خبرگزاری کار ایران

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی:

مجمع خیران راهی برای توانمندسازی نیروی انسانی ماهر است

asdasd
کد خبر : ۶۲۵۳۹۷

افشین رحیمی گل خندان می‌گوید: مجمع خیران توسعه و ترویج آموزش فنی و حرفه‌ای فقط ساختمان، اهدای تجهیزات و گاهی هم خرید خدمات را پوشش می‌دهد.

به گزارش ایلنا، «مجمع خیران توسعه و ترویج آموزش فنی و حرفه‌ای» خراسان رضوی که تنها مجمع خیران این حوزه است که در کشور شکل گرفته، با هدفی که در نامش پیداست، فعالیت می‌کند. این مجمع که در تاریخ 26 بهمن ماه 1396 به عنوان سازمانی مردم نهاد به ثبت وزارت کشور رسیده، ظرفیت دیگری است که همچون طرح «وقف مهارت‌آموزی و اشتغال» هدف والای زمینه‌سازی برای اشتغال و توانمندسازی مردم به ویژه جوانان را دنبال می‌کند اما با تفاوت‌هایی که افشین رحیمی گل خندان (مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی) به توضیح آن می‌پردازد.

خراسان رضوی پیشتاز در تشکیل مجمع خیران فنی و حرفه‌ای

وی معتقد است: با وجود تفاوت‌هایی که مجمع خیران توسعه و ترویج آموزش فنی و حرفه‌ای با وقف مهارت‌آموزی و اشتغال دارد، یک مدل کاری را با آن دنبال می‌کند.

رحیمی با یادآوری اینکه مجمع خیران توسعه و ترویج آموزش فنی و حرفه‌ای برای نخستین بار در استان خراسان رضوی شکل گرفته است و تاکنون در استان‌های دیگر این مجمع خیران را نداشته‌ایم، می‌گوید: تاکنون در سایر استان‌ها خیران به صورت فردی عمل می‌کردند اما خراسان رضوی در زمینه تشکیل مجمعی از خیران در حوزه توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای پیشتاز بوده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه با تشکیل این مجمع مشارکت‌های خیران را نظام‌مند کرده‌اند، توضیح می‌دهد: یعنی پیش از این فردی بنا بر علاقه‌اش ساختمانی را برای فنی و حرفه‌ای می‌ساخت اما اداره کل فنی و حرفه‌ای استان ساختاری را ایجاد کرده است که خیران را گرد هم آورد.

مجمعی از خیران فعال و همیشه آماده

وی در تکمیل توضیح خود با بیان اینکه مجمعی تشکیل داده‌اند که همه افراد حاضر در آن کار خیر انجام داده و می‌دهند، اضافه می‌کند:‌ سه گروه خیران در این مجمع حضور دارند؛ خیران درمان که سالیان سال بیمارستان و درمانگاه در استان ساخته‌اند، خیران مدرسه‌ساز که بیش از 300 مدرسه در استان و کشور احداث کرده‌اند و خیران حوزه صنعت که در موضوعات مختلف وارد شده‌اند.

رحیمی با تاکید بر اینکه هدف اداره کل فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی، گسترش دانش، توام با مهارت است، می‌گوید: یعنی فرد علاوه بر افرایش دانش، بتواند مهارتش را هم افزایش دهد و برایش فرصت‌های شغلی متناسب با بازار کار را فراهم کنیم به بیانی دیگر در مجموع توانمندسازی نیروی انسانی و ترویج فرهنگ کار و کارآفرینی را داشته باشیم.

کمکی برای رفع نارسایی‌های دستگاه‌های اجرایی

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی البته بخشی دیگر از فعالیت‌های این مجمع خیران را کمک به رفع نارسایی‌ها و کمبودهای دستگاه‌های اجرایی بیان می‌کند و توضیح می‌دهد: یکی از اصول کار مجمع خیران توسعه و ترویج آموزش فنی و حرفه‌ای که نقطه تفاوتش با مبحث وقف مهارت‌آموزی و اشتغال به شمار می‌رود، این است که فقط ساختمان، اهدای تجهیزات و گاهی هم خرید خدمات را پوشش می‌دهد.

وی با اظهار اینکه در مواردی برای پیشبرد اهداف توانمندسازی و مهارت‌آموزی، نیاز به ساخت ساختمان و تهیه تجهیزات ندارند، تصریح می‌کند: اما در عوض نیازمندیم که خیران در سال هزینه مهارت‌آموزی عده‌ای را بپذیرند که در این حوزه‌ هم کارهایی انجام شده است.

رحیمی با بیان اینکه در این قسمت اتفاقات خوبی در استان داشته‌اند، می‌گوید: برای نمونه در سالی که گذشت 5 میلیارد ریال اعتبار جذب کرده‌ایم و در سال قبل آن نیز نزدیک به 2 میلیارد ریال جذب شده بود.

ایجاد ارتباطات قوی و ساماندهی امور با تشکیل مجمع خیران

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه بسته به نوع پروژه، رقم‌هایی جمع‌‌آوری می‌شود، تاکید می‌کند: به واسطه تشکیل مجمع خیران توسعه و ترویج آموزش فنی و حرفه‌ای، نه تنها ارتباطات بسیار خوبی ایجاد شده بلکه امور ساماندهی و سازماندهی شده است.

دنباله توضیح وی می‌رسد به اینجا که:‌ در گذشته یک خیر داشتیم اما اکنون 15 خیر داریم و امیدواریم در سال آینده با استفاده از ظرفیتی که ایجاد شده است، بتوانیم به توسعه مهارت‌آموزی، توسعه و ترویج فرهنگ کار و کارآفرینی در استان و کشور کمک کنیم.

به دنبال کشوری کردن ساختار مجمع خیران فنی وحرفه‌ای

رحیمی ادامه می‌دهد: در حقیقت به دنبال این هستیم که این ساختار را هم کشوری کنیم تا مجمع خیران در همه استان‌ها تشکیل شود و یک مجمع کشوری نیز داشته باشد.

اما اینکه تاکنون مجمع خیران توسعه و ترویج مهارت‌آموزی فنی و حرفه‌ای در مدت فعالیت خود چه خروجی داشته است، سوالی است که مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی اینگونه به آن پاسخ می‌دهد: فقط یکی از خروجی‌های این مجمع از زمانی که تشکیل شده است، جذب 500 میلیون تومان اعتبار بوده است؛ البته پیش از آن نیز جسته و گریخته جذب‌هایی داشته اما توسط فرد بوده است.

وی در عین حال با تاکید بر اینکه ظرفیت نامحدود است، می‌گوید: بسته به نوع پروژه و نیازهایی که تعریف می‌شود رقم‌های مورد نیاز متفاوتی از سوی خیران تهیه و جذب مجمع خیران توسعه و ترویج آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز