودارزاده در تجمع اعتراضی امروز گفت: نمی‌شود یک طرف کار بکند و طرف دیگر بیاید و تمام معادلات را به ضرر آنها برهم بزند. عده‌ای تصور کردند که سازمان تامین اجتماعی یک لقمه چرب و نرم است اما این سازمان تامین اجتماعی که لقمه چرب و نرم تصور شده، مال کارگران است و تا ابد هم مال کارگران خواهد بود.

جلودارزاده افزود: وزارت بهداشت اگر پول ندارد چرا به اموال کارگران چشم می‌دوزد؟ اموال کارگران دسترنج خود آنهاست و از محل حقوق و دستمزد آنها حاصل شده است و هیچ گاه تصور نمی‌کنیم که در اختیار بیگانه قرار گیرد لذا ما سر حرف خود ایستاده‌ایم و اجازه دست‌اندازی را نمی‌دهیم.

جلودارزاده با بیان اینکه آسیب‌های نوسانات اقتصادی بر دوش کارگران است، افزود: وقتی مالیات از کارگر می‌گیرند، وقتی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را فراموش می‌کنند و وقتی مزد بخور و نمیر به آنها می‌دهند، صدای ما درنمی‌آید اما حالا می‌بینیم که علاوه بر اینها می‌خواهند اموال کارگران را هم تصاحب کنند.

 از طریق شکایت قضایی، کمیسیون اصل نود و شورای نگهبان به دنبال ابطال این تبصره هستیم

همچنین حسین حبیبی (دبیر کانون هماهنگی‌های شورای اسلامی کار استان تهران) گفت: آمده‌ایم که حکم عزل وزرای کابینه را بگیریم و همچنین خواهان برکناری 110 نفر نماینده‌ای هستیم که به تصویب بند ز تبصره 7 لایحه بودجه رای داده‌اند.

حبیبی تاکید کرد: ‌ما از سه طریق به دنبال ابطال این تبصره هستیم اول از طریق شکایت قضایی، دوم کمیسیون اصل نود و سوم شورای نگهبان.  

این مجلس ضعفا را می‌زند و از قدرت حمایت می‌کند/۱۱۰ نماینده با دولت بر سر جدایی منابع بخش درمان تامین اجتماعی موافقت کردند+فیلم و عکس

این مجلس ضعفا را می‌زند و از قدرت حمایت می‌کند/۱۱۰ نماینده با دولت بر سر جدایی منابع بخش درمان تامین اجتماعی موافقت کردند+فیلم و عکس

این مجلس ضعفا را می‌زند و از قدرت حمایت می‌کند/۱۱۰ نماینده با دولت بر سر جدایی منابع بخش درمان تامین اجتماعی موافقت کردند+فیلم و عکس

این مجلس ضعفا را می‌زند و از قدرت حمایت می‌کند/۱۱۰ نماینده با دولت بر سر جدایی منابع بخش درمان تامین اجتماعی موافقت کردند+فیلم و عکس

این مجلس ضعفا را می‌زند و از قدرت حمایت می‌کند/۱۱۰ نماینده با دولت بر سر جدایی منابع بخش درمان تامین اجتماعی موافقت کردند+فیلم و عکس

این مجلس ضعفا را می‌زند و از قدرت حمایت می‌کند/۱۱۰ نماینده با دولت بر سر جدایی منابع بخش درمان تامین اجتماعی موافقت کردند+فیلم و عکس

این مجلس ضعفا را می‌زند و از قدرت حمایت می‌کند/۱۱۰ نماینده با دولت بر سر جدایی منابع بخش درمان تامین اجتماعی موافقت کردند+فیلم و عکس

این مجلس ضعفا را می‌زند و از قدرت حمایت می‌کند/۱۱۰ نماینده با دولت بر سر جدایی منابع بخش درمان تامین اجتماعی موافقت کردند+فیلم و عکس

این مجلس ضعفا را می‌زند و از قدرت حمایت می‌کند/۱۱۰ نماینده با دولت بر سر جدایی منابع بخش درمان تامین اجتماعی موافقت کردند+فیلم و عکس

حجم ویدیو: ۴۵۲.۹۸K | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۰:۰۸ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز