خبرگزاری کار ایران

رکود ساخت و ساز باعث تعطیلی کوره‌ها و بیکاری کارگران کوره‌پزخانه شده است

asdasd
کد خبر : ۶۰۴۷۴۹

یک فعال صنفی کارگران کوره پزخانه‌ها می‌گوید: به دلیل رکود حکم بر فضای ساخت و ساز کوره‌های آجرپزی تعطیل و کارگران بیکار شده‌اند.

«جعفر معصومی اصل» عضو انجمن صنفی کارگران کوره‌‌پزخانه‌های قرچک ورامین در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با بیان این مطلب که در حال حاضر فقط یک سوم کوره‌های آجرپزی ورامین فعال هستند، گفت: رکود ساخت و ساز در سالهای اخیر، به تعطیلی کوره‌ها و بیکاری کارگران انجامیده است.

وی افزود: نرخ بیکاری کارگران ساختمان و درنتیجه بیکاری کارگران کوره‌پزخانه‌ها بالاست و این مساله مشکلات بسیاری ایجاد کرده است. تعدادی از کارگران بیکار شده، بیمه بیکاری دریافت میکنند ولی تعداد زیادی از آنها با فقدان حمایت‌های اجتماعی و فرصت‌های شغلی مواجهند بنابراین  به مشاغل کاذب و غیررسمی روی می‌آورند. 

معصومی اصل با بین اینکه ما خواستار ساماندهی بیمه کارگران شاغل در «کوره‌پزخانه» هستیم، در ادامه گفت: در شرایط کنونی به دلیل نامعلوم بودن وضعیت پرداخت حق بیمه‌ها، بازنشستگی برای بیشتر کارگران کوره‌پزخانه‌ به رویا تبدیل شده‌است.

به گفته وی، کارگران کوره‌پزخانه‌ها به صورت فصلی کار می‌کنند اما در بیشتر کارگاه‌ها آجرپزی حتی به اندازه ماه‌های فصل کاری نیز برای این کارگران حق بیمه پرداخت نمی‌شود و این وضعیت در حالی است که کارگران مورد نظر همیشه بین ۶ تا ۷ ماه از سال را به مشاغل دیگر  اختصاص داده‌اند.

وی با بیان اینکه کارگران کوره‌پزخانه در بهترین حالت ممکن، ۴ ماه از سال توسط کارفرما بیمه می‌شوند، افزود: این وضعیت در حالی است که آجرپزی جزء مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب می‌شود اما به دلیل شرایط فصلی حرفه آجرپزی و بدحسابی کارفرمایان این شغل امکان بازنشستگی پیش از موعد برای کارگران این حرفه وجود ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز