خبرگزاری کار ایران

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی:

چرا باید ۱۳۰ هزار سهمیه بیمه در اختیار مدیران کل باشد؟/بیمه‌گریِ کارگران بخش ساختمان باید تسهیل شود

asdasd
کد خبر : ۶۲۰۳۸۰

اکبر شوکت با بیان اینکه فقط ۱۲۰ هزار سهمیه بیمه برای بیمه کردن تمام واجدان شرایط در بخش ساختمان نیاز است، گفت: نمی‌دانیم چرا ظرفیت‌های آزاد را بلااستفاده گذاشته اند و وعده‌ها را برآورده نمی‌کنند؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کارگران بخش ساختمان، بی‌سرانجام ماندن بحث بیمه و بلاتکلیفی آنهایی‌ست که در صف انتظار برای دریافت خدمات حمایتی، معطل مانده‌اند. از ابتدای سال گذشته مقرر شد با راه‌اندازی و استقرار سامانه الکترونیکی، روند پالایش کارگران ساختمانی و ارائه خدمات بیمه‌ای به آنها تسهیل شود اما علیرغم گذشت یک سالِ کامل، به گفته اکبر شوکت (رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی سراسر کشور) هنوز ۱۲۰ هزار کارگر ساختمانی پشت درهای بسته تامین اجتماعی در انتظار بیمه شدن معطل مانده‌اند.

چرا باید ۱۳۰ هزار سهمیه بیمه در اختیار مدیران کل باشد؟/بیمه‌گریِ کارگران بخش ساختمان باید تسهیل شود

سامانه در جلوگیری از سوءاستفاده موثر بوده‌است

این فعال کارگری با بیان اینکه «مطالبه‌ی بیمه» که یکی از بدیهی‌ترین حقوق شغلی کارگران است، مهم‌ترین خواسته‌ای است که انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی دنبال می‌کنند، در ارتباط با سامانه‌ی راه‌اندازی شده و عملکرد آن می‌گوید: راه‌اندازی سامانه‌ی «پالایش بیمه کارگران ساختمانی» مصوبه کارگروه «رفع موانع اجرایی بیمه‌ی کارگران ساختمانی» است که خود سازمان تامین اجتماعی هم عضو این کارگروه است. این کارگروه مصوب کرد که برای جلوگیری از فسادها و سوءاستفاده‌ها، سامانه راه‌اندازی شود که واقعاً هم موثر بوده‌است. این سامانه تاکنون افراد زیادی را شناسایی کرده که کارگر ساختمانی نبوده‌اند ولی از بیمه کارگران ساختمانی استفاده کرده‌اند لذا بیمه‌ی این افراد حذف شده‌است.

دویست هزار نفر از سوءاستفاده‌کنندگان حذف شدند

به گفته شوکت، در یک سال گذشته؛ حدود دویست هزار نفر که واجد شرایط نبوده‌اند و نادرست، سهمیه‌ی بیمه‌ی کارگران ساختمانی را به خود اختصاص داده بوده‌اند، از سامانه حذف شده‌اند.

وی معتقد است: سامانه توانسته آمار جامع و کاملی از بیمه‌شدگان بخش ساختمان، متقاضیان بیمه و آنها که در انتظار پالایش هستند، ارائه دهد و به این ترتیب کار میدانی و دستی قبل را که با خطاهای بسیار همراه بود، تسهیل کرده‌است.

قول‌هایی که دادند، به جایی نرسید

شوکت ادامه می‌دهد: قول‌هایی که داده بودند عملی نشد و اگر همان سهمیه‌هایی که وعده داده بودند به درستی  اختصاص می‌یافت، امروز هیچ کارگر ساختمانیِ فاقد بیمه نداشتیم.

وی می‌افزاید: مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، هفته کارگر سال گذشته وعده‌ی صدهزار سهمیه بیمه برای کارگران ساختمانی داد که هنوز این سهمیه اختصاص داده نشده؛ دویست هزار سهمیه بیمه نیز از طریق حذف بیمه‌ی آنهایی که واجد شرایط نبودند، آزاد شده؛ در عین حال در بررسی‌هایی که کردیم، متوجه شدیم حدود صد و سی هزار سهمیه بیمه در اختیار مدیران کل تامین اجتماعی‌ست که استفاده نشده؛ بنابراین در مجموع چهارصد و سی هزار سهمیه‌ی بیمه‌ی کارگران ساختمانی موجود است و درحالی‌که در حال حاضر فقط حدود صد و بیست هزار کارگر در نوبت بیمه هستند، به راحتی می‌شود با سهمیه‌های آزادی که موجود است، این تعداد کارگر را بیمه کرد.

انجمن‌های صنفی خوب عمل کردند

عضو کارگری هیات امنای سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه واقعاً نمی‌دانیم چرا درحالی‌که ظرفیت آزاد وجود دارد، معاونت فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی، تعلل می‌کند و در جهت بیمه کردن واجدان شرایط اقدام نمی‌کند، افزود: در شرایطی که سامانه‌ای داریم که می‌تواند هزینه‌های تامین اجتماعی را کم کند و جلوی  سوءاستفاده‌ها را بگیرد و انجمن‌ها هم در یک سال گذشته خیلی خوب کار کردند و پالایش واجدان شرایط و همچنین بازرسی‌های میدانی به خوبی و با کیفیت بالا انجام شد، عملکرد تامین اجتماعی ضعیف بوده و کارگران ساختمانی همچنان معطل مانده‌اند؛ البته امیدواریم در سال جاری، این رویکرد تغییر کند و بیمه‌گری کارگران بخش ساختمان تسهیل شود.

چرا باید ۱۳۰ هزار سهمیه بیمه در اختیار مدیران کل باشد؟

براساس اظهارات شوکت، سال گذشته ثبت‌نام کارگران ساختمان در سامانه به خوبی انجام شده و انجمن‌های صنفی نیز پالایشِ ثبت‌نام شده ها را به درستی انجام داده‌اند و لیست واجدان شرایط را تهیه کرده‌اند. پس مشکل، کجاست و چرا بیمه به کارگران تعلق نگرفته‌است؛ شوکت در این ارتباط می‌گوید: همه چیز آماده است و واجدان شرایط پشت درهای تامین اجتماعی معطل مانده‌اند و واقعاً دلیل اینکه چرا این چهارصد و سی هزار سهمیه را بلااستفاده گذاشته‌اند، مشخص نیست و توضیحی نیز ارائه نکرده‌اند.

او ادامه می‌دهد: حتی نمی‌دانیم چرا باید ۱۳۰ هزار سهمیه بیمه در اختیار مدیران کل باشد و بلااستفاده بماند؛ آن هم در حالی‌که هزاران کارگر سختکوش و زحمتکش ساختمان، بدون بیمه مانده‌اند و از حداقل‌های خدمات رفاهی و حمایتی محرومند.  

«دیر و زود» دارد اما «سوخت و سوز» ندارد

شوکت در پایان گفت: منتظریم ببینیم در سال جاری چه اتفاقی می‌افتد و عملکرد آقایان چگونه است؛ تشکل‌های کارگری دارند با تمام توان در این زمینه تلاش می‌کنند؛ مطمئن هستیم که به نتیجه خواهیم رسید، ممکن است دیر و زود داشته باشد اما به اصطلاح سوخت و سوز ندارد؛ یقین داشته باشید نمی‌گذاریم حقِ کارگر ساختمانی پایمال شود. با همه‌ی اینها عملکرد آنهایی که مانع‌تراشی و سنگ‌اندازی می‌کنند، جای تعجب دارد؛ به راستی مقاومت در برابر احقاق حق کارگران هیچ توجیهی ندارد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز