خبرگزاری کار ایران

محجوب در هشتمین جشنواره فرهنگی هنری کارگر ایرانی:

فرهنگ کارگر، فرهنگ اعتراض است

کد خبر : ۶۱۷۷۸۴

محجوب گفت: در 150 سال اخیر و ماقبل آن، فرهنگ کارگر، یک فرهنگ اعتراضی است. این فرهنگ اعتراضى حاصل خشونت محیط کار و الگویى است که از آن گرفته شده‌است.

به‌گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا محجوب (رئیس فراکسیون کارگری مجلس و نماینده مردم تهران) در هشتمین جشنواره فرهنگى هنرى کارگر ایرانى گفت: وجه تسمیه روز کارگر به ١٥٠سال قبل، در سال ١٨٨٦ میلادى برمی‌گردد که طى روزهاى یکم، دوم و سوم ماه مى، کارگران شهر شیکاگو در اعتراض به وضعیت سخت و طاقت‌فرساى کارشان اعتراضاتى را در خیابان‌هاى شهر سازمان‌دهى کردند. در آن زمان، مهم‌ترین خواسته کارگران ٨ساعت کار روزانه بود. این اعتراضات واکنش خشونت‌بار پلیس را به همراه داشت و منجر به کشته و مجروح‌شدن تعدادى از کارگران شد.

وى تصریح کرد: سال‌ها بعد، در سال ١٩١٩، اولین مقاوله‌نامه سازمان بین‌المللى کار در راستاى تحقق همین خواسته تدوین شد. به رغم اینکه این رویداد سال‌ها قبل اتفاق افتاده، اما اکنون همه جهان متفق‌القول بر برگزارى این روز هستند. گرچه این مساله ناشى از یک اتفاق تلخ در گذشته است، اما کارگران آن را به خاطر محقق شدن دستاورد اصلى آن، یعنى ٨ساعت کار روزانه جشن مى‌گیرند.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس در پایان، گفت: در 150 سال اخیر و ماقبل آن، فرهنگ کارگر، یک فرهنگ اعتراضی است. اعتراض در ادبیات، موسیقی، زیست و گفتگوی روزمره کارگران تبلور یافته‌است. این فرهنگ اعتراضى حاصل خشونت محیط کار و الگویى است که از آن گرفته شده‌است. در واقع، ابراز احساسات فرهنگ کارگرى متفاوت از دیگر فرهنگ‌ها است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز