خبرگزاری کار ایران

جمعی از کارگران خباز سنندج و حومه:

دخل و خرج کارگران نانوایی‌ باهم جور نیست/بهره‌مندی از مزایای بازنشستگی پیش از موعد حق خبازان است

asdasd
کد خبر : ۵۹۷۱۲۶

جمعی از کارگران خبازی‌های سنندج و حومه در نامه‌ای خطاب به مقامات مربوطه، ضمن شرح مشکلات، خواستار برآورده شدن مطالبات قانونی خود شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جمعی از کارگران خبازی‌های سنندج و حومه در نامه‌ای خطاب به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان که رونوشت آن را برای وزارت کار نیز ارسال کرده‌اند، به بیان مطالبات خود پرداخته‌اند.

در این نامه آمده‌است:

 «اولین مشکل ٬عدم افزایش دستمزدهایمان است. موضوع عدم افزایش حدودا ًچهار ساله دستمزد ما کارگران خباز به حاکم بودن عرفی غیرقانونی برمی‌گردد و آن منوط کردن افزایش دستمزد کارگران خباز به افزایش نرخ نان می‌باشد که اقدامی کاملا غیرقانونی به حساب می‌آید؛ چون در هیچ جای قانون اشاره نشده که افزایش نرخ کالای تولیدی توسط کارگر دستمزد وی را تعیین می‌کند. لذا حاکم شدن این عرف در تعیین دستمزد ما؛ باتوجه به تورم و گرانی کالاهای اساسی کارگران٬ سطح زندگی و معیشتمان را به سراشیبی سقوط سوق داده چون مبنای دستمزد فعلی ما کارگران خباز تورم سال 139۳ می‌باشد، یعنی به هر شکلی حساب کنیم دخل و خرجمان تحت هیچ مکانیسمی با هم جور درنمی‌آید و جوابگوی تورم موجود در کشور نیست.

دومین مورد٬ موضوع عدم اجرای آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور برای همه کارگران شاغل در کارگاه‌های خبازی می‌باشد. سخت و زیان‌آور بودن کار در کارگاه خبازی در سنندج تنها برای مشاغل شاطری و نان‌درآری اعمال می‌شود؛ درحالیکه دیگر کارگران از خمیرگیر و چونه‌گیر گرفته تا وابر علی‌رغم ارتباط با گرما ساعات طولانی در روز را ثابت و بدون حرکت می‌ایستند که این کار در درازمدت کارگر را دچار انواع و اقسام بیماری از دیسک کمر گرفته تا واریس و مشکلات دیگر ... می‌کند.

بحث دیگری که مطرح است٬ دخالت اداره تعاون٬ کار و رفاه اجتماعی استان کردستان و شهرستان سنندج در مهندسی کردن انتخابات هیات مدیره انجمن صنفی کارگران خبازی‌های سنندج می‌باشد که از کاندیدا شدن دو نفر از نمایندگان فعلی این تشکل کارگری جلوگیری به عمل می‌آورد و بدون دلیل محکمه‌پسند بطور شفاهی به آنان اعلام شده که حق شرکت در انتخابات هیات مدیره این انجمن کارگری را ندارند.

ما کارگران خباز سنندج چند خواسته‌ را به شرح زیر اعلام می‌داریم:

۱.ما مخالف هرگونه افزایش قیمت کالاهای ضروری سفره کارگران٬ علی‌الخصوص نان می‌باشیم. به زعم ما افزایش نرخ نان در راستای اهداف سیاسی و اقتصادی دولت صورت می‌گیرد٬ افزایش قیمت کالاها خلاف ادعای کارشناسان اقتصادی نزدیک به دولت هیچ گاه به بالا رفتن رفاه اجتماعی طبقه کارگر کمک نمی‌کند٬ که هیچ بلکه سود حاصله از آن به جیب مبارک دولت و شریک اجتماعی شان (کارفرمایان) سرازیر می‌شود.

۲. تمامی کارگران شاغل در کارگاه‌های خبازی به دلایلی که شرح آن داده شد می‌بایست کار آنها سخت و زیان‌آور تلقی شده و همه ما از بازنشستگی پیش از موعد بهره‌مند شویم.

۳.ما کارگران به دخالت‌های وزارت تعاون٬ کار و رفاه اجتماعی و ارگان‌های متبوع این وزارتخانه یعنی اداره کل تعاون٬ کار و رفاه اجتماعی استان کردستان و شهرستان سنندج در امور تشکل کارگری خود معترض بوده و از این طریق بار دیگر اعلام می‌داریم٬ مجمع عمومی و عادی نهاد صنفی کارگران خباز آزادانه و بدون ممانعت هیچ نهاد دولتی برای کارگرانی که خود را کاندیدا می‌نمایند٬ در زودترین وقت ممکن برگزار شود.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز