خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل اتحادیه صیادان خوزستان:

34 هزار صیاد خوزستانی، 600 میلیون تومان برای بازسازی صیدگاه‌های استان هزینه کردند

asdasd
کد خبر : ۶۱۲۰۲۶

غلامرضا دهقانی می‌گوید: به عنوان پایلوت با نظارت دکتر کاکولکی، معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران، برای مشارکت دادن صیادان در امر بازسازی صیدگاه‌های استان به عنوان اقدامی موثر در میزان صید و درآمد صیادان برنامه‌ریزی کردیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در سال‌های اخیر صیدگاه‌های استان خوزستان آسیب زیادی دیده و ذخایر آبزی آن به شدت کاهش یافته است. عوامل متعددی در زمینه تخریب و آسیب شدید صیدگاه‌های استان دخیل هستند که مهمترین آنها، آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از فعالیت و رهاسازی مواد شرکت‌های نفتی و فلات قاره در آب‌های استان خوزستان، صید غیرمجاز، فعالیت شناورهای فاقد هویت و مجوز صیادی و همچنین استفاده از ادوات بسیار مخرب و نامناسب برای ماهیگیری و صید انواع آبزیان است. از طرفی آسیب شدید صیدگاه‌های استان موجب کاهش صید و در نتیجه درآمد صیادان در سال‌های گذشته شده است به گونه‌ای که هر سال نسبت به سال گذشته وضعیت بدتر و درآمد مردم نیز کمتر می‌شد. اما اکنون غلامرضا دهقانی (مدیرعامل اتحادیه صیادی خوزستان) حامل خبر به نسبتا خوشی برای جامعه صیادان و خانواده‌های آنهاست.

صید 47 هزار و 500 تن ماهی و میگو در سال 96

او با بیان اینکه در استان خوزستان 34 هزار صیاد از راه صید انواع آبزیان در قالب 620 فروند لنج صیادی و 2 هزار فروند قایق صیادی امرار معاش می‌کنند، می‌گوید: براساس پیش‌بینی و برنامه‌ریزی برای میزان استحصال ماهی و میگو توسط صیادان و شناورهای رسمی استان در سال 1396، رقم 45 هزار تن تعیین کرده بودیم که خوشبختانه توانستیم 47 هزار و 500 تن انواع آبزیان را صید کنیم که نشان دهنده تحقق کامل برنامه پیش‌بینی شده است.

اوضاع نابسامان صیادان و کاهش صید در سال‌های گذشته

دهقانی با اشاره به سال‌های پیش از 1396 اظهار می‌کند: در سال‌های گذشته هر برآوردی که برای میزان صید سالانه داشتیم، محقق نمی‌شد و فقط در سال 1396 شاهد بودیم که این پیش‌بینی برآورد شد و حتی به میزان جزیی بیشتر از رقم مورد نظر هم استحصال داشتیم که تا حدودی رضایت جامعه صیادی استان را به همراه داشته است.

مدیرعامل اتحادیه صیادی خوزستان با بیان اینکه فعالیت و شغل اصلی شهرهای ساحلی استان خوزستان صیادی و مشاغل وابسته به آن است، می‌گوید: وسعت صیدگاه‌های ما برای نمونه یک پنجم استان بوشهر است بنابراین در سال‌های اخیر صیادان استان تحت فشار بودند.

دهقانی با بیان اینکه در این شرایط میزان استحصال صیادان از دریا سال به سال کاهش می‌یافت، تصریح می‌کند: البته سال 1396 به دلیل شرایط جوی مساعدتر استثنا شد و توانستیم به برآوردهای خود را در میزان استحصال ماهی و میگو برسیم.

تلاش یک ساله برای اجرای طرح پایلوت بازسازی صیدگاه‌های استان

او البته خبر از نکته مهم دیگری می‌دهد که اجرای درست و به موقع آن می‌تواند نقش بسیار تعیین کننده و موثری در میزان صید و درآمد صیادان استان داشته باشد.

مدیرعامل اتحادیه صیادی خوزستان به تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های یک سال گذشته جامعه صیادان استان و همکاری و رابطه متقابل آنها با معاونت صید و امور صیادان سازمان شیلات ایران و اداره کل شیلات استان اشاره می‌کند و می‌گوید: به عنوان پایلوت با نظارت دکتر کاکولکی، معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران، برای مشارکت دادن صیادان در امر بازسازی صیدگاه‌های استان به عنوان اقدامی موثر در میزان صید و درآمد صیادان برنامه‌ریزی کردیم.

سال‌ها محروم از اعتبارات دولتی برای بازسازی صیدگاه‌های استان

دهقانی با یادآوری اینکه سال‌ها در انتظار اعتبارات دولتی برای بازسازی و بهبود وضعیت صیدگاه‌های استان خوزستان بوده‌اند، تاکید می‌کند: از آنجا که هیچ‌گاه این اعتبارات دولتی به دلایل مختلف محقق نشد، تصمیم گرفتیم که با مساعدت معاونت صید و امور صیادی سازمان شیلات ایران و حمایتی که خود صیادان از شغل آبا و اجدادی خود می‌کنند، اعتبارات مورد نیاز را تامین کنیم.

مدیرعامل اتحادیه صیادی خوزستان با بیان اینکه صیادان استان با سرمایه شخصی خود مبلغ 600 میلیون تومان را برای بازسازی صیدگاه‌ها تامین کرده‌اند، می‌گوید: استارت کار با تامین این رقم اعتبار توسط مشارکت 100 درصد صیادان استان برای سال 1397 زده شده است که با نظارت کامل دکتر کاکولکی برای این امر هزینه می‌شود.

او در عین حال تاکید می‌کند: این مشارکت اقتصادی 100 درصد صیادان استان برای بازسازی صیدگاه‌های خوزستان حرکت بسیار بزرگی است زیرا جامعه صیادی به این نتیجه رسیده که برای بازسازی ذخایر دریایی و رسیدن به درآمد مناسب باید خودش اقدام کند.

بازسازی صیدگاه‌ها 5 سال زمان می‌برد

دهقانی با بیان اینکه مشارکت صیادان استان از این نظر اهمیت دارد که تاکنون در صیدگاه‌های سواحل استان‌های جنوب ایران، چنین حرکتی با این حجم و مبلغ بی‌سابقه بوده است، تصریح می‌کند: پیش بینی می‌شود که با استارت این کار براساس اعلام نظر کارشناسان سازمان شیلات ایران، بین 4 تا 5 سال زمان لازم است که به نتیجه مورد نظر در بازسازی صیدگاه‌های استان برسیم.

البته مدیرعامل اتحادیه صیادی خوزستان از طرف جامعه صیادان استان اعلام می‌کند که: در صورت اجرای کامل و درست این طرح، صیادان آمادگی دارند که سال آینده نیز همین میزان پول را برای رونق بیشتر و بهبود صیدگاه‌های استان هزینه کنند.

گفتگو: ندا علیزاده

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز