خبرگزاری کار ایران

مجلس و صندوق بازنشستگی کشوری در دوره مدیریت جدید تعامل بالایی دارند

asdasd
کد خبر : ۶۱۹۴۲۳

در مراسم افتتاح ساختمان جدید اداره کل بازنشستگی استان تهران که با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی ومدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری و تعدادی از مدیران ارشد این صندوق و جمعی از روسای کانون‌های بازنشستگی و بازنشستگان کشوری برگزار شد، ۵ تن از نمایندگان مردم شهر تهران در مجلس بر افزایش تعامل صندوق بازنشستگی کشوری و بازنشستگان با مجلس شورای اسلامی تاکید کردند.

به گزارش ایلنا، علیرضا رحیمی (نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس) گفت: دکتر تقی‌زاده به عنوان حلقه واسط مجلس و وزارت تعاون، کار و رفاه ‌اجتماعی منشا خدمات بسیاری بودند و امید است با وجود ایشان و همکاری مطلوبی که با مجلس دارند ‌معیشت بازنشستگان به نحو شایسته‌ای اصلاح شده و بهبود یابد. ‌

علیرضا رحیمی بابیان ‌اینکه در حقوق شهروندی امنیت روانی و آرامش خانوادگی بازنشستگان مورد تاکید است، افزود: حقوق ‌اولیه بازنشستگان و نشاط اجتماعیشان حایز اهمیت است و نباید با پایان یافتن دوره اشتغال، نشاط ‌اجتماعی و فعالیت‌های فرد نیز پایان یابد. ‌

رحیمی همچنین گفت: اولویت کار و اشتغال با جوانان بیکار و کاهش نرخ بیکاری در جامعه است اما ‌افزایش نشاط اجتماعی بازنشستگان و روش‌های رسیدن به این هدف، توسط کمیسیون اجتماعی مجلس ‌شورای اسلامی دنبال می‌شود که نیازمند تعامل دولت نیز هست. ‌

رحیمی با اشاره به انتظار مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری مبنی بر لزوم تشکیل فراکسیون ‌بازنشستگان در مجلس، یادآور شد: تشکیل فراکسیون بازنشستگان در مجلس دهم مورد تاکید همه ما ‌است تا نمایندگان با احساس عشق و تکلیف به بازنشستگان، بیش از گذشته پیگیر حل مشکلات این ‌فرهیختگان باشند. ‌

اثرگذاری تشکل‌های بازنشستگی در سازماندهی صندوق بازنشستگی کشوری

دیگر نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: حضور و پویایی تشکل‌های بازنشستگی به سازماندهی و اصلاح وضعیت صندوق بازنشستگی کشوری کمک می‌کند.

محمدرضا بادامچی با بیان اینکه پس از ۴۰ سال هنوز صندوق‌های بازنشستگی مستقل نشده و به دولت وابستگی دارند، گفت: بازنشستگان عزیزمان که زمانی نه چندان دور نیروی انسانی کشور را تربیت می‌کردند، امروز باید شرایط بهتری را در معیشت و زندگی تجربه کنند و در این مسیر همه باید کمک کنند.

وی با بیان اینکه وجود تشکلی از بازنشستگان می‌تواند بر مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری کمک کنند، اظهار داشت: وجود تشکل بازنشستگان باعث می‌شود اندوخته‌های فکری آنان در سازماندهی صندوق مورد استفاده قرار گیرد و به نمایندگان نیز کمک می‌کند تا قوانینی تصویب کنند که بار مالی اضافی ایجاد نکند.

بادامچی بیان داشت: یکی از نارسایی‌های موجود این است که از اندوخته و فکر معلمان بازنشسته پس از ۳۰ سال خدمت و تلاش، استفاده نمی‌شود و این ذخایر فکری در جامعه حضور پیدا نمی‌کنند، در حالی که تشکل‌های بازنشستگان می‌توانند بخشی از امور کشور را پیش برده و سهم خود را تصمیم گیری‌ها افزایش دهند.

برنامه ششم توسعه و تلاش برای همسان سازی حقوق بازنشستگان

سیده فاطمه حسینی، نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات، در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه شکاف منابع و مصارف صندوق بازنشستگی کشوری به طور جدی در کمیسیون تلفیق مجلس مورد بررسی و پیگیری قرار گرفته است، اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه، همسان سازی حقوق بازنشستگان تصویب شده و در بودجه سال‌های ۹۶ و ۹۷ نیز تلاش شد تا به هر شکل ممکن این اعتبارات دیده شود.

حسینی ادامه داد: صندوق‌های بازنشستگی یکی از ابر چالش‌های کشور هستند، اما معیشت بازنشستگان متاثر از وضعیت کلان اقتصاد کشور بوده که نیازمند رونق است. باید کمک کنیم چرخ‌های اقتصاد کشور درگردش باشد و دولت نیز باید با حمایت از تولیدات ملی صادراتی و ساماندهی ارز به این امر کمک کند تا بازنشستگان نیز به تبع آن وضعیت مالی بهتری پیدا کنند.

وی اظهار داشت: برای کاهش شکاف منابع و مصارف باید اصلاحات پارامتریک و اصلاحات ساختاری در صندوق بازنشستگی کشوری صورت گیرد و از تجارب دنیا نیز در این زمینه استفاده کرد.

حسینی گفت: ضرورت توجه به بازنشستگان و دخیل کردن آنان در امور و ارائه خدمات فرهنگی و ورزشی و معیشتی مورد تاکید همه ماست.

صندوق‌ها باید سازمان‌هایی کارآمد، مولد و توسعه پذیر باشند

یکی دیگر از نمایندگان مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، در مجلس شورای اسلامی نیز تصریح کرد: خدمت به بازنشستگان عزیز نیازمند سازمانی کارآمد، مولد و توسعه پذیر است. صندوق بازنشستگی کشوری یک سازمان بین نسلی است که حقوق بازنشستگان فعلی و نسل آینده را باید محقق کند تا به صاحبان آن، خدمت کرده باشد.

محمدرضا نجفی افزود: دو عنصر عقل و دل درصندوق بازنشستگی کشوری اهمیت دارد تا با عقلانیت و مدیریت مطلوب خدمات ماندگار و اثر بخش تری به بازنشستگان ارائه کند. همچنین باید با مهرورزی و مهربانی به بازنشستگان خدمت شود.

نجفی گفت: ما مسولان در مجلس و صندوق بازنشستگی کشوری حضور داریم تا به بازنشستگان خدمت کرده و به بازنشستگان برای داشتن دوران سالمندی با نشاط و سلامت کمک کنیم.

مجلس ازقوانینی که به زیان صندوق‌های بازنشستگی است خودداری کند

در ادامه این نشست، علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر نیز در سخنانی تصریح کرد: کانون‌های بازنشستگی باید حداکثر مشارکت را در صندوق بازنشستگی کشوری داشته باشند. مشارکت با خردمندانی که روزی کسور‌پرداز و اکنون بازنشستگان این صندوق شده‌اند و باید تاثیرگذار باشند.

محجوب با بیان اینکه محاسبات اکچوئری از ۱۶ صندوق بازنشستگی موجود فقط در یکی از صندوق‌ها انجام می‌شود، ادامه داد: از یک طرف، متوسط امید به زندگی از ۴۷ سال به ۷۷ سال در ایران رسیده است؛ یعنی ۳۰ سال امید به زندگی در ایران افزوده شده است و از طرفی نیز تعدد صندوق‌ها است که باید ادغام شوند و براساس محاسبات استاندارد اکچوئری که باید هفت نفر کسور‌پرداز و یک نفر مستمری بگیر باشد از این چالش‌ها بکاهیم.

محجوب بیان داشت: تاکنون مجلس با تصویب قوانین تحمیلی به صندوق‌ها از جیب مردم خیرات کرده است و از این به بعد باید از تصویب قوانینی که به ضرر صندوق هاست جلوگیری شود.

وی اظهارداشت: همسان سازی حقوق به معنای یکسانی همه حقوق‌ها نیست و بازنشستگان مطابق با زمان بازنشستگی خود حقوق دریافت می‌کنند، اما باید قانون مدیریت خدمات کشوری در دستور کار مجلس قرار گیرد و فراکسیون بازنشستگی نیز هرچه سریع‌تر ایجاد شود.

محجوب گفت: توجه به سالمندی به عنوان یک پدیده اجتماعی بسیار حایز اهمیت است و باید همه مسوولان به آن توجه ویژه داشته باشند تا از تبدیل آن به یک هشدار و مساله جدی برای جامعه جلوگیری شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز