خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

دولت، خلاء در دستمزدها را به نحو احسن پُرکند

asdasd
کد خبر : ۶۰۴۲۲۹

سلطانی گفت: دولت به‌جای بهبود وضعیت دستمزد کارگران، با دریافت مالیات از مزد حداقلی آنها، حقوق کارمندانش را پرداخت می‌کند.

غلامرضا سلطانی نودیجه (عضو هیات مدیره کانون‌ عالی شوراهای اسلامی کار) در گفتگو با خبرنگار ایلنا گفت: در کنار کارفرما، دولت نیز باید نقش خود را در زمینه واقعی‌سازی دستمزدها ایفا کند. نقش دولت در این زمینه بسیار پررنگ است و باید تلاش کند خلایی را که در زمینه پرداخت دستمزد به کارگران وجود دارد، به‌نحو احسن پُرکند اما متاسفانه به‌جای کمک به بهینه‌سازی دستمزدها و کیفیت زندگی کارگران، دولت روی دستمزد بسیار پایین آنها مالیات دریافت می‌کند و ناراحت‌کننده‌تر آنکه، دولت از این مالیات‌ها جهت پرداخت دستمزدهای کارمندان بخش دولتی استفاده می‌کند و از آن برای بهبود اوضاع کارگران و خانواده‌های آنها هزینه نمی‌کند.

وی افزود: سهم دستمزد کارگران در تولید، نه 8 الی 10 درصد، بلکه بین 4 الی 6 درصد است اما کارفرمایان سهم دستمزدها را در تولید بسیار بالا اعلام می‌کنند. آنها چگونه چنین آمارهای غیرواقعی را اعلام می‌کنند؟ آیا کارفرمایان تحلیلی از وضعیت هزینه‌های معیشتی کارگران دارند؟ دستمزد کنونی‌ای که دارد به کارگران پرداخت می‌شود به‌سختی به سفره‌ی کارگران می‌رسد.

سلطانی در پایان تصریح کرد: برای تحقق مطالبات کارگران باید اجازه داده‌ شود اهرم‌های قوی‌تری شکل بگیرد البته نمایندگان فعلی کارگران در جلسات شورای‌ عالی کار به‌خوبی از مطالبات به‌حق کارگران دفاع می‌کنند. با این حال، اهرم‌های فشار کارگران در مقابل کارفرمایان بسیار ضعیف است. اگر اهرم کارگران قوی باشد، وزیری که خود را منتسب به کارگران می‌داند در جلسه استیضاح در مجلس می‌بایستی بیش از این‌ها رای بیاورد. متاسفانه نمایندگان مجلس فقط زمان انتخابات به کارگران توجه می‌کنند و از آنها استفاده می‌کنند اما بعد از رسیدن به کرسی‌هایشان، کارگران و مطالبات آنها را فراموش می‌کنند.    

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز