خبرگزاری کار ایران

مدیرکل فنی و حرفه‌ای زنجان با اشاره به دوره‌های غنی‌سازی اوقات فراغت مطرح کرد؛

لزوم انجام مشاوره و هدایت شغلی در محیط واقعی کار/تمرکز ارائه آموزش‌های مهارتی در مناطق محروم و حاشیه شهرها

asdasd
کد خبر : ۶۲۵۴۹۸

محمد انصاری می‌گوید: با توجه به وضعیتی که در کشور وجود دارد، باید برای حل مشکل بیکاری جوانان به خصوص در مقاطع مختلف تحصیلی که هدف‌گذاری زندگی و شغل آینده‌شان انجام می‌شود، مشاوره و هدایت شغلی در محیط واقعی کار برای آنها انجام ‌شود.

به گزارش ایلنا، برای پنجمین سال است که دوره‌های غنی‌سازی اوقات فراغت با رویکرد مهارت‌آموزی و فرهنگ‌‌سازی آموزش‌های مهارتی برای جامعه هدف توسط اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای زنجان برگزار می‌شود و تاکنون نتایج خوبی نیز به دنبال داشته است تا جایی که سال گذشته این اداره کل به عنوان دستگاه برتر در بحث مهارت‌آموزی انتخاب شد. امسال نیز با شروع تابستان این طرح بار دیگر به مرحله اجرایی درآمده است. اما اینکه هدف و رویکرد اصلی این دوره آموزشی چیست و چگونه برگزار می‌شود، در گفتگو با محمدرضا انصاری (مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای زنجان) به آن پاسخ داده می‌شود.

شناخت ماهیت آموزش‌های مهارتی در سنین مختلف

وی با یادآوری اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و ادارات کل آن در بحث آموزش‌های مهارتی متولی آموزش‌های غیر رسمی است، به ایلنا می‌گوید: این آموزش‌ها به‌صورت غیررسمی ارائه می‌شود که جدای از وظایف آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌های ارائه دهنده آموزش‌های رسمی است.

انصاری با بیان اینکه در بحث فرهنگ‌سازی آموزش‌های مهارتی برای جامعه مخاطب باید یکسری اقداماتی را انجام داد تا با ماهیت این آموزش‌ها آشنا شوند، تصریح می‌کند: شناخت ماهیت آموزش‌های مهارتی می‌تواند در سنین مختلفی انجام شود.

لزوم انجام مشاوره و هدایت شغلی در محیط واقعی کار

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای زنجان اینگونه نتیجه می‌گیرد که: بنابراین با توجه به وضعیتی که در کشور وجود دارد، باید برای حل مشکل بیکاری جوانان به خصوص در مقاطع مختلف تحصیلی که هدف‌گذاری زندگی و شغل آینده‌شان انجام می‌شود، مشاوره و هدایت شغلی در محیط واقعی کار برای آنها انجام ‌شود.

وی با بیان اینکه باید رغبت‌سنجی و علاقه‌سنجی جامعه هدف ارزیابی شود، می‌گوید: این امر تحت عنوان غنی‌سازی اوقات فراغت با رویکرد مهارت‌آموزی انجام می‌شود.

انصاری با یادآوری اینکه اداره کل فنی و حرفه‌ای زنجان در ستاد غنی‌سازی عضو است، اظهار می‌کند: اداره کل فنی و حرفه‌ای استان برنامه‌های سال جاری خود را ارائه کرده‌ است که بر این اساس برای جامعه مخاطب به خصوص جوانان و افرادی که در حیطه طرح غنی‌سازی اوقات فراغت قرار می‌گیرند، آموزش‌های مهارتی را بنابر استانداردها ارائه می‌دهد.

ارائه آموزش‌های مهارتی کپسولی به افراد کم سن

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای زنجان در تکمیل توضیح خود اضافه می‌کند: این اداره کل برای افراد سنین پایین‌تر نیز آموزش‌های کپسولی را ارائه می‌دهد تا با مهارت‌های مختلف آشنا شوند.

اما وی در توضیح چگونگی شرایط جذب و هزینه این دوره‌های نیز تصریح می‌کند: یکی از وظایف اداره کل فنی و حرفه‌ای استان زنجان در کنار مهارت آموزی، فرهنگ‌سازی در زمینه مهارت‌آموزی و ارائه داشته‌ها به جامعه مخاطبان است.

بیشترین آموزش‌ها در مناطق محروم و حاشیه شهر ارائه می‌شود

انصاری با بیان اینکه در این راستا در بخش‌هایی آموزشگاه‌های آزاد فعالیت می‌کنند و در بخش‌هایی هم حوزه دولتی وارد عمل می‌شود، ادامه می‌دهد: در حوزه دولتی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای زنجان در مناطق محروم، سکونتگاه‌های غیررسمی و مناطق حاشیه‌نشین شهری بیشترین آموزش‌ها را ارائه می‌دهد.

وی درباره مناطق شهری نیز توضیح می‌دهد: در مناطق شهری نیز آموزش‌های اداره کل فنی و حرفه‌ای زنجان به غیر از حق ثبت نام رایگان است و سایر آموزش‌ها نیز در بخش آموزشگاه‌های آزاد با تخفیف‌های در نظر گرفته شده بر مبنای دستورالعمل در راستای فرهنگ‌سازی مهارتی ارائه می‌شود.

ابتدا باید جامعه هدف نیازسنجی شود

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای زنجان در پاسخ به این سوال که نیازسنجی،‌ علاقه و توان سنجی برای ارائه این آموزش‌ها چگونه انجام می‌شود، می‌گوید: ابتدا باید با همه دستگاه‌های موجود نیازسنجی را انجام دهیم و تا متوجه شویم که جامعه مخاطب به چه چیزهایی نیاز دارد که این کار در قالب خاصی انجام می‌شود.

انصاری در توضیح این مسئله تصریح می‌کند:‌ در فرآیند هدایت مشاوره شغلی، مشاوران مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای در مدارس و بالعکس حضور دارند و به جامعه هدف راهنمایی‌ها و مشاوره‌های مورد نیاز را ارائه می‌دهند.

اداره کل فنی و حرفه‌ای با مجموعه دانش‌آموزی رابطه تنگاتنگی دارد

به باور وی، اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای زنجان با مجموعه دانش آموزشی روابط تنگاتنگی دارد که یک بخش از این روابط و عملکرد به غنی‌سازی اوقات فراغت با توجه به نیازهای اعلامی بازمی‌گردد.

سوال این است که اگر پس از دریافت این آموزش‌ها فرد متوجه شود که علاقه یا توان حرفه‌ آموزش دیده را ندارد، تکلیف چیست و برای هدر رفت زمان و منابع چه رویکرد و برنامه‌ای وجود دارد. انصاری در پاسخ به این سوال نیز این نکته را مطرح می‌کند که: در هر چیزی باید تلرانسی را در نظر گرفت زیرا فردی که آموزش می‌بیند و شغلی را پیدا می‌کند یا علاقه‌مند به آن می‌شود، ممکن است بعدها دیگر توان انجام آن را در خودش احساس نکند که این مسئله در بحث شایستگی بررسی می‌شود که آیا  فرد می‌تواند توان لازم را در این حوزه شغلی داشته باشد یا نه.

وی در تکمیل توضیح خود اظهار می‌کند: حتی اگر بتوانیم فرد را 30 تا 40 درصد برای شغل یا فعالیت حرفه‌ای آینده‌اش آماده کنیم، فکر می‌کنم به نتیجه رسیده‌ایم زیرا اینگونه نیست که بگوییم 100 درصد خروجی ما باید اشتغال پیدا کند.

دریافت آموزش‌های مهارتی حق هر فردی است

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای زنجان همچنین با تاکید بر اینکه آموزش حق هر فردی است این نکته را یادآور می‌شود: آموزش‌های مهارتی نیز با این رویکرد پایه‌گذاری شده است که دریافت آن حق هر فردی است و زمانی که فردی این مهارت‌ها را می‌بیند و متوجه می‌شود که برای این کار ساخته نشدهاست، حداقلش این است که با محیط شغلی آشنا شده و می‌تواند دنبال شغلی دیگر برود.

اما اینکه این دوره‌های آموزشی مهارت‌آموزی در قالب طرح اوقات فراغت چند دوره است که در استان زنجان برگزار می‌شود،‌ سئوال دیگری است که انصاری در پاسخ به آن می‌گوید:‌ این آموزش‌ها پنجمین دوره است که برگزار می‌شود و سال گذشته نیز اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان به عنوان دستگاه برتر در بحث مهارت‌آموزی انتخاب شد.

دوره‌های آموزشی تقاضا محور و براساس نیاز جامعه برگزار می‌شود

نکته دیگر این است که چند عنوان کلاس در این دوره آموزشی ارائه می‌شود. مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای زنجان در این زمینه توضیح می‌دهد: از آنجا که آموزش‌های اداره کل فنی و حرفه‌ای از نوع آموزش‌های غیررسمی است در نتیجه دوره‌های آموزشی آن نیز تقاضا محور و براساس نیاز جامعه مخاطب برگزار می‌شود.

به گفته وی، ثبت‌نام این دوره از اول تابستان شروع می‌شود اما آموزش‌ها مختص فصل تابستان نیست و در طول سال این فرآیند ادامه می‌یابد که زمان دوره‌ها نیز مطابق با استانداردها متفاوت است و از 30 ساعت تا 2400 ساعت زمان می‌برد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز