خبرگزاری کار ایران

دبیر اول کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌و‌گو با ایلنا:

سطح پایین دستمزدها نتیجه شکاف دستمزدی سال‌های گذشته‌است/ لزوم ثبات ارزی برای بقای زندگی کارگران

asdasd
کد خبر : ۶۱۱۷۹۲

بابایی صالح گفت: شکاف دستمزدی سال‌های گذشته موجب پایین‌بودن سطح فعلی دستمزدها شده‌است. اگر دولت ثبات بازار ارز را حفظ کند، می‌توان چشم‌انداز مثبتی را با دستمزدهای فعلی ترسیم نمود.

روح‌الله بابایی صالح (دبیر اول کمیسیون اجتماعی مجلس و نماینده حوزه انتخابیه بوئین‌زهرا و آوج از استان قزوین) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، گفت: اگر نرخ دلار ثابت بماند و ما افزایش قیمت نداشته‌باشیم، می‌توان تا حدی به این میزان دستمزدهای تعیین‌شده رویکرد مثبت داشت. البته این نکته را هم باید مدنظر قرار داد که سطح فعلی دستمزدها بسیار پایین است چراکه سال‌های قبل به‌آن اندازه‌ای که انتظار می‌رفته، افزایش یابد و شکاف‌های دستمزدی را جبران کند، افزایش نیافته‌است. با این حال، همان‌طور که گفتم، اگر دولت بتواند نرخ ارز را در همین حدی که هست کنترل کند و ثابت نگه‌دارد، می‌توان چشم‌انداز نسبتا روشنی را ترسیم نمود. اما اگر نوسانات اخیر مجددا رخ دهند، وضعیت برای مزدبگیران مساعد نخواهد بود.

وی تصریح کرد: به‌نظر من، نرخ تعیین‌شده در حدود بیست‌درصد -اگر ثبات بازار ارز حفظ شود- خوب است.

نماینده مردم بوئین‌زهرا و آوج با اشاره به عملکرد وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در جلسات مزدی اظهار داشت: در مذاکرات بین کارگران و کارفرمایان، باید کاری کرد که دو طرف راضی از جلسات خارج بشوند و متضرر نشوند. هم‌زمان با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور، باید حقوق کارگران را هم در نظر گرفت. قشر کارگر و کارفرما هر دو رابطه خوبی با دکتر ربیعی دارند. با این حال، دکتر ربیعی همیشه تلاش کرده ساز کارگران را بزند و حافظ منافع آنها باشد چراکه خود برخاسته از جامعه کارگری است، دردکشیده است و دردهای کارگران را درک می‌کند.

دبیر اول کمیسیون اجتماعی مجلس در پایان، تاکید کرد: افزایش دستمزد نمی‌تواند گره‌ای از مشکلات و کمبودهای رفاهی کارگران را بگشاید. رفاه اجتماعی است که تامین‌کننده زندگی افراد است. کارگران و کارمندان ما نباید زیر خط فقر زندگی کنند. نظام حاکمیتی ما باید اقداماتی را انجام دهد تا گروه‌های یادشده و بسیاری دیگر زیر خط فقر زندگی نکنند. اکنون، بسیاری از بازنشستگان ما هم دارند مستمری‌های بسیار کمی را دریافت می‌کنند. باید این را لحاظ کرد که این افراد بعد از این‌همه‌سال زحمت و کار، نباید در دوران بازنشستگی چنین مبالغ پایینی را دریافت کنند. متاسفانه هنوز فکرهای اساسی‌ای در این زمینه‌ نشده‌است.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز