خبرگزاری کار ایران

یک فعال کارگری مطرح کرد؛

افزایش نگرانی‌ها از شرایط بسیار بد کشاورزان و کارگران چهارمحال‌وبختیاری/ مسئولان استانی تبلیغات منفی راه‌انداخته‌اند

asdasd
کد خبر : ۶۱۰۱۲۳

دبیر اجرایی خانه کارگر استان چهارمحال و بختیاری گفت: کاهش بارش و خشکسالی در یک دهه اخیر باعث از بین رفتن کشاورزی و صنایع تبدیلی چهارمحال و بختیاری شده‌است.

عبدالله رئیسی (دبیر اجرایی خانه کارگر استان چهارمحال و بختیاری) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، گفت: کشاورزان ما در شرایط بسیار بدی قرار دارند و به‌دلیل کمبود آب ناشی از خشکسالی، محصولات کشاورزی‌ آنها دارد نابود می‌شود. به‌دلیل خشکسالی و کاهش شدید بارش در یک دهه اخیر، سرچشمه زاینده‌رود دیگر مثل سابق از آب فراوانی برخوردار نیست تا آب موردنیاز کشاورزان بالادست (حدود شهر سامان در چهارمحال و بختیاری) را تامین کند، چه برسد به کشاورزان پایین دست (باغ بهادران در اصفهان). متاسفانه مسئولان استان اصفهان به‌جای رسیدگی به مشکل، تبلیغات منفی علیه کشاورزان چهارمحال و بختیاری انجام می‌دهند و می‌گویند بیشتر آب سرچشمه زاینده‌رود، مورد استفاده کشاورزان بالادست قرار می‌گیرد. اما به این مساله اشاره نمی‌کنند که صنایع تبدیلی، کشاورزی و باغات چهارمحال و بختیاری در حال نابودی است و حتی بسیاری از روستاها عاجز از تامین آب شرب‌شان هستند. به‌جای آن، با چنین تبلیغاتی، اذهان عمومی را منحرف کرده و مردم را به‌جان هم می‌اندازند.  

وی خاطرنشان کرد: به‌دلیل خشکسالی و اینکه احتمالا امسال بسیاری از باغات کشور ما، با کمبود آب مواجه هستند صنایع تبدیلی  مثل بسته‌بندی واحدهای کوچک صنعتی که در اینجا متمرکز شده‌اند‌ و مرتبط با محصولات کشاورزی خشکبار همچون گردو و بادام هستند، در آستانه ورشکستگی قرار دارند و اکثر کارگران آنها شغل‌هایشان را از دست داده‌اند. بعلاوه، خشکسالی موجب سختی کار کشاورزان شده‌، چراکه آنها باید زمین را با بیل یا با تیلر شخم بزنند اما درحال حاضر، خشکی زمین موجب شده‌ این کار برای آنها بسیار طاقت‌فرسا و سخت شود.

رئیسی تاکید کرد: اگر مسئولان در زمینه مدیریت بحران خوب عمل کنند بسیاری از مشکلات ناشی از پدیده‌هایی همچون خشکسالی قابل حل است. متاسفانه بسیاری از مسئولان کم‌اطلاع هستند و از اهل فن مشورت نمی‌گیرند.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان چهارمحال و بختیاری، با اشاره به روند چشم‌گیر مهاجرت‌ها از روستاها به شهرها و همچنین از چهارمحال و بختیاری به استان‌های همجوار همچون اصفهان، گفت: بسیاری از روستاییان و ساکنان شهرهای کوچک که در بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی فعالیت می‌کنند، در پی مشکلات معیشتی ناشی از تاثیرات خشکسالی بر مشاغل‌شان به شهرکرد یا حاشیه‌های اصفهان مهاجرت کرده‌اند و کارگر ساختمانی و باربر شده‌اند. البته قبلا بسیاری از آنها برای کار به کشورهای حوزه خلیج فارس مثل کویت می‌رفتند اما اکنون به‌خاطر محدودیت‌های اقامتی‌ای که در این کشورها گذاشته‌اند، این امکان نیز از آنها گرفته شده‌است.

رئیسی با اشاره به شعاری که رهبری برای سال جدید برای حمایت از کالا و تولیدات داخلی تعیین کرده، گفت: مجریان کشور باید دست به دست هم داده، و بستر لازم را برای تولید ملی فراهم کنند. اگر بستر مناسبی فراهم نشود و این شعار صرفا روی کاغذ باقی بماند، نتایج نامطلوبی به بار خواهد آمد. تا زمانی که تولیدکننده ما با سود بسیار بالا وام می‌گیرد و مالیات بر ارزش افزوده بالایی هم پرداخت می‌کند، قیمت جنس تولیدی‌اش بسیار بالاتر از جنس خارجی خواهد بود. در چنین شرایطی آیا می‌توان انتظار رقابت با کالای خارجی را داشت؟ جنس باید در عین مرغوبیت، قیمت مناسب هم داشته‌باشد. چرا باید واردات قاچاق تا به‌این اندازه راحت باشد که بار کانتینر شود و به هر نقطه از کشور که بخواهد، برسد؟ اگر قیمت کالای داخلی مناسب باشد، برای واردکننده جنس قاچاق، دیگر چنین فعالیتی به‌صرفه نخواهد بود. بنابراین، از مبدا تا مقصد باید با قاچاق برخورد شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان چهارمحال و بختیاری در پایان، گفت: واردات تاثیرات بسیار بدی در حوزه اشتغال کارگران و تولید واحدهای صنعتی لوازم خانگی و نساجی در چهارمحال و بختیاری داشته‌است. شرکت چینی همگام، یکی از این واحدهای صنعتی بود که با دارا بودن 500 کارگر به‌خاطر واردات بی‌رویه نتوانست به فعالیت خود ادامه دهد و تعطیل شد.          

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز