خبرگزاری کار ایران

برنامه‌های دولت در حوزه تعاونی‌ها تشریح شد؛

به دنبال ایجاد ۶۴ هزار ظرفیت شغلی هستیم

asdasd
کد خبر : ۶۲۵۷۹۶

معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید دارد که بخش تعاون و اقتصاد تعاونی در جهت افزایش بهره‌وری، کارآمد کردن واحدهای کوچک، فقرزدایی و بسط عدالت اهمیت دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدحمید کلانتری در اولین نشست خبری سال ۹۷ گفت: بخش تعاون و اقتصاد تعاونی در جهت افزایش بهره‌وری، کارآمد کردن واحدهای کوچک، فقرزدایی و بسط عدالت اهمیت دارند.

کلانتری افزود: تعاونی‌ها مشارکت مردمی را بیشتر و اقتصاد را مردمی‌تر می‌کنند و برای رشد و توسعه کشور لازم هستند اما این بخش مورد توجه قرار نگرفته است. هم‌اکنون مردم نقدینگی دارند اما نمی‌دانند با نقدینگی خود چه کنند. اقتصاد؛ تعاونی منابع خرد را سازماندهی می‌کند و در اختیار تعاونی‌های بخش خصوصی می‌گذارد.

وی درباره عملکرد معاونت تعاون وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در ایجاد تعاونی‌های جدید در سال ۹۶ گفت: در سال ۹۶ ، ۴۱۴۰ تعاونی جدید ایجاد شد که ۲۷۰۰ مورد از آنها تولیدی بود. سال گذشته ۲۱ درصد رشد در تعداد تعاونی‌های تولیدی نسبت به سال ۹۵ ایجاد کردیم.

معاون تعاون وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی افزود: ۲۰ تعاونی خدماتی و ۲۵ تعاونی توسعه و عمران شهرستانی ایجاد شده است. این ۴۱۴۰ تعاونی ۹۲ هزار و ۶۰۰ نفر عضو دارند که برای ۶۸ هزار نفر اشتغال‌زایی ایجاد می‌کنند.  به صورت کلی ما نسبت به سال ۹۵ ، ۹ درصد رشد عملکرد داشته‌ایم.

کلانتری درباره مشارکت معاونت تعاون در ساخت مسکن مهر گفت: ما ۸۴۲ هزار واحد مسکن مهر را در قالب تعاونی‌ها سازماندهی کردیم و ۷۴۰ هزار واحد مسکونی ساختیم. همچنین هنوز ۱۰۱ هزار واحد نیمه تمام یا رو به اتمام وجود دارد.

معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ۶۴۰۰ تعاونی متقاضی استفاده از مزایای طرح روستا تعاون شده‌اند، گفت: این افراد برای دریافت ۱۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات درخواست داده که در صورت اختصاص این تسهیلات ۶۴ هزار ظرفیت شغلی ایجاد می‌شود.

وی در ادامه افزود: صندوق ضمانت تعاون به منظور انجام اقدامات تسهیل‌گرانه پرداخت تسهیلات تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان را بدون وثیقه و سفته تصویب کرده است. در سال ۹۶ برای حمایت از بخش تعاونی ۷۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به تعاونی‌ها پرداخت شد. ما در سال ۹۷ برنامه‌های بسیار گسترده‌ای برای تعاونی‌ها داریم و تعاونی‌های تولیدی توزیعی کشاورزی و صنعت را مورد حمایت بیشتر قرار می‌دهیم. هدف ما این است که تعاونی‌ها در مناطق محروم گسترش دهیم.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری نمایشگاه کالای ایرانی در بیت رهبری گفت:‌ پیرو برگزاری نمایشگاه کالای ایرانی مقرر شد این نمایشگاه استمرار داشته باشد. هدف از استمرار نمایشگاه و حمایت از تعاونی‌ها در بحث تولید، حمایت از کالای ایرانی و عمل به شعار سال ۹۷ است. همچنین می‌خواهیم امکان عرضه مستقیم برای همه تولیدکنندگان در این نمایشگاه وجود داشته باشد تا آنها بتوانند توانمندی‌های خود را به نمایش بگذارند. حضور در نمایشگاه به ارتقای کیفیت کالای ایرانی می‌انجامد و مشتریان هم می‌توانند جمع موثری از کالاهای ایرانی را در یکجا ببینند. در این نمایشگاه نمایندگان اتاق ایران اتاق تعاون و اتاق اصناف مشارکت دارند. صداوسیما نیز ترویج فرهنگ مصرف کالای ایرانی را یاری می‌رساند.

معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه افرادی که زیر خط فقر زندگی می‌کنند باید از مزایای تعاونی‌ها برخوردار شوند، گفت:‌ توانمندی کم این افراد موجب شده وضعیت معیشتی درستی نداشته باشند. تعاونی‌ها این ظرفیت را در اختیار آنها می‌گذارند تا توانمند شوند. البته بدین طریق می‌توانیم آنها را شناسایی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را به آنها ارائه کنیم. در واقع هدف از تشکیل تعاونی در اینجا حمایت از افراد آسیب‌پذیر است. ما هم اکنون تعاونی‌هایی داریم که مستقیما باید در مناطق محروم فعال شوند. راهکار ما در مناطق محروم این است که سرمایه‌های کوچک را برای تشکیل تعاونی‌ها جذب کنیم. اینگونه می‌توانیم آنها را از زیر خط فقر خارج کنیم و برای آنها شغل ایجاد کنیم.

کلانتری افزود: سه دهک پایینی جامعه باید در تعاونی‌های فراگیر ملی حضور داشته باشند. همچنین ما تعاونی‌های مرزنشینان را داریم که باید از تسهیلات لازم برخوردار شوند. ما معافیت‌هایی برای آنها در نظر گرفته‌ایم و با این معافیت‌ها تعاونی‌هایی که در حال حاضر دارند؛ باید فعال شوند و به تعداد تعاونی‌های فعال هم افزوده شود. هم‌اکنون یک و نیم میلیون خانوار عضو این تعاونی‌ها هستند تا هدف ما در زمینه فقرزدایی و ایجاد اشتغال محقق شود. همچنین تعاونی‌های زنان سرپرست خانوار و تعاونی‌های صنایع دستی را داریم که می‌توانند به ما در رسیدن به اهداف‌مان کمک کنند.

کلانتری با یبان اینکه تعاونی‌هایی که برای فقرزدایی در شهرستان‌های قلعه گنج استان کرمان و بیرجند در خراسان جنوبی ایجاد شدند؛ نشان دادند که می‌توان از ظرفیت‌های آنها برای کاهش محرومیت استفاده کرد، افزود: مناطق محروم ما به شدت نیازمند فعال شدن تعاونی‌ها هستند با کمک به این تعاونی‌ها می‌توانیم به روستائیان در بروز توانمندی‌های آنها یاری برسانیم.

وی با بیان اینکه تعاونی‌های اعتباری خود به بخشی از مشکل تبدیل شده‌اند، گفت: قرار بود ۱۵ درصد از بخش بازار مالی و پولی کشور در بخش تعاونی‌ قرار بگیرد تا تعاونی‌های اعتباری و روستایی شکل بگیرند و از این طریق شغل ایجاد شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز