خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری گسترش فرهنگ مهارت‌آموزی برای دانش‌آموزان تاکید شد؛

همکاری سازمان فنی ‌و ‌حرفه‌ای و وزارت آموزش و پرورش بر سر طرح ایران‌مهارت/از هر 2 فارغ‌التحصیل فنی و حرفه‌ای، یک‌نفر فرصت اشتغال می‌یابد

asdasd
کد خبر : ۶۱۵۵۲۵

نشست خبری گسترش فرهنگ مهارت‌آموزی برای دانش‌آموزان با حضور دکتر پاک‌سرشت (رئیس سازمان فنی‌ و ‌حرفه‌ای کشور) و علی زرافشان (معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش) در مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شماره 9 شهید چمران در شهرک مشیریه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری "گسترش فرهنگ مهارت‌آموزی برای دانش‌آموزان" با حضور پاک‌سرشت (رئیس سازمان فنی‌ و ‌حرفه‌ای کشور) و علی زرافشان (معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش) برگزار شد. پاک‌سرشت در این نشست گفت: براساس تقویم آموزشی کشور، اکنون در هفته مشاغل هستیم. در این هفته تلاش می‌شود با برگزاری اردوهای آموزشی در آموزشگاه‌های فنی‌و‌حرفه‌ای، به دانش‌آموزان کمک شود تا از حال و هوای مدرسه فاصله گرفته، و با فضای کار و مشاغل و فعالیت‌های عملی بیشتر آشنا بشوند. از این طریق به دانش‌آموزان فرصت داده‌ می‌شود تا به ابراز علاقه برای فرصت‌ها و علایق آتی شغلی بپردازند. آنها از این طریق اطلاعات بیشتری درباره کار و مشاغل پیدا می‌کنند. این امر بر روی آموزش نیز تاثیر دارد. حضور دانش‌آموزان در مراکز علمی فنی ‌و ‌حرفه‌ای این امکان را برای آنها به‌وجود می‌آورد که با جنس و مدت زمان آموزش‌ها در این مراکز آشنا بشوند.   

وی با اشاره به همکاری نزدیک سازمان فنی ‌و ‌حرفه‌ای و وزارت آموزش و پرورش بر سر طرح ایران‌مهارت، اظهار داشت: سال 96، تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان و وزارت آموزش منعقد شد تا دانش‌آموزان دوره متوسطه با دوره‌های فنی‌و حرفه‌ای آشنا شده، و آنها را بگذرانند. این تفاهم‌نامه در آموزش‌های عمومی کشور تحول ایجاد می‌کند و سازمان فنی ‌و ‌حرفه‌ای در هموار کردن مسیر این حوزه می‌تواند به وزارت آموزش یاری برساند. این تفاهم‌نامه و همکاری‌ها باعث بروز شایسته‌سالاری در آموزش عمومی خواهد شد.

سخنران بعدی نشست، علی زرافشان بود. وی با بیان اینکه از گذشته بین وزارت آموزش و پرورش و سازمان فنی ‌و ‌حرفه‌ای پیوند ناگسستنی وجود داشته‌است، اظهار داشت: هدف وزارت آموزش و پرورش تربیت نیروی ماهر است. سازمان فنی هم متقابلا این وظیفه را به‌عهده دارد. برای دستیابی به این هدف مشترک، تفاهم‌نامه تنظیم شده‌است.

وی گفت: براساس برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش، دانش‌آموزان از پایه ششم ابتدایی درس کار و فناوری را باید بگذرانند تا با حرف و مشاغل مختلف آشنا بشوند. در پایه نهم، آمادگی برای آگاهی انتخاب صورت می‌گیرد.

زرافشان تصریح کرد: در هفته مشاغل با سازمان فنی ‌و ‌حرفه‌ای برای فراهم‌آوردن امکان بازدید دانش‌آموزان از صنایع، کارخانجات و آموزشگاه‌های فنی‌و‌حرفه‌ای همکاری می‌شود تا از این طریق بتوانند در آینده انتخاب آگاهانه کنند. در همین راستا، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت آموزش و پرورش با اجرای طرح ایران‌مهارت از ظرفیت‌های سازمان فنی ‌و ‌حرفه‌ای برای دانش‌آموزان دوره متوسطه استفاده خواهند کرد. در گام اول، و به‌صورت آزمایشی این طرح در 8 استان و منطقه کشور قرار است اجرا شود. ادارات کل آموزش و پرورش و فنی‌ و ‌حرفه‌ای در این استان‌ها، مشترکا برنامه را پیش می‌برند. برای سال آینده هم قصد داریم این برنامه را در تمامی مدارس دوره متوسطه پیش ببریم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پایان، گفت: استانداردهای گواهینامه‌‌های مهارت دانش‌آموزان دوره متوسطه محصل کار و دانش توسط سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای تایید می‌شود. فارغ‌اتحصیلان کار و دانش دو نوع دیپلم دارند: دیپلم نظری و دیپلم فنی. دانش‌آموزان کار و دانش توانمندی‌هایی دارند که جریان کار را برای تحقق اقتصاد مقاومتی پیش خواهد برد.

محبی (مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش و مدیر پروژه ایران‌مهارت) نیز در این نشست اعلام داشت: در طرح ایران‌مهارت تلاش شده به بحث مهارت‌آموزی بیشتر توجه شود. استان‌ها و مناطقی که برای این طرح انتخاب شده‌اند، عبارتند از: تهران، البرز، قزوین، مرکزی، گلستان، سمنان و مازندران. نقطه هشتم آزمایشی این طرح، آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران هستند که سازمانی جدا از آموزش و پرورش شهرستان تهران دارند. برای اجرای آزمایشی این طرح، در هر کدام از این مناطق و استان‌ها، 10درصد دانش‌آموزان در مراکز شهری و 500مدرسه شناسایی شده‌اند. در ساعت‌های فوق برنامه مدارس قبلا گرایش به آموزش مهارت وجود نداشت و بیشتر دروس نظری شبیه ریاضی، فیزیک و... تدریس می‌شد. اما اکنون باید به‌سمت آموزش مهارت برویم. در این طرح قرار است 60ساعت آموزش مهارت از طریق آموزشگاه‌های فنی‌و‌حرفه‌ای انجام شود.

هم‌چنین، پاک‌سرشت در ادامه نشست گفت: تلاش داریم در مقیاس منطقه‌ای برنامه‌ریزی صورت گیرد. برای هر استان، پروژه مهارت و نیازسنجی ویژه برگزار می‌شود. در این برنامه‌های نیازسنجی، فرآیندهای کلان اقتصادی، برنامه‌های حوزه اشتغال و رفع فقر بررسی می‌شود. برنامه‌ریزی استانی براساس مزیت‌های استانی انجام می‌شود. اکنون در استان‌های آزمایشی، شورای مهارت آغاز به‌کار کرده‌است.

وی افزود: آمار افراد کارجوی فارغ‌التحصیل مراکز فنی‌و‌حرفه‌ای نشان می‌دهد 40-50درصد آنها وارد بازار کار شده‌اند. البته این آمار میانگین است. بعضی دوره‌ها هستند که محصلان آنها امکان کاریابی بیشتری دارند. بعضی دوره‌ها هم هستند که تقاضای کار برای آنها بسیار کمتر است. در کل می‌توان گفت از هر 2نفر کارجوی فارغ‌التحصیل این مراکز، یک‌نفر فرصت اشتغال می‌یابد.

پاک‌سرشت در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای تسهیلات مالی برای کارجویان فراهم می‌کند، گفت: سازمان بخشی از چرخه تسهیلات در حوزه اشتغال فراگیر و روستایی است اما تسهیلات ارائه نمی‌کند. ما از طریق آموزش‌هایمان قصد داریم به افراد توانایی طراحی کسب و کار را بدهیم. از نظر ما تسهیلات زمانی کارایی دارد که افراد صلاحیت کافی داشته‌باشند.               

محبی نیز افزود: اجرای این طرح براساس شرایط تست مناطق مختلف است. بین وزارت آموزش و پرورش و سازمان فنی ‌و ‌حرفه‌ای همکاری وجود دارد. برای اجرای طرح نیاز به استان‌هایی است که آموزش و پرورش و فنی ‌و ‌حرفه‌ای همکاری خوبی در آنها داشته‌باشند. هم‌چنین برای مدارس شبانه‌روزی طرح خوداتکایی را داریم. در بازارچه کسب‌و‌کار هم تولیدات دانش‌آموزان شرکت‌کننده در جشنواره نوجوان خوارزمی ارائه می‌شود.               

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز