خبرگزاری کار ایران

دبیر اجرایی خانه کارگر مازنداران:

وضعیت صنعت واشتغال مازندران خوب نیست/خصوصی‌سازی غیرکار‌شناسی منافع کارگران را تهدید می‌کند

asdasd
کد خبر : ۶۱۵۴۴۰

دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران گفت: خصوصی‌سازی و واگذاری بی‌ضابطه و غیرکار‌شناسی کارخانه‌ها در مازندران صنعت را در این استان زمین‌گیر و منافع کارگران را تهدید کرده است.

به گزارش ایلنا، نصرالله دریابیگی (دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران) گفت: از حدود یک دهه قبل که موج جدید خصوصی سازی واحدهای صنعتی ایران آغاز شد، مسئولان وقت در واگذاری واحدهای صنعتی مازندران به بخش خصوصی به اهلیت بخش خصوصی توجهی نکرده‌اند.

به گفته وی، قانون واگذاری صنایع بزرگ به بخش خصوصی ایرادی ندارد، ولی متاسفانه به دلیل اجرای غلط این قانون از حدود یک دهه قبل تاکنون مشکلات عمده‌ای متوجه امنیت شغلی و معاش کارگران شده است.

او با ذکر نمونه از واگذاری واحد نساجی قائمشهر به شهرداری این شهر گفت: اگر قرار بر واگذاری مجدد این واحد نساجی باشد، اعتقاد داریم بهترین و صالح‌ترین مالک؛ خود دولت است و دولت باید مدیریت این مجموعه را برعهده گیرد هر چند مدیریت این واحد فردی دلسوز و باتجربه است و اجازه نخواهیم داد که خواب شیرین برخی افراد درخصوص واگذاری مجدد این کارخانه با سابقه به بخش خصوصی تعبیر شود.

این نماینده کارگری؛ کارگران را قربانیان اصلی واگذاری کارخانه‌ها به بخش خصوصی تحت عنوان بازسازی و بهسازی عنوان نمود وتاکید کرد: این واگذاری‌ها امنیت شغلی کارگران این کارخانه را به خطر انداخته به طوریکه زمانی در این کارخانه هزارو ۸۰۰ کارگر مشغول کار بود وهم اکنون این تعداد به حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر کاهش یافته است.

به گفته وی، برخی از مسئولان استانی در مصاحبه‌های مطبوعاتی خود عنوان می‌کنند که وضعیت کارخانه‌های استان مازندران رو به بهبودی است وخوب است. حال سوال ما از این عده افراد این است به افکار عمومی بگویند که منظورشان وضعیت کدام کارخانه است؟

این نماینده کارگری همچنین از واگذاری شرکت چوب فریم ساری- بخش دودانگه ساری- به شدت انتقاد کرد و گفت: این نوع واگذاری یکی ازبد‌ترین شیوه‌های خصوصی سازی در مازندران است و ما به عنوان تشکیلات خانه کارگر از عواقب این کاربه شدت نگرانیم. در این شرکت تولیدی بیش ازدو  هزار نفر کارگر شاغل بوده‌اند و اینک شمار کارگران به ۲۰۰ تا ۲۳۰ نفرکاهش یافته است.

دریابیگی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: البته منکر زحمات وتلاش‌های دولت برای رفع مشکلات صنعت استان و کشور نیستیم اما وضعیت کلی صنعت واشتغال و بیکاری در مازندران خوب نیست و فاصله بین درآمد و هزینه‌های کارگران وحشتناک است و از این رو کارگران مجبورند با تمام خستگی؛ سراغ کار دوم و سوم بروند.

 «دریابیگی» نبود امنیت شغلی و معیشت دشوار کارگران و مشکلات درمانی را بزرگ‌ترین دغدغه‌های جامعه کارگری و تشکل‌های کارگری استان برشمرد و گفت: در هفته کارگر با صداقت و منطقی مشکلات کارگران را به گوش مسئولان خواهیم رساند اگرچه سالهاست که می‌گوییم و مسئولان فقط می‌شنوند.

این نماینده کارگران استان مازندران با گلایه از کسانی که به نام حمایت از کار و تولید و کارگران به محافل مهم تصمیم گیری ورود می‌کنند و طرح‌های ضدکارگری به تصویب می‌رسانند؛ به بند «ز» تبصره ۷ قانون بودجه درباره واریز ۲۷/۹ حق درمان کارگران به خزانه دولت اشاره کرد و گفت: این مصوبه ضدکارگر و مخالف استقلال تامین اجتماعی است و از دولت می‌خواهیم این مصوبه را اجرایی نکند و مسکوت بگذارد.

وی گفت: از وزیر محترم تعاون و کار ورفاه اجتماعی درخواست می‌کنیم که برای ملغی شدن این مصوبه در دولت تلاش کند.

وی با اشاره به نامگذاری سال ۹۷ تحت عنوان «حمایت ازکالای ایرانی» گفت: کالای ایرانی اگر مطابق با استاندارد‌ها تولید و کیفیت لازم را داشته باشد؛ مطمئن باشید که حرف اول را در کشورخواهد زد و بستر کافی برای صادرات محصولات ایرانی فراهم خواهد شد.

نماینده کارگران مازندران تولید کالای با کیفیت را منوط به عوامل مختلف ازجمله تلاش کارگران برای تولید محصولی خوب عنوان کرد و گفت: از کارگری که غرق در مشکلات است و غم امنیت شغلی و نان و درمان دارد؛ چه انتظاری داریم؟

وی خواستار توجه جدی دولت برای فعال شدن بیش از پیش کارخانه‌ها و استفاده از تمام ظرفیت‌ها را خواستار شد و گفت: اکثرکارخانه‌های استان با ۳۰ درصد ظرفیت واقعی خود فعال هستند و کارخانه‌هایی که با ظرفیت‌های نسبتا بالایی کار می‌کنند؛ اگرمورد حمایت جدی دولت قرار نگیرند؛ سرنوشت نگران کننده‌ای در انتظار آن‌ها خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز