خبرگزاری کار ایران

سیدتقی نوربخش:

بودجه تامین اجتماعی در حوزه منابع و مصارف ۹۸ هزار و ۶۶۱ میلیون تومان است

asdasd
کد خبر : ۶۱۵۸۵۲

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت در پیش بودن آغاز هفته کارگر در نشست خبری به تشریح برنامه‌های این سازمان برای حمایت از تولیدکنندگان پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدتقی نوربخش در ابتدای نشست خود به مناسبت هفته کارگر؛ به تشریح بودجه سال ۹۷ سازمان تامین اجتماعی پرداخت و گفت: در جلسه روز شنبه بودجه سال ۹۷ سازمان تامین اجتماعی تصویب شد علت اینکه تصویب بودجه با تاخیر مواجه شد به این خاطر بود که بودجه سازمان نسبت مستقیمی با تعیین حقوق و دستمزد دارد بنابراین بدون درنظر گرفتن حقوق و دستمزد نمی‌توان منابع و مصارف سازمان را به درستی تخمین زد.

وی گفت: بودجه سال ۹۷ تامین اجتماعی در حوزه منابع ۹۸ هزار و ۶۶۱ میلیون تومان و در حوزه مصارف هم همین مقدار است.

نوربخش با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی در سال ۹۷ ، ۶۶۳ هزار میلیارد تومان مستمری پرداخت می‌کند، اظهار داشت: ۲۰ هزار و ۹۵۶ میلیارد تومان برای بخش درمان از محل ۹ بیست و هفتم از حق بیمه‌ها درنظر گرفته شده است. باقی منابع هم از محل سرمایه‌گذاری و پروژه‌های عمرانی است.

وی گفت: در سال ۹۷ بیش از ۱۲۰ پروژه عملیاتی پیش‌بینی شده است که این‌ها همه در مجموع در خدمت بودجه سازمان هستند. همچنین در بخش‌های دیگر هم مواردی وجود دارد که در تبصره‌های بودجه به آن پرداخته شده است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: برای سال ۹۷ افزایش ۱۹. ۵ درصدی مستمری بازنشستگان پیش‌بینی شده است و لذا ما از تمامی ظرفیت‌هایی که در اختیار داریم استفاده کردیم و یک بودجه عملیاتی را برای سال ۹۷ بسته‌ایم.

نوربخش در ادامه با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی هم در طرف عرضه و هم در طرف تقاضا برای رونق کسب و کار برنامه‌هایی دارد، گفت: برای سال ۹۷ یک بسته حمایتی در حمایت از کارفرمایان تصویب شده است که در آن برای کارفرمایان خوش حساب بخشودگی جرائم بیمه‌ای درنظر گرفته شده است. این بسته حمایتی باید در هیئت وزیران تصویب شود تا اجرای آن عملیاتی شود.

وی گفت: همچنین مشوق دیگری که در نظر گرفته‌ایم در خصوص بازرسی از دفا‌تر قانونی است که محدوده آن را به یکسال رسانده‌ایم تا تعامل‌مان با کارفرمایان روان‌تر باشد.

نوربخش ادامه داد: اجرای طرح‌های پژوهشی توسط پژوهشگران خلاق و خارج کردن آن‌ها از دریافت حق بیمه و حذف سیستم خرید و فروش که مربوط به بازرسی دفا‌تر قانونی است از دیگر مشوق‌هایی است که برای این بخش در نظر گرفته‌ایم.

وی گفت: دستورالعمل‌های اجرای مشوق‌های بیمه کارفرمایی از ابتدای سال قابل اجرا است بر این اساس کارفرمایانی که می‌خواهند از مشوق‌های مربوطه برخوردار شوند باید کارگرانی که استخدام می‌کنند حداکثر ۳۴ سال سن داشته باشند، کارگران باید قبل از ثبت نام سابقه بیمه اجتماعی نداشته باشند و حداقل سه ماه از ثبت‌نام آن‌ها در مراکز کاریابی قانونی گذشته باشد.

نوربخش ادامه داد: همچنین کارگاهی که کارفرمای آن متقاضی دریافت مشوق بیمه‌ای است باید کد کارگاهی داشته باشند و حداقل دو نفر تحت پوشش آن باشد در عین حال تاکید دارم که در طی سال طرح‌های دیگری برای اجرا داریم هم در طرف تقاضا و هم در طرف عرضه.

وی گفت: در طرف تقاضا عواملی همچون عوامل فرهنگی، نقدینگی و... وجود دارد. شاهد بودیم که سازمان تامین اجتماعی در بحث‌های فرهنگی خصوصا ترویج مصرف کالای ایرانی فعال بوده است از همین رو می‌خواهیم این امکان را برای پنج میلیون و ۳۰۰ هزار مستمری بگیر خود فراهم کنیم که بتوانند با تسهیلات کم بهره و مشوق‌های دیگر کالای ایرانی خریداری کنند.

نوربخش در ادامه گفت: همانطور که گفتم بخشودگی جرائم برای کارفرمایان خوش حساب کارگاه‌های فعال است که دغدغه جریمه شدن دارند بعضی مواقع مبلغ جرائم برابر با مبلغ حق بیمه‌ها است از این رو می‌توانیم به فعال کردن کارگاه‌ها که دغدغه ورشکسته شدن دارند بپردازیم. البته ما پیش از این برای کارفرمایان تقسیط‌های درازمدت ۴۵ ماهه البته در معوقات و نه در بخش جاری در نظر گرفته‌ایم.

نوربخش در ادامه با اشاره به الکترونیکی کردن دفترچه‌های بیمه سازمان تامین اجتماعی گفت: هم اکنون بیمه‌شدگان می‌توانند با کد ملی در مراکز ملکی استحقاق درمان بگیرند باید بگویم که بیشترین استقبال از الکترونیکی کردن دفترچه‌ها توسط پزشکان انجام شده است.

وی افزود: ما هم اکنون صد میلیون نسخه الکترونیک ایجاد کرده‌ایم و آمادگی آن را داریم که در کمتر از سه ماه کل کشور را پوشش بدهیم. در بحث امضای الکترونیک هم پیشرفت‌هایی داشته‌ایم و در حال حاضر در حال انجام شدن است. پس از اجرای طرح دفترچه بیمه‌های الکترونیک که مورد استقبال پزشکان قرار گرفته پزشک بلافاصله ۶۰ درصد از ویزیت خود را در حساب بانکی‌اش دارد این‌ها همه در راستای تحول زیرساختی برای نظارت و کنترل و عدم اطاله وقت انجام می‌شود.

نوربخش در ادامه در پاسخ به این پرسش که در سازمان تامین اجتماعی چه برنامه‌هایی برای حمایت از شاغلان در بخش استارت‌آپ‌ها دارد، گفت: اولا باید بگویم که بیمه یک حق اجتماعی است که در اصل ۲۹ قانون اساسی به رسمیت شناخته شده است. قانونگذار با در نظر گرفتن آتیه شهروندان و ریسک سالمندی تاکید کرده است که باید همه مردم باید تحت پوشش بیمه‌ها قرار بگیرند تا در هنگام از کارافتادگی درمانده نشوند. از همین روی در حوزه استارت‌آپ‌ها به حمایت از این کسب و کار‌ها می‌پردازیم.

وی افزود: افراد شاغل می‌توانند خود را به صورت آزاد و اختیاری بیمه کنند و هیچکس تحت هر عنوانی نمی‌تواند که این حق را از آن‌ها بگیرد. از طرفی کسب و کارهای دیجیتالی در زمره ۱۰ چالش اساسی سازمان بین المللی تامین اجتماعی است ضمن اینکه ما تاکید داریم که اگر سازمان‌ها پروژه‌های مختلفی را در بخش کسب و کارهای اینترنتی برای خود تعریف کرده شاغلان خود را بیمه کنند و وظایف خود را در قبال شهروندان انجام دهند تا آتیه آن‌ها در خطر نیفتد.

نوربخش در ادامه در پاسخ به این پرسش که پس از تصویب تبصره ز بند ۷ لایحه بودجه تکلیف منابع درمان کارگران پس از واریز به خزانه‌داری چه می‌شود؟ گفت: اولا اینکه ما موظف به اجرای قانون هستیم و من هم به رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و وزیر اقتصاد در این رابطه نامه زدم و تشریح کردم که سازمان تامین اجتماعی در حال ارائه ۱۹۰ آیتم در حوزه هزینه‌های درمان است لذا باید بلافاصله منابع درمان از خزانه به سازمان برگردد چرا که این مبالغ کاملا به صورت درآمد و هزینه‌ای است و اگر تاخیری در بازگشت منابع درمان پیش آید ما دچار مشکل می‌شویم.

نوربخش در ادامه درباره بحث همپوشانی دفترچه بیمه‌ها و استفاده یک نفر از دو دفترچه بیمه گفت: لازم است که بگویم تفاوتی که سازمان تامین اجتماعی در ارائه خدمات بیمه‌ای با سازمان بیمه سلامت دارد این است که ما درمان ملکی داریم ولی آن‌ها ندارند البته در ارائه خدمات یکسان‌سازی شده فعلا باید این نکته را در نظر داشته باشیم که عده‌ای ممکن است دو دفترچه داشته باشد یعنی هم دفترچه بیمه سلامت و هم دفترچه بیمه تامین اجتماعی اما راهکاری که می‌تواند موثر باشد این است که وقتی افراد به مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی مراجعه می‌کنند باید کد ملی خود را ارائه دهند و لذا یک فرد به راحتی نمی‌تواند از دو دفترچه بیمه استفاده کند اما قبول دارم که نیاز به اصلاح قانون در این بخش وجود دارد.

وی گفت: به‌صورت کلی آنچه که امیدواریم هر چه سریع‌تر اجرایی شود تا همه مشکلات برطرف شود و در کمتر از سه ماه قابل اجراست حذف دفترچه‌ بیمه‌هاست.

نوربخش در ادامه در پاسخ به این پرسش که نوسانات ارزی تولیدکنندگان را آزار می‌دهد، سازمان تامین اجتماعی چه برنامه‌ای در حمایت از تولیدکنندگان دارد؟ گفت: نظر شخصی من این است که با تک نرخی شدن ارز و تثبیت آن روی ۴۲۰۰ تومان تولیدکنندگان آسیبی نمی‌بینند هر تولیدکننده‌ای برای ثبت سفارش در مبادی رسمی کشور ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومان می‌گیرد البته این به خاطر حمایت از تولیدکنندگان بوده است تا تولید داخلی هم تقویت شود. همین حالا مواد اولیه به صورت قانونی از مبادی رسمی وارد می‌شود.

نوربخش در ادامه در خصوص پرداخت مطالبات دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: ما در سال‌های ۹۵ و ۹۶ به ترتیب ۷۱۰۰ میلیارد تومان و ۶۲۰۰ میلیارد تومان از مطالبات دانشگاه‌ها را پرداخت کرده‌ایم و اگر این مبلغ را تقسیم بر ۱۲ کنیم به طور متوسط در هر ماه ۵۲۰ تا ۵۴۰ میلیارد تومان پرداختی داشته‌ایم البته در سال‌های ۹۳ و ۹۴ مقداری عقب‌افتادگی وجود داشته اما این عقب افتادگی را در اسفند ۹۶ جبران کرده‌ایم.

وی افزود: مشکلی که وجود دارد این است که فرایند تبدیل اوراق به پول مشکل است با این حال پرداخت‌های به موقع داشته‌ایم و ۳۰۰۰ میلیارد تومان از اوراق را تنها از طریق بورس نقد کرده‌ایم و ۲۳۰۰ میلیارد تومان دیگر هم پرداخت کرده‌ایم که اسناد آن همگی موجود است.

نوربخش گفت: ظرفیت‌هایی که در بوجه سال ۹۷ برای پرداخت مطالبات سازمان تامین اجتماعی درنظر گرفته شده هم به ما کمک فراوانی می‌کند. در تبصره ۵ لایحه بودجه ۹۷، پرداخت ۵۰ هزار میلیارد تومان از طلب سازمان اجتماعی پیش‌بینی شده است. در بندهای دیگر مثل بند و و بند ن چهار بند اجرایی دیگر وجود دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز